5p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Egészségjavító termékeket hirdető cégre vetettek ki 800 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot.

A Mediaworks Hungary Zrt. kiadó termékeit olvasók bizonyára találkoztak már olyan hirdetésekkel a kormányközeli lapcsalád egyes kiadványaiban, melyek valamilyen egészségügyi problémára kínáltak hatékony megoldást, legyen szó lábfájásról, halláskárodosásról.

Képünk illusztráció
Képünk illusztráció

A Gazdasági Versenyhivatal friss határozata szerint azonban a Direct Group S.A.-hoz és magyarországi közvetítői hálózatához kapcsolható, 2018. januártól 2020. május 10-ig a nyomtatott sajtóban megjelent hirdetések nem feleltek meg a versenyjogi követelményeknek, ezért a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot állapított meg a GVH.

Mindezek folyományaként pedig 800 millió forintos versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte a Direct Group S.A.-t, mivel

  • termékeit, illetve azok hatásosságát nem létező tudósok, kutatók, fogyasztók ajánlásával, illetve nem létező tanúsítványok megjelenítésével népszerűsítette,
  • kizárólag „kedvezményes” (azaz a reklámokban kedvezményesnek megjelenített) áron értékesítette a termékeit, így a kommunikált kedvezmény mértéke, illetve a megjelölt eredeti ár nem tekinthető valósnak,
  • elhallgatta a fogyasztók elől a népszerűsített termékek nevét, termékkategóriáját, gyártóját, illetve forgalmazóját, ezek elérhetőségét,
  • egyes reklámjai kapcsán nem vagy nem észlelhetően került megjelenítésre, hogy az hirdetés, fizetett tartalom.

 Az immár a jobboldali médiabirodalomba, a KESMÁ-ba olvadt Mediaworks Hungary Zrt.-nek pedig vállalnia kell, hogy

  • az eljárás alá vont Direct Group S.A.-val, valamint annak valamennyi kapcsolt vállalkozásával, illetve vele ésszerű tájékozódás nyomán kapcsolatba hozható vállalkozásokkal hirdetési tevékenységét megszakítja, szerződéses kapcsolatát megszünteti és ezen vállalkozásoktól hirdetési megrendelést a jövőben nem fogad be. Ezen vállalásának a teljesítését – a vonatkozó döntést igazoló irat csatolásával – a Mediaworks Hungary Zrt. a jelen határozat kézhezvételét követő 15 napon belül igazolja a Gazdasági Versenyhivatal felé.
  • tájékoztatást tesz közzé a fogyasztók számára, mindazon nyomtatott termékekben, amelyekben a jelen eljárásban kifogásolt valamely hirdetés megjelent (feltéve, hogy az adott nyomtatott termék a közzététel időpontjáig nem került megszüntetésre) - a döntés Gazdasági Versenyhivatal honlapján való elérhetőségére is utalva -, hogy a jelen versenyfelügyeleti eljárásra figyelemmel a Mediaworks Hungary Zrt. megszüntette a jogsértő hirdetések befogadását.
  • a tájékoztatást a jelen határozat kézhezvételét követő 3 hónapon belül (vagy ha az adott termék következő megjelenése az ezt követő időre esik, úgy a következő megjelenés alkalmával) megjelenteti az érintett nyomtatott termékeiben és ennek igazolására a vonatkozó lappéldányokat legkésőbb az azt követő 15 napon belül benyújtja a Gazdasági Versenyhivatalhoz.

A kiadónak vállalnia kell továbbá, hogy belső utasításban vagy egyéb szabályozó dokumentumban vállalatcsoport szintű egységes módszertant dolgoz ki a nyomtatott termékek tekintetében egyebek közt arra vonatkozóan, hogy milyen elvek mentén történik a hirdetések befogadása, illetve visszautasítása. A kiadónak vállalnia kell továbbá, hogy meghatározott időn belül a kidolgozott módszertanról oktatást tart a vállalatcsoporton belül országos értékesítési tevékenységet végző személyek részére.

Figyelemre méltó megállapítása a határozatnak, hogy a Direct Group a GVH megkeresésére nem válaszolt, a vállalkozással kapcsolatban csak a nyilvános forrásból beszerezhető céges információk állnak rendelkezésre. A céget 2011. november 23-án jegyezték be a Panamai Köztársaságban - rögzíti a versenyhivatal. A cég más uniós országban – Szlovéniában, Észtországban - is tevékenykedik, de ott eddig nem indult eljárás a céggel szemben.

A határozat szerint a GVH munkatársai két magyarországi vállalkozást azonosítottak be, amelyek közreműködtek a weboldalak, illetve az ügyfélszolgálat üzemeltetésében: a PIVO Telecom Kft.-t és a Calgo Kft.-t. Közös bennük, hogy ugyanarra a székesfehérvári címre vannak bejegyezve, de a tulajdonosi kör is átfedésben van. A 2018-as beszámolóik szerint a PIVO 43,6 millió forintos nettó értékesítési árbevételt ért el, és 284 ezer forintos adózott eredményt, a Calgo közel 180 milliós nettó értékesítési árbevétel mellett pedig 169 ezer forintos adózott eredményt.

A Mediaworks úgy nyilatkozott a GVH felé, hogy 2020. május 11-től nem tesznek közzé illetve nem fogadnak be a Direct Group S.A.-tól származó vagy hozzá köthető hirdetéséseket. A határozatból egyébként arra lehet következtetni, hogy a Lapcom és a Modern Media Group kiadókhoz tartozó lapokban jelentek meg ezek a hirdetések, e kiadók azonban időközben beolvadtak a Mediaworks Hungary Zrt.-be.

A határozat ellen a kézhezvételétől számított 30 napon belül indítható közigazgatási per.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!