4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tavalyi 88 milliárd forint után 2009-ben 92 milliárd forint árbevételt és mintegy 1,5 milliárd forint adózás előtti eredményt tervez a MÁV Cargo Zrt., mondta el hétfői sajtótájékoztatóján Kovács Imre. A cég igazgatótanácsának tagja szerint az árbevétel-növekedés elsősorban a gyenge forintnak lesz köszönhető, hiszen bevételeik több mint háromnegyede euróban keletkezik. A Rail Cargo Austria (RCA) és a MÁV Cargo idén összesen 15 százalékos szállításcsökkenésből indul ki, amit a csoport a szinergiahatásokból származó 15 millió eurós megtakarítással próbál ellensúlyozni.

Idén hatmillió tonnával kevesebbet pakolnak 

"A tavalyi évre a privatizáció elhúzódása rányomta a bélyegét, nem tudtuk megvédeni magunkat a magánvasutak előretörésével és árcsökkentő stratégiájával szemben, a villamosenergia-árak is jelentősen növekedtek, így terveink nem teljesültek" - közölte hétfői sajtótájékoztatóján   Kovács Imre, a MÁV Cargo Zrt. igazgatótanácsának tagja.

Nyereségből veszteségbe

Ami a konkrét számokat illeti, a MÁV Cargo értékesítési árbevétele a 2007-es 93,3 milliárd forintról 2008-ban 88 milliárd forintra csökkent, a 2006-ban még 3,5, 2007-ben pedig 0,5 milliárd forintos adózás előtti nyereség pedig teljes egészében elolvadt, sőt, a tavalyi évet mintegy kétmilliárd forintos veszteséggel zárta a cég.

Kovács Imre reményei szerint azonban az árbevételt tekintve az idei év ismét fellendülést hoz: a cég 92 milliárd forinttal számol ezen a téren. A szakember azonban rögtön hozzátette, hogy ez elsősorban a gyenge forintnak lesz köszönhető - a bevételek 82 százaléka ugyanis euróban keletkezik. (A menedzsment 287 forintos euróárfolyammal kalkulálva tűzte ki a 92 milliárdos tervet, az árfolyamváltozást pedig ötven százalékban már bebiztosította.)

Szintén javulásra számít a vezetés az eredmény tekintetében: a tavalyi kétmilliárdos veszteség után idén 1,428 milliárd forintos adózás előtti nyereséget tervez a MÁV Cargo. Igaz, Kovács Imre saját elmondása szerint már akkor is elégedett lenne, ha legalább nullszaldóra sikerülne hozni 2009-et.

A kihívás nagyságát jelzi, hogy az idei első negyedévben a világgazdasági válság tovább mélyült, és egyes kulcsiparágakban az értékesítés 25-50 százalékkal esett vissza. Ez az RCA és a MÁV Cargo számára fontos ügyfélnek számító acél- és járműipari cégeket érinti leginkább, emiatt a konszern idén 15 százalékos szállításcsökkenéssel számol, mondta el  Friedrich Macher, a MÁV Cargót privatizáló RCA igazgatótanácsának tagja.

Hatmillió tonnával kevesebb áru lesz idén

Mindennek ellensúlyozására a Csoport válságellenes intézkedési tervet dolgozott ki. Ennek részeként mindkét vállalat hosszú távú szerződésekkel és rugalmas ármodellekkel erősíti versenyhelyzetét a közúttal szemben. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy - az ügyfelek megtartása érdekében – adott esetben, rövid távon árcsökkentésbe is hajlandóak belemenni.

Az engedmények ellenére – Kovács Imre szerint – kihasználatlan kapacitások továbbra is vannak, így a cég idén a szállított áruk mennyiségének további csökkenését várja. Míg 2007-ben 44,5 millió tonna árut fuvarozott a MÁV Cargo, addig tavaly már csak 41,9 milliót, idén pedig mindössze 36,2 millió tonnás teljesítményt várnak.

15 millió eurót hoz a partnerség

A válságra adott válasz a Joining Forces program is, amely a két cég egyesüléséből származó szinergiákat próbálja kiaknázni. Macher szerint a partnerségből eredően idén 15 millió eurós (4,44 milliárd forint) megtakarítást tudnak elérni, 2012-ig pedig összesen csaknem 47 millió euró (13,91 milliárd forint) mértékű szerkezet- és folyamatjavulásra tesznek szert.

A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy – a privatizációs szerződés értelmében – az RCA évente minimum 8,7 milliárd forintot fordít fejlesztésre a MÁV Cargónál. Kovács Imre tájékoztatása szerint tavaly többek között 19 mozdonyt és ötven konténert vásároltak ebből az összegből. Idén folytatni fogják a vagonfelújítási programot, emellett it-beruházásokra, valamint a GYSEV-tulajdonrészek kivásárlására fordítják a fejlesztésre szánt pénzt.       

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!