5p

Akár az év hazai vonatkozású sztorija is lehetett volna az új magyar légitársaság története, ám az öröm helyett keserű szájízt kaphattunk a sztori végén. Bár az örök optimisták még reménykednek. Évösszegző cikksorozatunkból kihagyhatatlan fejezet a Sólyom Airways története.

Amikor szerkesztőségünkben az év végi cikksorozatunk témáit válogattuk össze, abban megkérdőjelezhetetlenül egyet értettünk, miszerint a Sólyomnak helye van a TOP 2013-ban. A kérdés csupán annyi maradt, hogy az év átveréseként vagy az év bukásaként aposztrofálhatjuk a történetet. Ebben viszont inkább mi nem is foglalunk állást, ezt meghagyjuk olvasóinknak.

A Sólyom Airways-ről legelőször idén július 8-án hallhattunk, amikor is a Magyar Nemzet szombati száma repülőtéri információkra hivatkozva arról számolt be, hogy a Sólyom mögött álló "közel-keleti kisebbségi befektetők" segítségével már augusztusban megindulhatnak a járatok európai és közel-keleti célállomásokra. Bár a korai időpont miatt már ekkor voltak szkeptikusok, szakemberek, akik szinte kizártnak tartották ennek realitását, a következő néhány hét alapján úgy tűnt, a Sólyom közelében mindenki azon fáradozik, hogy elinduljon az új légitársaság.

A hír megjelenése után 8 nappal a Budapest Aiport meg is mutatta, hogy fog kinézni a gépek festése, sőt azt is megerősítették a Népszabadságnak, hogy a Sólyom már kezd fészket rakni Ferihegyen... vagyis kibérelte az irodáit. A lap értesülései azonban nemcsak az irodabérlésre terjedtek ki, de azt sem tartották kizártnak, hogy akár iráni befektetők is részt vehetnek a vállalkozásban. Nem sokkal később aztán kiderült, hogy omániak voltak azok a befektetők, akik egyben a légitársaságot "leszállópályára" is tették. Erről egy picit később azonban.

(Forrás: Budapest Airport/ Facebook)

A július és augusztus a Sólyomról érkező hírek szempontjából meglehetősen gazdag volt. Hat gépre aláírták a lízingszerződést, melyek közül az amúgy 21 éves Álmos hazánkba is elrepült - csak mutatóba -, a légitársaság vezetősége heteken belüli menetrendet, online jegyértékesítést ígért, augusztus elejétől pedig az alkalmazottak toborzása mellett minőségi beszállítók keresése is elkezdődött - persze a megszabott összeg befizetése mellett. Nagyjából közel másfél hónapig minden úgy történt, hogy az alapján sokan bizakodhattak az új magyar légitársaság megszületésében. Bár a hírek között lehetett találni néhányat, melyek az engedélyek körüli problémákra utaltak, de az optimisták feltehetően csak legyintettek a bürokrácia útvesztőire gondolva, miközben a kétkedők számára csak igazuk megerősítésére szolgáltak ezek az információk.

Augusztus végén majd ismét felerősödtek a kétkedők hangjai, miután kiderült, hogy nemcsak Sólyom légitársaságunk lesz, de főzhetünk Sólyom liszttel és ihatunk Sólyom ásványvizet is. Sőt, a Sólyom az építőiparban és az energiaital "bizniszben" is tért kíván hódítani magának, mivel egy minőségi márkát szeretnének létrehozni. Az élelmiszeripari megjelenés érdekében partnerségre is léptek a Sales One Kft-vel, melynek vezetőségi tagja sajtóinformációk szerinte meglehetősen kétes ügyekbe és emiatt rendőrségi kézbe is keveredtek. Egyébként összesen 15 "Sólyom-cég" állt bejegyzés alatt szeptember végén. 

Egy korábbi vélemény az I Love Sólyom Facebook-oldaláról:
"Amennyiben ez egy élelmiszeripari termékkör piaci bevezetése, akkor zseniális - végy egy brandingelt repülőgépet és a termékeid logóját azonnal egy ország megismeri."

Innentől kezdve lényegében egy hónap csend következett a Sólyom körül leszámítva néhány olyan apró hírt, mint hogy tárgyalnak a péri reptérrel, vagy épp a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól kapott jelzés alapján még idén indulhatnak a járatok.

Október 10-én aztán nagyot fordult a világ a Sólyom légitársasággal, hiszen kiderült, hogy se pénz nincs az alkalmazottak bérére, sem pedig befektető. Ezen a napon állt ugyanis nyilvánosság elé Lucsik János, a Sólyom Holding ügyvezető igazgatója és árulta el, hogy mivel az ománi befektetők visszaléptek, pontosabban nem teljesítették a szerződésben foglaltakat, nem tudnak bért fizetni a dolgozóknak. Ezen a napon Vágó József, a Sólyom Airways ügyvezetője kórházba került, a légitársaság másik ügyvezetője, Hurtyák Róbert pedig lemondott a posztjáról. Időközben adóvégrehajtás is indult a társaság ellen, azt pedig már csak a sors fintorának nevezhetjük, hogy pont ezen események után hívta a turizmusbizottság megbeszélésre a Sólyom képviselőit.

Mindenesetre az állam helyett végül egy - sajtóinformációk szerint - meglehetősen kétes ügyekkel összefüggésbe hozható, veszteséges és nem mellesleg seychelles-szigeteki cég vette meg 3 millió forintért a légitársaságot. Bár az ügyben érintettek arról nyilatkoznak, hogy a Sólyom megmentése lesz a cél, a szkeptikusabbak úgy látják, a cég bedöntése, az adósságok eltüntetése lesz az afrikai Charity March feladata.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!