A 2800 milliárdos napi fogyasztási cikk piac ebben az évben egyszázalékos csökkenésen eshet át, sőt a direkt háztartási fogyasztásokra is visszaesés lehet jellemző - mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója a kedd délelőtti sajtótájékoztatón.
Mélyponton a tartós fogyasztási cikkek vásárlási hajlandósága
A komplex fogyasztói és a vásárlási hajlandóság indexe az elmúlt években sokáig összhangban mozgott egymással, tavaly decemberben viszont ellentétes irányú mozgásirányt vett fel. Vagyis míg a bizalmi index emelkedni kezdett, - mely gyakorlatilag csak a trendvonal természetes mozgásának köszönhető a szakember szerint - a vásárlási hajlandóság meredeken csökken. Utóbbi olyan mélypontot vett fel - köszönhetően az áremelkedéseknek, jövedéki adó és áfa emeléseknek -, melyre legalább 2009. márciusa óta nem volt példa. "Mindez nem jelez jó dolgokat előre" - húzta alá a GfK szakembere, és úgy véli, az idei évben nem történhet változás.
A magyar gazdaság 2007 óta folyamatosan gyengül, mondhatni azóta le is állt. Ugyan a válság megnehezítette a magyar helyzetet, hazánkban olyan változások is történtek, melyek más válság érintette országokban nem - részletezte a gazdasági körülményeket Kozák Ákos.
Hiába emelkedtek a reálbérek, ez jelentős növekedést nem tudott generálni a fogyasztásban köszönhetően az egyéb tényezőknek, úgy mint például a végtörlesztés. 2011-re 1,9 százalékkal emelkedett a háztartások teljes költése, ami viszont ennél érdekesebb a szakember szerint, hogy 2011-ben jelentősen, 4,5 százalékkal esett vissza a vásárlások gyakorisága, ezzel szemben az átlagos költés/vásárlás 2222 forintról 2732 forintra emelkedett.
Átalakuló vásárlási szokások
Az átlagos háztartás 2011-ben 8-9 kereskedelmi láncban fordult meg legalább egyszer, havi rendszerességgel maximum 3-4 üzletet látogattak meg a vásárlók. "Mindez a fogyasztók növekvő óvatosságának és megfontoltságának is köszönhető" - indokolta Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója.
Ugyanakkor jelentkezett egy termékstruktúraváltás is tavaly, ami azt jelenti, hogy a vásárlók egyre inkább az olcsóbb termékek felé mozdulnak el, ami sokszor a saját márkás termékek és az akciós termékek preferálását jelenti. Ennek köszönhető az, hogy tavaly a forgalom nem igazán tudott növekedni, hiszen ez visszafogta a költések értékét.
A vásárlások során a háztartások egyre több pénzkímélő stratégiát alkalmaznak. A globális megoldásokhoz viszonyítva a magyarok elsősorban igyekeznek visszafogni a felhalmozásokat, új termékek helyett inkább használtak beszerzését preferálták, valamint előtérbe helyezik a kuponos vásárlásokat. Ez utóbbival kapcsolatban Vella Rita megjegyezte, 100 forintból 26-ot akciós termékekre költöttek tavaly a háztartások.
A szakember szerint további jellemzője a vásárlásoknak, hogy a fogyasztók visszafogják az élvezeti cikkek vásárlását; jelentősen kevesebbet költöttek a háztartások pezsgőkre, kávéra illetve kakaóra.
Ha az egyes üzlettípusokat nézzük, akkor látható, hogy a tavalyi év nyertesei a diszkontok lettek, nagy vesztesei pedig a cahs&carry és a független kisboltok lettek. A diszkont térnyerése annak is az eredménye, hogy részben sikeresen hódították el a vásárlókat a versenytársaktól, másrészt nőtt a fogyasztói kosár is, sőt a vásárlások gyakorisága is emelkedett ebben a szegmensben - részletezte Vella Rita.
Az Erzsébet-kártya és a plázastop ha nem is lényegi, de jelentős változásokat hozhat 2014 végéig Kozák Ákos szerint. Bizonyos csatornák részesedését átrendezheti majd, ha nem is nagy mértékben, de szemmel látható arányban.
Székely Sarolta
mfor.hu