5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Péntektől már nem repülnek az olasz Malév, vagyis az Alitalia légitársaság gépei. Viszont hadrendbe áll egy kisebb, ugyancsak állami légitársaság. A bukáshoz sok más mellett az is kellett, hogy sok utast elcsábítson a két, szupergyors vonatokat üzemeltető olasz vállalat.

"Kelljen útra csodás új ajánlatainkkal!" - hirdette hibásan az Alitalia olasz légitársaság magyar nyelvű honlapja csütörtökön is, párórával a teljes leállás előtt. Aki felkeresi, vélhetően semmit sem tud arról, hogy itt a vég, finito, megszűnik ez a nagymúltú légitársaság.

Pedig igaz, megint eltűnik a színről egy állami mamutcég az Európai Unióban. Nem új jelenség ez, már évek óta tart (a Malév 2012-ben ment csődbe) a fapadosok és a nagysebességű vonatok térnyerése miatt. Újabban a hihetetlenül megdrágult üzemanyag és persze a járvány is csak növelték a gondjaikat és a fapadosok üzleti modellje ezt nagyobb hatékonysággal képes kivédeni, de legalábbis ellensúlyozni.

Péntektől már nem repül ilyen olasz gép (fotó: pixabay.com)
Péntektől már nem repül ilyen olasz gép (fotó: pixabay.com)

Az 1946-ban alapított légitársaság gondjai 2005-ben olyan súlyossá váltak, hogy a Consob, az olasz értékpiac szabályozója, kötelezte a céget, hogy az havonta jelentse neki pénzügyi helyzetét. 2008-ban az Alitalia csődbe ment. A Compagnia Aerea Italiana ezután vásárolta meg az Alitaliát 1052 millió euróért: 427 millió eurót fizetett készpénzben és az Alitalia tartozásából 625 millió eurót vállalt magára.

Az Alitalia 2017 óta csődvédelem alatt állt, legutóbb 2002-ben volt nyereséges. Próbálták karcsúsítani a vállalatot, megszüntettek több belföldi járatot és sok hosszú távút is, de ez sem segített. Fénykorában, vagyis a 60-as és 70-es években az Alitalia főleg a latin-amerikai célpontokon tartott kiemelten jó piaci pozíciókat. A járvány kezdete előtti évben, vagyis 2019-ben 21,3 millió utast vittek el 81 célállomásra heti 3600 járattal. A cégnél idén nyáron még közel 10 ezren dolgoztak.

Az október 15. utáni időszakra jegyet váltó utasok (a Corriere della Sera című lap szerint 250 ezer fő) állítólag nyugodtan átfoglalhatják jegyeiket az Alitalia helyett most létre hozott ITA (Italia Trasporto Aereo) nevű állami légi cég járataira. Az ITA összesen 52 Alitalia-gépet átvesz vagy megvesz és ugyancsak megvásárolja a becsődölt vállalat repülési résidejét a fontosabb európai repülőtereken.

A tervek szerint 105-re fogják növelni a flotta méretét 2025-ig, Rómából és Milanóból sok európai városba, valamint New Yorkba, Bostonba, Miamiba és Tokióba is indítanak járatot. Az Euronews szerint az ITA 2750 alkalmazottal indul, ezek zöme az Alitaliától jön. A létszámot 8850-re akarják bővíteni.

Annak idején a Malévvel kapcsolatban hasonló tervek voltak. Vagyis azt akarta a kormány, hogy egy kiüresített, de adósságokkal teli cég helyén egy teljes új jogi személyiségű vállalatot hoznak létre, ami úgymond tiszta lappal indul. Ez nem sikerült, majd jöttek a homályos hátterű vállalkozások, melyek a szerették volna megszerezni a Malév értékes résidejeit.

Először jött a Sólyom Airways. Lapunk elsőként írta meg, hogy a Sólyom Hungarian Airways Kft.-nek 2016-2019 között nem volt bevétele, a 2020-as beszámolója pedig nem ismert. Aztán volt egy másik próbálkozás is, a Ronan Air nevű, azt a srli lankai tiszteletbeli konzul gründolta, de soha nem szállt fel Budapestről. Ezek tehát sorban megbuktak, közben az egykori Malév-vezér Váradi József és befektető társai felfuttatták a Wizzairt.

Erős a konkurencia

A 400-500 kilométeres hatókörben óriási versenytársa lett az Alitalinának a gyorsvasút. Érdekesség, hogy Olaszországban két nagysebességű vasúti cég is verseng: az állami Trenitalia és a magán kézben lévő Nuovo Trasporto Viaggiatori, amelyik az Italo nevű vonatokat közlekedteti. Már évek óta működnek és folyamatosan fejlesztik szolgáltatásaikat. Jelentős tömeget csábítottak el azok közül, akik üzleti utasként rendszeresen megteszik például a Róma-Milano útvonalat.

Ezen az útvonalon manapság három óra alatt belvárosból belvárosba lehet érni, ez kényelmes és rövidebb időbe telik, mintha ugyanezt repülővel kellene megtenni. Ott még ki kell menni a reptérre (kijutás+másfél órával előbb kell kiérni), majd egy óra a repülés, s ezután be kell jutnia belvárosba.

Két éve az állami Ferrovie vállalat azt közölte, hogy a 2008-as egymillió főről 2018-ra 3,6 millióra nőtt az utasok száma a Róma-Milano útvonalon. Érdekes, hogy az Alitalia igyekezett egyesíteni erejét a Trenitaliával, de ez nem nagyon sikerült. A Trenitalia egyébként jól muzsikál, 2008 és 2018 között rendkívül népszerű lett, 6,5 millióról 40 millióra növelte az utasok számát az egész országban.

Kiderült az is, hogy a turisták is inkább a vasutat választják: 2008 és 2018 között 1,8 millióról 7,3 millióra szökött fel a számuk. Főleg a Róma-Firenze és a Róma-Velence útvonal a legkedveltebb körükben. A nagy sebességű vonatok árszintje megfizethetőnek tűnik, szakértők szerint alacsonyabbak a jegyárak, mint Svájcban, Franciaországban vagy Németországban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!