"A tavalyi évre a privatizáció elhúzódása rányomta a bélyegét, nem tudtuk megvédeni magunkat a magánvasutak előretörésével és árcsökkentő stratégiájával szemben, a villamosenergia-árak is jelentősen növekedtek, így terveink nem teljesültek" - közölte hétfői sajtótájékoztatóján Kovács Imre, a MÁV Cargo Zrt. igazgatótanácsának tagja.
Nyereségből veszteségbe
Ami a konkrét számokat illeti, a MÁV Cargo értékesítési árbevétele a 2007-es 93,3 milliárd forintról 2008-ban 88 milliárd forintra csökkent, a 2006-ban még 3,5, 2007-ben pedig 0,5 milliárd forintos adózás előtti nyereség pedig teljes egészében elolvadt, sőt, a tavalyi évet mintegy kétmilliárd forintos veszteséggel zárta a cég.
Kovács Imre reményei szerint azonban az árbevételt tekintve az idei év ismét fellendülést hoz: a cég 92 milliárd forinttal számol ezen a téren. A szakember azonban rögtön hozzátette, hogy ez elsősorban a gyenge forintnak lesz köszönhető - a bevételek 82 százaléka ugyanis euróban keletkezik. (A menedzsment 287 forintos euróárfolyammal kalkulálva tűzte ki a 92 milliárdos tervet, az árfolyamváltozást pedig ötven százalékban már bebiztosította.)
Szintén javulásra számít a vezetés az eredmény tekintetében: a tavalyi kétmilliárdos veszteség után idén 1,428 milliárd forintos adózás előtti nyereséget tervez a MÁV Cargo. Igaz, Kovács Imre saját elmondása szerint már akkor is elégedett lenne, ha legalább nullszaldóra sikerülne hozni 2009-et.
A kihívás nagyságát jelzi, hogy az idei első negyedévben a világgazdasági válság tovább mélyült, és egyes kulcsiparágakban az értékesítés 25-50 százalékkal esett vissza. Ez az RCA és a MÁV Cargo számára fontos ügyfélnek számító acél- és járműipari cégeket érinti leginkább, emiatt a konszern idén 15 százalékos szállításcsökkenéssel számol, mondta el Friedrich Macher, a MÁV Cargót privatizáló RCA igazgatótanácsának tagja.
Hatmillió tonnával kevesebb áru lesz idén
Mindennek ellensúlyozására a Csoport válságellenes intézkedési tervet dolgozott ki. Ennek részeként mindkét vállalat hosszú távú szerződésekkel és rugalmas ármodellekkel erősíti versenyhelyzetét a közúttal szemben. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy - az ügyfelek megtartása érdekében – adott esetben, rövid távon árcsökkentésbe is hajlandóak belemenni.
Az engedmények ellenére – Kovács Imre szerint – kihasználatlan kapacitások továbbra is vannak, így a cég idén a szállított áruk mennyiségének további csökkenését várja. Míg 2007-ben 44,5 millió tonna árut fuvarozott a MÁV Cargo, addig tavaly már csak 41,9 milliót, idén pedig mindössze 36,2 millió tonnás teljesítményt várnak.
15 millió eurót hoz a partnerség
A válságra adott válasz a Joining Forces program is, amely a két cég egyesüléséből származó szinergiákat próbálja kiaknázni. Macher szerint a partnerségből eredően idén 15 millió eurós (4,44 milliárd forint) megtakarítást tudnak elérni, 2012-ig pedig összesen csaknem 47 millió euró (13,91 milliárd forint) mértékű szerkezet- és folyamatjavulásra tesznek szert.
A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy – a privatizációs szerződés értelmében – az RCA évente minimum 8,7 milliárd forintot fordít fejlesztésre a MÁV Cargónál. Kovács Imre tájékoztatása szerint tavaly többek között 19 mozdonyt és ötven konténert vásároltak ebből az összegből. Idén folytatni fogják a vagonfelújítási programot, emellett it-beruházásokra, valamint a GYSEV-tulajdonrészek kivásárlására fordítják a fejlesztésre szánt pénzt.
W. B.
Menedzsment Fórum