5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magyarországon működő autógyárak közül három nagy társaság – az Audi, a Mercedes és az Opel – közzétette 2020-as eredményeit, amelyből kiderült milyen mértékben érintette a vállalatokat a járvány miatti visszaesés. Ahogy az is, megint elviszik-e az autógyárak a megtermelt nyereséget.

Audi

A győri vállalatnál ugyan szerelnek össze járműveket is, de sokkal fontosabb a motorgyártó tevékenység. A magyarországi üzemből a világ számos országába szállítanak alkatrészeket. Ez az átlagos években pozitívum, ám 2020-ban erősen visszaütött, a járvány miatt szétszakadó értékláncok több alkalommal is sújthatták az Audit.

A vállalat belföldi értékesítése nagyjából 20 százalékkal esett vissza, más kérdés, hogy ez a teljes árbevételben marginális (2020-ban 30 millió euró volt). A nagyobb probléma, hogy az exportbevételek is jelentősen csökkentek, hiszen a 2019-es 8,5 milliárd euróhoz képest 7,5 milliárdra csökkentek.

A gyártás akadozása visszaköszönt a költségeknél, az anyagjellegű ráfordítások esetén is 1 milliárd eurós csökkenést láthattunk, az egy évvel korábbi 7 milliárdról 6 milliárd eurót tett ki. A személyi jellegű ráfordítások esetén sokkal kisebb mértékben tudott spórolni a vállalat, nagyjából 40 millió eurós csökkenést követően ezen a soron 2020-ban 424 millió euró állt. Az állami bértámogatások mellett ebben közrejátszhatott a forint gyengülése és a termelés leállása miatti megtakarítás (pl. nem kellett műszakpótlékot, túlóra pénzt fizetni) is.

Új modellek gyártását is megkezdték (Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd)
Új modellek gyártását is megkezdték (Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd)

Egy évvel korábban az Audi „kisöpörte a padlást”, hiszen nem csak a 2019-es év profitja, de az eredménytartalék terhére is fizetett – összesen 2 milliárd euró összegű - osztalékot. Idén értelemszerűen ezt nem tudják már megtenni, ugyanakkor a társaság beszámolója szerint a megtermelt nyereséget valószínűleg újra kifizetik az anyacégnek. A társaság beszámolója úgy fogalmaz, hogy a tárgyév vonatkozásában az adózott eredményből osztalékfizetésre tesz javaslatot.

A nyereség egyébként annak ellenére növekedett, hogy a vállalat nehéz évet zárt, a költségek ugyanis a bevételeknél nagyobb arányban csökkentek. Az Audi adózás előtti eredménye 500 millió euró lett, szemben a 2019-es 355 millióval. Ami még érdekesség, hogy a félmilliárd eurós nyereségre a vállalat 1,2 millió eurónyi társasági adót fizetett, ez a hazai adókulcsnál jóval alacsonyabb, még a 2,5 százalékot sem éri el.

Mercedes

A Mercedes Benz kecskeméti vállalata is euróban vezeti a könyveit, és a beszámoló szerint kis mértékben esett csak vissza a társaság árbevétele. Az ugyanis 2020-ban 3,41 milliárd euró volt, míg 2019-ben 3,68 milliárdot realizált a társaság.

Készül hibrid, és hamarosan teljesen elektromos autó is Kecskeméten (MTI Fotó / Ujvári Sándor)
Készül hibrid, és hamarosan teljesen elektromos autó is Kecskeméten (MTI Fotó / Ujvári Sándor)

Ami a főbb költségeket illeti, az anyagjellegű ráfordítások esetén 250 millió eurót tudott megtakarítani. Ehhez minimális mértékű, 12 millió eurónyi további költségcsökkentés jött a személyi jellegű ráfordítások soron. Jelentősen nőtt ugyanakkor a pénzügyi ráfordítások sor. Így összességében az adózás előtti eredmény 98 millió euróról 41,5 millióra csökkent. A Mercedesnek a beszámoló alapján egészen más adózási szabályokat kell követnie, mint győri versenytársának, ugyanis tized akkora nyereségre kétszer annyi társasági adót fizet be a költségvetésbe.

A Mercedes is hazavitte tavaly a teljes nyereséget és idén is hasonló lépésre készül. A beszámolóban azt írják, a tulajdonosok a tárgyévi osztalékról a beszámoló elfogadásakor döntenek, de az előzetes nyilatkozat alapján a 2020. évi eredmény terhére osztalék kerül kifizetésre az anyavállalat részére. Az osztalék várható összege a teljes tárgyévi adózott eredmény.

Opel

A cikkben tárgyalt három társaság közül messze az Opel szentgotthárdi egysége a legkisebb. Ráadásul a korábbi hírek szerint az itt gyártott motorokat belátható időn belül kivezetik, új fejlesztésekről nincs szó, mindez pedig a hazai egység lassú elsorvadásával jár.

Az értékesítés árbevétele 93,5 millió eurót tett ki, az egy évvel korábbi 106 milliót követően. Hasonlóan más magyarországi járműgyártókhoz esetükben is az exportbevételek domináltak, hiszen a teljes árbevétel 95 százaléka külföldről származott. A vállalat anyagjellegű és személyi jellegű ráfordításai is 5-5 millió euróval csökkentek.

Az adózás előtti eredmény 4,5 millió euró után 2020-ban meghaladta az 5 millió eurót. A tárgyévei adózott eredménye pedig 4,84 millió eurót tett ki. Tavaly az Opel is jelentős osztalékot fizetett a tulajdonosának, hogy mi lesz az idei eredménnyel, az ugyanakkor még nem eldöntött, a beszámolóban ugyanis az szerepel, hogy a társaság vezetése azt javasolta, hogy a 2020. évi adózott eredménye után ne állapítsanak meg osztalékot.

Az osztalékfizetésről a tulajdonos a beszámoló elfogadásával egyidőben hozza meg döntését. Hogy nem fogják az eredményt bennhagyni a vállalatban arra viszont egy másik megjegyzésből lehet következtetni. Azt írták, hogy a befektetett pénzügyi eszközök között a társaság 2019. év végén egy tartós részesedést, valamint egy hosszú lejáratra adott letétet szerepeltetett. 2020. év során a tartós részesedését megszüntette, az anyavállalat részére az éves osztalékfizetés terhére átruházta.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!