A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók tavaly december végén összesen 2,489 millió előfizetést tartottak nyilván, 17 ezerrel többet, mint egy hónappal korábban. A decemberben a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók előfizetőinek 45,8 százaléka vett igénybe digitális szolgáltatásokat, a novemberi 45,2 százalék és a 2009. áprilisi - az első e témában publikált gyorsjelentés - 40,8 százalék után.
A digitális előfizetéseken belül 2009 decemberében 374 ezerről 389 ezerre nőtt a kábeltelevízióra, vagy IPTV-re előfizetők száma és 8 ezerrel 752 ezerre emelkedett a műholdas szolgáltatást igénybe vevők száma is. Decemberben a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók adatai szerint az előfizetéssel rendelkező háztartásokon belül az áprilisi 12 százalék és a novemberi 15,1 százalék után 15,6 százalékra nőtt a digitális kábeltévére, vagy IPTV-re előfizetők aránya.
A műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése tavaly áprilisban 28,8 százalékos, november végén 30,1 százalékos, 2009. december végén pedig 30,2 százalékos volt. Az analóg kábeltelevíziós szolgáltatás részesedése a múlt év áprilisában 59,2 százalékos, novemberében 54,8 százalékos, az év végén pedig 54,2 százalékos volt. A műholdas szolgáltatásokat a gyorsjelentés teljes körűen lefedi – ide sorolva az Antenna Hungária (AH) által működtetett előfizetéses vezeték nélküli szolgáltatást is. A gyorsjelentés az analóg és digitális vezetékes szolgáltatások – kábeltelevízió és IPTV – piacán az összes előfizetés 75-80 százalékát fedi le.
Az összegzésben szereplő szolgáltatók vezetékes előfizetéseinek száma decemberben 1,728 millióról 1,738 millióra emelkedett. Ezen belül az analóg előfizetések száma 5 ezerrel csökkent, míg a digitális előfizetések száma 15 ezerrel nőtt.
A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók között – valamennyi szolgáltatást figyelembe véve – a UPC a piacvezető, a novemberi 32,1 százalék után december végén 31,9 százalékos piaci résszel. Decemberben a második DIGI piaci része 23,9 százalékról 23,4 százalékra csökkent, míg a harmadik Magyar Telekom (T-Home) 20,8 százalékról 21,5 százalékra növelte részesedését.
A gyorsjelentés a tizennégy legnagyobb magyarországi műsorterjesztő önkéntes adatszolgáltatására épül és az előfizetéses televíziós szolgáltatások piacának mintegy 80-85 százalékát fedi le. A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók: Magyar Telekom Nyrt., Invitel Zrt., UPC Kft., FiberNet Zrt., DIGI Kft., PR TELEKOM Zrt., Zelka ZRt., TARR Kft., TvNetWork NyRt., ViDaNet Zrt., PARISAT Kft., RubiCom Zrt., Antenna Hungária Zrt. és HD Platform Kft.
Az NHH becslései, illetve korábbi felmérései szerint a mintegy 3,8 millió magyarországi háztartás közül közel hárommillióban van valamilyen előfizetéses televíziós szolgáltatás. A fennmaradó 800 ezer háztartásban a tető- vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat, vagy ingyenesen elérhető műholdas adásokat néznek - derül ki a közleményből.
MTI