Korábbi előrejelzések szerint az internetes telefonszolgáltatást nyújtó cégek jövőre 6,4 milliárd eurós forgalmat bonyolítanak majd az EU-ban, ennek megfelelően Magyarországon is egyre inkább terjed az internetes telefonálás.
Pontos adatok ugyan nem állnak rendelkezésre arról, mennyien használnak már ma is rendszeresen VoIP-szolgáltatást, az IP Telefonszolgáltatók Érdekvédelmi Szövetségének elnöke nemrég azt nyilatkozta: a magyar szolgáltatóknak 120-150 ezer regisztrált felhasználójuk van, de ebből csupán 20-25 százalék a rendszeresen visszajáró ügyfél. Egyre többen látnak ugyanakkor fantáziát a VoIP-ban, amit az is bizonyít, hogy itthon is folyamatosan nő a területen tevékenykedő vállalkozások száma.
Mindent egyben
Idén már a vezető osztrák nettelefonos cég, a Macrogate is megjelent szolgáltatásával hazánkban, az Index.hu Zrt. - és így a Nobilis-csoport - érdekeltségi körébe tartozó Indafon pedig webes felüleleten elérhető telefon-csomagjával indult el. Az idei év végétől pedig egy új, fiatal vállalkozók által alapított cég, a Portal-Net Kft. is piacra lépett Fonio névre keresztelt szolgáltatásával.
"A piacon sokféle technológia és lehetőség elérhető, az internettelefon ma már komplex kommunikációs megoldásként is használható. A versenytársak azonban sokszor csak az alacsony percdíjakat emelik ki ajánlataikban. Mi viszont azt gondoljuk, hogy a felhasználók jobban ki szeretnék használni a lehetőségeket, akár a videótelefonálást, akár a mobiltelefonos megoldásokat. Éppen ezért megpróbáltunk minden lehetőséget elérhetővé tenni csomagunkban" - mondta az mfor.hu-nak Kecin Lajos, a cég ügyvezetője.
A cég egyfajta internetes telefonközpont rendszert kínál ügyfeleinek, amin keresztül olyan szolgáltatások érhetők el, mint a hívások szerverre történő rögzítése, számítógépes dokumentum-formátumba mentett faxok, vagy éppen nemzetközi behívószám igénylése.
Az ügyvezető hozzátette, hogy előzetes piacfelméréseik során maguk is meglepődtek, mekkora érdeklődés mutatkozik a VoIP megoldások iránt. "Vannak ugyanakkor félelmek és előítéletek. Sokan még mindig úgy gondolják, hogy a VoIP egyenlő a rossz minőségű hangszolgáltatással, pedig ez már régen nem így van. A technológia kinőtte gyermekbetegségeit" - mondta Kecin Lajos.
A vállalatok aktívabbak
A szolgáltatók egyébként azt mondják, hogy nemcsak az előítéletekkel kell küzdeni, hanem a nemzetközi konkurenciával is. Az egyéni felhasználók többsége ugyanis nem vásárol "kiegészítőket", azaz olyan eszközöket, amikkel a számítógép bekapcsolása nélkül is lehet használni a nettelefont úgy, mint egy hagyományos készüléket. A számítógép bekapcsolásakor pedig még Magyarországon is a legnépszerűbb külföldi szolgáltatásba, a Skype-ba jelentkezik be a legtöbb ember.
A magyar cégek termékeit elsősorban a vállalati előfizetők keresik. Kecin Lajos lapunknak annyit mondott, hogy a Fonio csak nemrég kezdte meg működését, így a szolgáltatást eddig egyenlő arányban keresték cégek és magánszemélyek is. Schindler Péter, az osztrák érdekeltségű Macrogate Kft. igazgatója korábban megerősítette ezt a megállapítást. A cégnek tavasszal volt egy promóciós kampánya: a MediaMarkt áruházlánc üzleteiben is elő lehetett fizetni a szolgáltatásra, és egy közvetlenül internetre köthető, számítógép nélkül is használható telefonkészülék vásárlásakor pedig húszezer forintos ajándék feltöltőkártyát is kapott az új ügyfél.
Az akció ennek ellenére csak részben váltotta be a hozzá fűzött reményeket - mondta a cégvezető. Szerinte ugyanis a lehetséges egyéni előfizetők még mindig nincsenek tisztában az internetes telefonálásban rejlő lehetőségekkel. A vállalati előfizetők ugyanakkor sokkal érzékenyebbek a költségekre, ezt ismerték fel a hardvergyártók is. Az Avaya és a Nokia együttműködésének köszönhetően a közelmúltban olyan megoldást mutattak be, amely egy VoIP-szolgáltatóval szerződve teljes mobilitást és olcsó telefonálást biztosíthat akár külföldön is. A Cisco pedig a Richter új irodaházában épített ki idén több mint négyszáz készülékből álló internettelefon-hálózatot.
A céges VoIP-előfizetések száma a szakértők szerint hamarosan elérheti azt a kritikus szintet, hogy hatása a háztartásokban is megjelenik majd: aki a vállalatnál olcsón - adott esetben ingyen - telefonál, az előbb utóbb otthonában is szeretne hasonló készüléket.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum