A magyar állam 90 százalékos üzletrészt vásárol a hévízi önkormányzat tulajdonában lévő, a sármelléki repülőteret üzemeltető társaságban, a tulajdonosi jogokat a Magyar Turisztikai Ügynökség gyakorolja majd - tájékoztatta a város polgármestere az önkormányzat által is támogatott döntésről hétfőn az MTI-t.
Papp Gábor (Fidesz-KDNP) kifejtette: a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat alapján az állam 90 százalékos tulajdonrészt vásárol a Hévíz-Balaton Airport Kft.-ben, a vételár meghaladja a 114 millió forintot.
A polgármester úgy fogalmazott: pozitív döntés ez az önkormányzat számára, hiszen az elmúlt években nehéz volt a működtetéssel járó terhek egyedüli viselése.
Eddig évente 50 millió forintot adott az önkormányzat a működtetésre, de már régóta készülnek egy 6,6 milliárd forintos állami fejlesztésre, illetve annak a norvég tulajdonú pilótaiskolának a 15 millió eurós beruházására, amely a koronavírus-járvány miatti csúszás következtében várhatóan ősszel indulhat el.
Az önkormányzat által is megerősített döntés révén "biztos, stabil háttérrel rendelkező tulajdonostársa" lesz a hévízi önkormányzatnak, és ezzel a kormányhatározatban foglaltaknak megfelelően hatékonyabb lehet az állami támogatások felhasználása, ellenőrizhetősége, valamint a stratégiai fontosságú turisztikai ágazat fejlesztésének elősegítése - hangsúlyozta a polgármester.
Emlékeztetett arra is, hogy a repülőteret üzemeltető cég nem tulajdonosa a sármelléki légibázisnak, a földterület és az azon lévő eszközök, felszerelések a zalavári és sármelléki önkormányzat, illetve más cégek tulajdonában vannak. Az önkormányzat által eddig 100 százalékban birtokolt, 51,5 milliós saját tőkéjű Hévíz-Balaton Airport Kft. ezek bérlőjeként az üzemeltetést biztosítja a szükséges engedélyek birtokában.
Papp Gábor elmondta: tavaly mintegy 22 ezer ember fordult meg a sármelléki repülőtéren, túlnyomó többségében németországi charterjáratok utasaiként. A járvány okozta leállások miatt csak a jövő héten érkeznek újból hetente charterek német városokból, de jelezte, hogy meglepően nagy növekedésnek indult idén a magángépes forgalom, illetve jelentős az igény az áruszállításra is.
Nagyot buktak az újfajta adózáson, de a dolgozók jól jártak
A Hévíz-Balaton Airport Kft. egyébként tavaly 541 ezer forintos nyereséget ért el, ami jókora csökkenés a 2018-as 1,7 millió forintoshoz képest. Az adózási formájuk változott meg: 2018-ban még az EVA szabályai szerint fizettek, de az az adózási forma azon év végén megszűnt, így tavaly áttértek a KIVA szerinti fizetésre. Ha minden maradhatott volna a régiben, most nem lenne ilyen szűkös a profit az előző évhez képest, sőt, adózás előtt ugyanis 2018-ban még 1,9 millió forint volt a bevételük, abból lett adózás után 1,7 millió, tavaly viszont 10,7 millióra ugrott az adózás előtti bevétel, vizont ebből 10,1 milliót be is kellett fizetniük, így maradt meg a kicsit több mint félmillós tiszta haszon.
A társaság tárgyi eszközeinek értéke egyébként egy év alatt csaknem megduplázódott, 42 millióról 80 millió forintra ugrott. A pénzeszközök 54 milliárdról 328 milliárdra ugrottak, ebből 327 milliárd bankbetét, a követeléseik is nőttek, 16 milliárdról 28-ra. Közben a tartozásaik értéke is nőtt, az 125-ről 170 millióra.
Tavaly elküldtek egy embert, 38 helyett 37-en dolgoztak ott, de közben 112 millióról 145 millióra nőtt a bérköltség, ami azt jelenti, hogy míg 2018-ban 245 ezer forint volt a Hévíz-Balaton Airport Kft.-nél az átlagbér, addig tavaly már 326 ezer.
(via MTI)