4p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai vállalatok többségénél nem prioritás az ESG, és a megkérdezettek felénél a területnek nincs önálló felelőse sem, pedig a szabályozás fokozatosan terjed ki egyre több cégre – derül ki egy kutatásból. Eközben sokan keresik a helyét és leendő gazdáját a témának, hiszen az uniós és hazai törvények, valamint a jelentéstételi kötelezettség miatt egyre több figyelem irányul a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási szempontokra. 

Komoly kihívások előtt áll ESG területen a hazai vállalatok zöme, hiszen egyelőre nem illesztették be működési kereteik közé a fenntartható működéssel kapcsolatos elvárásokat – állítja a Budapesti Értéktőzsde Standard kategóriájában jegyzett Pensum Group és partnere, a DTC Solution közös felmérése. A kutatás az ESG (környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási) témakör hazai ismertségét és a vállalatok körében kialakult gyakorlatokat vizsgálta, és azt térképezte fel, mennyire ismerik a vállalatok az ESG fogalmát, tisztában vannak-e a vonatkozó törvényi szabályozásokkal, valamint milyen mértékben épültek be az ESG gyakorlatok a mindennapi működésbe.

A témában nagyszabású konferenciát rendez október 1-jén a Klasszis Média Budapesten. 
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig
Jöjjön el és hallgassa meg a téma legjobb szakértőit, ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait! Vegyen részt a Klasszis ESG díjak átadásán!
Részletek és jelentkezés >>

Jelenleg az ESG-jelentéstételi kötelezettség jelenleg az úgynevezett közérdeklődésre számot tartó nagyvállalatokat érinti. Konkrétabban ezek azok a cégek, amelyek 3 kritériumból legalább kettőnek megfelelnek (500 főnél több munkavállaló, 10 milliárd forintot meghaladó mérlegfőösszeg, 20 milliárd forintot meghaladó árbevétel), így nekik az idei évről kell majd jelentést készíteniük.

A Pensum Group képviselője, Dr. Hadházy Tamás szerint ugyanakkor fontos minden vállalatnak felkészülni a témában, hiszen a szabályozás fokozatosan terjed ki másokra is, a közvetlen jelentéstételi kötelezettség egyre több vállalatot érint. Emellett a piaci igények és a beszállítói lánc követelményei miatt sok kisebb cégnek is érdemes felkészülni az ESG szempontok figyelembevételére, hiszen a mostani kutatás eredményei is azt mutatják, számos cégnél hiányzik a releváns szakmai tudás.

Ki az ESG témakör házon belüli felelőse? (Válaszok százalékos megoszlása alapján)
Ki az ESG témakör házon belüli felelőse? (Válaszok százalékos megoszlása alapján)
Fotó: Pensum Group

A hazai kis- közép- és nagyvállalatok körében, 92 vezető döntéshozóval készített kutatás eredményei alapján a megkérdezett vállalatok 55 százalékánál az ESG témájának a kapcsolódó ügyeknek nincs kiemelt prioritása, 50 százalékuknál pedig a témának kijelölt felelőse sincs. Ahol van gazdája a területnek, ott leggyakrabban HR, környezetvédelmi vagy jogi szakértők töltenek be ilyen szerepet.

A Pensum Group kutatásában kiemelten kezelték az ESG-területhez kapcsolódóan a toborzási-kiválasztási folyamatban alkalmazott esélyegyenlőségi elvek témakörét. Az eredmények alapján a toborzás-kiválasztás területén a válaszadók 52,5 százaléka törekszik a társadalmi sokszínűségre, és lát lehetőséget a fejlődésre. Ennek ellenére a vállalatok 75 százalékánál nincs megfogalmazott vezérelv, ami biztosítja és támogatja a sokszínűséget és esélyegyenlőséget a vállalati toborzási folyamatokban. A HR-beszerzésekben is gyerekcipőben jár az ESG szempontok megjelenése: a megkérdezettek mindössze 7,5 százaléka válaszolt úgy, hogy az ESG-minősítés kiemelten fontos számukra a HR-beszállítók kiválasztásakor.

A magyar vállalatok többségénél még nem prioritás a fenntarthatóság
A magyar vállalatok többségénél még nem prioritás a fenntarthatóság
Fotó: Depositphotos

A belső kommunikációs gyakorlatok fejlesztésére is érdemes a jövőben jobban figyelni, hiszen az eredmények alapján a vállalatok többsége (52 százalék) ad hoc módon, 40 százalékuk pedig egyáltalán nem kommunikál belső platformokon a munkavállalók felé ebben a témában.

Bizakodásra adhat okot, hogy a válaszadók 47 százaléka elvárásként már megfogalmazta a HR terület felé az ESG napirendre tűzését, illetve, hogy a megkérdezettek 40 százaléka tervez ESG szakértőhöz fordulni. A Pensum Group képviselője szerint széles körű edukációra lenne szükség a hazai vállalatoknál ESG témában, és fontos lenne szaktanácsadó közreműködésével támogatni a fenntarthatósági és felelős vállalatirányítási szempontok beépülését a mindennapi ügymenetbe.

A témában nagyszabású konferenciát rendez október 1-jén a Klasszis Média Budapesten. 
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig
Jöjjön el és hallgassa meg a téma legjobb szakértőit, ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait! Vegyen részt a Klasszis ESG díjak átadásán!
Részletek és jelentkezés >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!