Hozzátette: az uniós irányelvet 2015. június 16-áig kell a hazai jogrendbe átültetni, ezért az új vasúti törvényt a tervek szerint a parlamentnek 2014 végéig el kellene fogadnia, hogy ennek ismeretében meg lehessen alkotni az irányelvhez kötődő többi jogszabályt is.
Rácz Gábor elmondta: az európai irányelv új kategóriákat határoz meg, így például alapszolgáltatást, járulékos és kiegészítő tevékenységet ír elő.
Mint mondta, az új törvényben a nagyvasúti rendszert és az ettől eltérőket egyaránt szabályoznák, a törvény tervezete átlátható, egyszerű, rugalmas szerkezetben készül. Rácz Gábor példaként említette, hogy az új törvényben szabályoznák a vasúti pálya tulajdonjogi és vagyoni kérdéseit, a pályához való nyílt hozzáférést, a vasúttársaságok által fizetendő pályahasználati díjszámítás elveit, a kiszolgáló létesítményeket.
Az új jogszabályban szerepelnének az egyéb kötött pályás járművekre vonatkozó előírások is, például a felszín alatti vasútra, a kisvasútra, a fogaskerekűre, a sífelvonókra, a trolibuszok kötött pályájára, a turisztikai kézi hajtányokra - például a sínbiciklikre - vonatkozó előírások - ismertette az NFM osztályvezetője.
Mosóczi László, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető elnöke a konferencián hangsúlyozta: aktívan részt kívánnak venni a törvény szövegének kialakításában. Azt szeretnék elérni, hogy átgondolt, teljes körű konszenzuson alapuló új vasúti törvény szülessen Magyarországon, amely biztosítja az ágazat fejlesztésének sikerét, a vállalkozói szabadság megvalósulását.
Hódosi Lajos, a Hungrail stratégiai igazgatója emlékeztetett arra, hogy az egyesület nemrégiben stratégiai megállapodást kötött a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal. Az egyesület az ágazat összefogásával egycsatornás rendszert alakít ki az ágazat képviselői és a minisztérium között, hogy konszenzuson alapuló javaslatokat közvetítésen a jogalkotó számára, katalizátor szerepet töltsön be.
A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület 2006-ban alakult, vasútszakmai érdekképviseletet lát el személyszállítási, árufuvarozási, infrastruktúraépítési, üzemeletetési és járműgyártási területen. Tagvállalatai árbevétele éves szinten eléri az 570 milliárd forintot, az árufuvarozási tagvállalataik teljesítménye évi 45 millió tonnát tesz ki, a személyszállítással foglalkozó társaságok évente megközelítően 150 millió utast szállítanak.
MTI