A vizsgálóbizottság elemezni fogja az Euro 5 és az Euro 6 motorok előállítási, javítási és karbantartási fázisait, illetve teljes képet kíván alkotni arról, hogy a tesztfolyamatok átláthatósága és szükségszerű korrekciója biztosítható-e. Vizsgálni kívánja, hogy valóban voltak-e technikai megoldások a kibocsátási szint torzítására, illetve azt is, hogy ezt mely autógyártó cégek alkalmazták.
A bizottság szerint fel kell tárni az uniós és tagállami hatóságok esetleges mulasztásait is, és át kell tekinteni azt is, hogy milyen konkrét jogi lépéseket lehet tenni a felelősségre vonás, valamint a további jogsértések megelőzése érdekében.
Ez most a VW kínálata
A bizottság közleményében megemlíti, hogy tagállami szinten szükség lehet a szabálysértő gyártókkal szemben alkalmazható hatékony és visszatartó erejű szankciókra. Mindennek azonban egységes uniós elvek mentén, és nem kizárólag a tagállamokra bízva kell megtörténnie.
A vizsgálóbizottság hat hónap múlva időközi jelentést mutat be, a végső jelentést pedig egy éven belül kell elkészítenie. A dízelbotrány kivizsgálására felállított bizottság tagjának választották Szanyi Tibort, az MSZP európai parlamenti képviselőjét, aki elmondta, hogy fontosnak tartja az ügyek tisztázását, mivel "minden klímaváltozással kapcsolatos harcnak csak akkor van értelme, ha kizárjuk a csalásokat". A képviselő szerint megengedhetetlen, hogy egy-egy hibás vezetői döntés miatt több százezer munkahely veszélybe kerüljön.
Az ilyen jellegű adatmanipulációk Magyarországot is érinthetik, aminek pedig a magyarországi munkahelyekre lehet hatása, mivel az ilyen"mérési protokollok és eljárások minden termelőegységben azonos elvek szerint zajlanak" - vélekedett a képviselő. A dízelbotrány hozzásegítheti a cégeket ahhoz, hogy több forrást fordítsanak az elektromos autók fejlesztésére - hangsúlyozta Szanyi Tibor.
MTI