A Money League csapatok, azaz a 20 legnagyobb árbevételű labdarúgóklub átlagosan 500 millió euró feletti bevételt értek el, amiből a kereskedelmi bevételek 222 millió eurót (42 százalék), a közvetítési bevételek 213 millió eurót (40 százalék), míg a mérkőzésnapi bevételek 92 millió eurót (18 százalék) tettek ki. A Real Madrid visszatért az Money League lista élére, 831 millió eurós bevétellel, második a Manchester City 826 millió euróval, harmadik a Paris Saint-Germain 802 millió euróval, majd őket követi az FC Barcelona 800 millió euróval, és a Manchester United 746 millió euróval.
A mérkőzésnapi bevételek növekedése főleg a szurkolók helyszíni meccsnézés iránti magas igényének köszönhető, hiszen az összes korlátozás megszűnt és a stadionok újra teljes kapacitással üzemeltek Európa-szerte a 2022/23-as szezonban. Ugyanakkor a klubok közvetítési bevételét csak szerény 5 százalékos növekedés jellemezte, ami a korábban megegyezett, fix helyi közvetítési ciklusoknak köszönhető.
A kereskedelmi bevételek lettek a legnagyobbak
A kereskedelmi bevételekből származott a Money League klubok legnagyobb bevételi forrása a 2015/16-os szezon óta először (kivéve a COVID-19 hatásokat az 2019/20-as szezonban). A legjobb 20 klubból 17 jelentett éves kereskedelmi bevételnövekedést, ami főként a megnövekedett kiskereskedelmi értékesítésnek, a mérkőzésnapon kívüli eseményekből származó bevételeknek és a pandémia által érintett szponzorációs bevételek visszatérésének volt köszönhető.
„Mivel a klubok nem támaszkodhatnak a közvetítési bevételek exponenciális növekedésére, egyre inkább kereskedelmi fókuszú üzleti modellt kell kialakítaniuk a növekedés érdekében. Ez magában foglalja új termékek fejlesztését, vagy olyan nem-mérkőzésnapi eseményeket, mint például koncertek szervezése, hogy új bevételeket teremtsenek” – mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője.
A 2022/23-as szezonban az angol Premier League klubok száma a Money League listán nyolcra csökkent, azok után, hogy az elmúlt két évben legalább tíz klub szerepelt rajta. Bár minimális változások történtek a legjobb 10 helyezésében, a 11-20. helyezések között volt jelentősebb mozgás. Az Eintracht Frankfurt, az SCC Napoli és az Olympique de Marseille felváltotta a Leicester City, a Leeds United és az Everton angol trióját, ami megmutatja, hogy az európai kupaporondon való részvétel milyen jelentős hatással van a pénzügyi bevételekre.
És a Fradi?
Ezt alátámasztja a Ferencváros évről-évre európai kupasorozatokban való részvétele, aminek köszönhetően 2022/2023-as idényben 9,48 millió eurós bevételt sikerült elérnie a magyar klubnak. A Fradi a Bajnokok Ligája selejtezőjében kezdte, majd az Európa-liga főtábláján folytatta a szezont, ahol az azóta német bajnoknak számító Bayer Leverkusen búcsúztatta a nyolcaddöntőben.
„A következő szezonokban az európai klubok várhatóan tovább diverzifikálják bevételi forrásaikat annak érdekében, hogy nagyobb kontrollt érjenek el teljes bevételük felett. Ez lehetővé teszi számukra, hogy kevésbé függjenek a változékony makrogazdasági körülményektől vagy éppen a pályán elért eredményektől. Amikor egyre szigorúbb pénzügyi elvárásoknak és szabályoknak kell megfelelniük a kluboknak, a legjobb tehetségek megszerzése és egy biztos pénzügyi alap fenntartása közötti megfelelő egyensúly megtalálása kulcsfontosságú lesz” – hívta fel a figyelmet Pósfay László, a Deloitte Pénzügyi tanácsadási csapatának partnere.
A női csapatok
A Money League idei kiadásában a 15 legmagasabb bevételt generáló női labdarúgóklubot is részeletesen elemezték. Az FC Barcelona Femení megmaradt a női labdarúgás európai csúcsán a 2022/23-as szezonban is, 13,4 millió euró bevétele volt, ami éves összehasonlításban 74 százalékos növekedést jelentett. A Manchester United Women is megtartotta második helyét, 8 millió eurós bevétellel, amit egy erős kereskedelmi teljesítmény (6 millió euró) hajtott. Közben a Real Madrid Femenino feljött a harmadik helyre, miután 7,4 millió eurós bevételt ért el, ami 416 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest.
A Deloitte által elemzett 15 női klub átlagosan 4,3 millió euró bevételt ért el, ami 61 százalékos növekedést jelentett a 2021/22-es átlaghoz képest (2,6 millió euró). Ezen belül a kereskedelmi bevételek 58 százalékát jelentették a klubok összbevételének, míg a mérkőzésnapi- és a közvetítésekből származó bevételek 22 százalékot és 20 százalékot tettek ki.
Figyelmébe ajánljuk a Klasszis podcaston az online sportfogadás szakértőjével, Hannus Gáborral folytatott beszélgetésünket, amelyben a következő kérdésekre kaphattunk választ: Mi segít abban, hogy közelítő pontossággal megjósolhassuk, hogy melyik sztár mikor fog gólt lőni a Bajnokok Ligájában? Miért lett kevésbé keresett a fogadók között a francia focibajnokság? Miért lett népszerű az online sportfogadás már a 40-50-es korosztályban is? Mivel segíti a mesterséges intelligencia a fogadásszervező cégeket? Bejön-e fogadásoknál a sportágak közé a vitorlázás vagy a falmászás?