A pályavasút fenntartását és üzemeltetését, valamint a központi szolgáltatásokat végző MÁV nem konszolidált árbevétele 2009-ben várhatóan eléri a 178,3 milliárd forintot, az üzemi szintű vesztesége pedig 28,9 milliárd forint lesz. Ezen a területen 19.269 fő dolgozik.
A pályavasút bevétellel nem fedezett költségeinek megtérítésére jelenleg nincs szolgáltatási szerződés, így mindössze 1,3 milliárd forint költségtérítésre számíthat a MÁV, de ebből is december közepéig csak 380 milliót kapott meg. A vasúttársaság év végi sajtótájékoztatóján Andrási Miklós elnök-vezérigazgató reményét fejezte ki, hogy 2011-től a központi költségvetés megtéríti a vasúti pálya évi 50 milliárd forintba kerüli fenntartását és működtetését.
A személyszállítással foglalkozó leányvállalat, a MÁV-START bevétele 2009-ben várhatóan 65 milliárd forint, amit a központi költségvetésből 164,5 milliárd forint költségtérítés egészített ki. A társaság várhatóan 66 millió forint üzemi szintű nyereséget könyvelhet el. A MÁV-START több mint hétezer főt foglalkoztat. A költségtérítés egy részét hitelből előfinanszírozza a MÁV-START, mert a novemberi térítést csak 2010 januárjában, a decemberit pedig februárban kapja meg.
Az árbevétel arányában üzemi szinten tisztes nyereséget vár a vontatási tevékenységet végző a MÁV-TRAKCIÓ. A várható 89,2 milliárd forint nettó árbevételhez 1,9 milliárd forint üzemi szintű profit "társul". Ennél a leányvállalatnál közel ötezren dolgoznak.
A MÁV Gépészet már szerényebb nyerségről számolhat majd be a várakozások szerint. A járműjavítással és karbantartással foglalkozó, több mint 4,5 ezer főt foglalkoztató társaság 44,3 milliárd forint nettó árbevételt és 40 millió forint üzemi szintű nyereséget vár.
Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az MTI-nek azt mondta, hogy az anyacég eddig fel nem osztott költségeiből hét milliárdot 2010-ben már arányosan elosztanak a leányvállalatokkal.
MTI/Menedzsment Fórum