A szerelvényeket hétfőn adta át Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter az utazóközönségnek Mátészalkán.
A 122 személyes, alacsonypadlós és légkondicionált, Siemens által gyártott motorvonatok menetrend szerint a napi kilenc vonatpár egyikeként szállítják az utasokat a hajdúsági megyeszékhely és a szatmári város között. A miniszter maga is az új szerelvénnyel érkezett meg Mátészalkára. Hónig Péter sajtótájékoztatón elmondta: a korszerű vonatok megjelenése csak az első lépés a térség vasúti közlekedésének fejlesztési terveiben. Ez tartalmazza egyebek között a mátészalkai vasútállomás előtti autóparkoló bővítését, valamint a Debrecenig vezető vasúti pályaszakasz felújítását.
A miniszter a szatmári térség közúthálózatának fejlesztését is kiemelte, utalva az M3-as autópályához közvetlenül csatlakozó 49-es főút települési elkerülő szakaszainak megépítésére. Ez egy átfogó program, amelynek megvalósítása részben a mostani, részben pedig a következő kormány feladata lesz - tette hozzá.
Mosóczi László, a MÁV Zrt. pályavasúti üzletági vezérigazgató-helyettese a tájékoztatón szólt a régiót érintő vasútfejlesztésekről, aminek gerincét a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony vasútvonal felújítása adja. Ez a projekt az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatásával valósulhat meg, mintegy 85 százalékát állja Brüsszel - mondta el az MTI kérdésére Mosóczi László. Hozzátette, hogy a legújabb, Szajoltól Püspökladányig tartó vonalszakasz építési munkálatait 2011-ben fogják kezdeni. A 112 milliárd forint összköltségű beruházás jelenleg a pályáztatás szakaszában tart. Közlése szerint az így felújított, óránkénti 160 kilométeres sebességre alkalmas pályaszakasz a legkorszerűbb biztosítóberendezésekkel lesz felszerelve.
Mosóczi László hozzáfűzte: a vasúti fővonalról kikerült, még használható anyagokat a tervek szerint mellékvonalak felújítására hasznosítják. A koncepciókban a 78 kilométer hosszúságú Debrecen-Mátészalka szakasz rehabilitációja is szerepel, összesen mintegy 10 milliárd forintos költséggel. Az idei költségvetés azonban a szükséges pénzügyi forrásokat nem tudja finanszírozni, így a vonalrekonstrukciós munkálatok leghamarabb 2011-ben kezdődhetnek el - tette hozzá.
MTI