11p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Három éven belül egyről harmincnégy futballklubra nőtt a szurkolói tokenekkel foglalkozó Socios.com „istállója”, de a Chiliz kriptovalutát maga mögött tudó cég NBA-klubokkal, Formula–1-es istállókkal, krikettcsapatokkal, e-sport-csapatokkal és a UFC-vel is partneri kapcsolatba lépett. Különösen látványos a szurkolói tokenek hatása és térhódítása az új forrásokat kereső labdarúgóvilágban: nem lenne meglepő, ha előbb-utóbb Magyarországra is belépne a Socios, hiszen már a szomszédban kopogtat.

Egy héten belül partneri szerződés a világ egyik legnagyobb bajnokságával (a spanyol La Liga) és a világ legnagyobb szurkolótáborával bíró csapatával (a brazil Flamengo): ez a Socios.com szurkolóitoken-vállalat szeptemberi közepi mérlege. A Socios neve ott szerepel fő mezszponzorként az olasz bajnok Internazionale dresszén, Lionel Messi „üdvözlőcsomagját” részben szurkolói tokenekben (így kriptovalutában) fizette ki a Paris Saint-Germain, a világ húsz legnagyobb árbevételű klubja közül nyolc már együttműködési megállapodást írt alá a máltai központú céggel. Mások – így a brazil, spanyol vagy az uruguayi válogatott, a McLaren F1, a MotoGP és a Nemzetközi Kosárlabda-szövetség (FIBA) – a rivális török Bitci céggel szerződtek. Az talány, hogy a szurkolóitoken-láz meddig tart és a drukkerek felülnek-e a kriptovaluta-expresszre, de az már biztos, hogy az új bevételi forrásokat kereső csapatoknak pont jól jött a kézfogó.

Párizstól Rióig

Csupán három éve, 2018 szeptemberében a Socios.com aláírta első partneri megállapodását a francia PSG labdarúgócsapatával és a párizsi klub hivatalos kriptovaluta-partnere lett. Az aláírt szerződés mintája az azóta megkötötteknek: a Socios a klubbal együttműködve szurkolói tokeneket (FTO) bocsát ki (ez a párizsiak esetében a $PSG), melyet a szurkolók vagy befektetni kívánók megvásárolhatnak, illetve egyes esetekben (például éves bérlet megvétele esetén) ajándékba is kaphatnak. A tokent „csak úgy” nem lehet megvásárolni: előbb a Chiliz kriptovalutát kell megvenni, majd azt lehet tokenekre váltani a Socios okostelefonos appjában.

Messi pénzéhez is hozzájárultak (Fotó: PSG/Youtube/Telegraph)
Messi pénzéhez is hozzájárultak (Fotó: PSG/Youtube/Telegraph)

Hogy mit kap ezért cserébe a szurkoló? Egyrészt „különleges elköteleződést”, „valódi influenszeri” és „szuperdrukker” státust, másrészt különféle kedvezményeket (ez lehet például kedvezményes ár ajándéktárgyakra), harmadrészt olyan előjogokban részesül, amelyekben „tokentelen” társai nem. Ezek bizonyos, nagyon enyhe fokú beleszólási lehetőséget is biztosítanak a klub ügyeibe. Néhány példa:

  • A tokentulajdonosok szavazhatnak a csapatbusz dizájnjára
  • Megszavazhatják, milyen jelmondat legyen a csapat öltözőjében
  • Voksolhatnak a csapatkapitányi karszalag jelmondatára
  • Eldönthetik, mi legyen a csapat kivonulózenéje vagy egy gólszerző „gólöröm-zenéje”
  • Szavazhatnak szurkolói pólók terveire
  • Külön bejáratot használhatnak klubjuk stadionjában és különleges „szurkolói élményekhez” juthatnak hozzá
  • Nyereményjátékokon vehetnek részt, többek között különleges ajándéktárgyakért
  • Kérdezz-felelekben vehetnek részt az edzővel vagy játékosokkal
  • Szavazhatnak edzőpályák elnevezéséről
  • Az app eközben lehetőséget biztosít a különböző szurkolói tokenek adásvételére

Bár a Socios és a vele partnerségben álló klubok előszeretettel hangoztatják, hogy a szurkolói token és az app lehetőséget biztosít a csapatok életének befolyásolására és a minden eddiginél nagyobb bevonódásra, az opciókból látszik, hogy periférikus dolgokról van szó. Sokkal inkább a befolyásolás illúziójáról, mint tényleges befolyásolásról – de a drukkerek mégis úgy érezhetik, szavuk van bizonyos döntések meghozatalában.

A klubok és a Socios felezik az eladott szurkolói tokenek bevételét. A csapatok és szurkolóik pedig „harapnak”: a Socios jelenleg 34 futballklubot, valamint egy labdarúgóligát sorol fel partnerei között, és más sportágakban is van 25 üzletfele, ezek között a legjelentősebb 11 NBA-franchise, az UFC, illetve az Aston Martin és az Alfa Romeo F1-es istálló. Jelenleg csak labdarúgásban három kontinensen 16 országot fed le a Socios-hálózat Párizstól Rio de Janeiróig.

Azonnali bevétel

A szurkolói tokenek bevezetése minden esetben hasonló mintát követ. A kibocsátás után korlátozott számú tokent vásárolhatnak meg a drukkerek rögzített áron – az olasz Internazionale esetében ez például egymillió token volt kéteurós egységáron. Az olasz bajnokcsapat szeptember 8-án jelentette be a kibocsátást, szeptember 10-től lehetett a tokeneket megvásárolni, és még aznap 17 perc alatt el is kelt az összes, azaz tulajdonképpen pillanatok alatt befolyt kétmillió euró az anyagi problémákkal küszködő Inter kasszájába – persze ezen osztozni kellett a Sociosszal. Ugyanez történt a Barcelonánál (hatszázezer token 2 euróért, két órán belül elment mind) és a Valenciánál (egymillió token 2 euróért, kevesebb mint három óra alatt eladva). Az angol Everton esetében a szurkolók négy perc alatt szétkapkodták a félmillió tokent, tokenenként 2 fontért. Az Arsenal kétmillió token eladásáról számolt be, több mint 30 ezer szurkoló csapott le ezekre. Amikor a Brazil Labdarúgó-szövetség (CBF) bejelentette a Bitcivel kötött szerződés alapján 30 millió token kibocsátását, 19 perc alatt elment mind. Van hype és van kereslet – legalábbis most.

Ez remek hír a kluboknak és szövetségeknek, melyeket súlyosan érintett a koronavírus-járvány. Megnehezedtek a játékoseladások (hacsak nem a topkategóriás sztárokról van szó), megszorításokat kellett bejelenteni, karcsúsítani a kereteket, meghúzni a nadrágszíjat. És persze eközben mindenki új bevételi forrásokat próbál találni. A Socios pont ilyet biztosít: villámgyorsan befolyik a pénz, az üzletet pedig tulajdonképpen a szurkolói fanatizmus hajtja. A Telegraph szerint a Sociosszal partnerségbe lépett klubok a nyár végéig 150 millió fontot kasszíroztak. Négy klub tizenkét hónap alatt majdnem húszmillió font bevételt szedett össze az együttműködésnek köszönhetően, ami a pandémiás időszakban figyelemreméltó plusz bevételnek számít.

„A klubok azért szeretnek minket, mert egy plusz bevételi forrást biztosítunk, ami nem kannibalizál semmilyen más bevételt. Nem érinti a jegybevételt, nem érinti a merchandisingot, hanem megnyit egy új utat egy újfajta fogyasztó, a digitális szurkoló előtt” – magyarázta a Telegraphnak a Socios- és Chiliz-alapító Alexandre Dreyfus.

Az Inter az örökös szponzorát cserélte le a Socios kedvéért (Forrás: Socios)
Az Inter az örökös szponzorát cserélte le a Socios kedvéért (Forrás: Socios)

Kérdőjelek

Bár a Socios és a céggel partneri kapcsolatban álló klubok mindig hangsúlyozzák, hogy nem céljuk a szurkolóbázis szenvedélyének monetizálása, többen – elsősorban szervezett szurkolói csoportok – pont ezt a kifogást hozzák fel. Rámutatnak: mindenféle „befolyás” a klub életére rendkívül felszínes és periférikus, a kampányok viszont nem ezt az érzetet keltik a szurkolókban. Több szurkolói csoport sérelmezi azt is, hogy olyan kisebb döntéseket, amelyek meghozatalába korábban a teljes tábort bevonták, most csak egy „fizetős kör” elé tárnak. A Socios ellenvetése: ezek a periférikusnak tűnő ügyek mégiscsak olyanok, amelyek lehetőséget biztosítanak a kapcsolódásra a nagy klubok világszerte szétszórt drukkereinek – márpedig ma ők jóval többen vannak, mint a helyben élő, meccsre kijáró törzsszurkolók. A Socios tervezi, hogy a tokentulajdonosok nagyobb erejű döntéseket is meghozhassanak az alkalmazáson keresztül – ilyen lehetne például a szavazás meztervekre vagy mezfeliratok befolyásolása –, ám ehhez a klubokkal és a mezgyártókkal is meg kellene egyezni.

A tiltakozás néha olyan heves, hogy az üzlet is aknára fut: a West Ham United 2019 áprilisában egyezett meg a Sociosszal, de a szurkolói csoportok „Ne fizess a beleszólás jogáért” címmel kampányt indítottak és hangosan kritizálták az együttműködést. A partnerség 2020 nyarán felbomlott.

Kérészéletű volt a West Ham csapatával kötött megállapodás (Forrás: Socios)
Kérészéletű volt a West Ham csapatával kötött megállapodás (Forrás: Socios)

A másik, gyakran hangoztatott fenntartás, hogy a szurkolók, tokenvásárlók jó része „kriptoműveletlen”, nem kap semmiféle oktatást a kriptovalutákkal kapcsolatos kockázatokról. A Socios ráadásul a Chilizzel összekötött vállalat, a Chiliz ($CHZ) viszont önálló kriptovaluta, amely nem kötődik e projekten kívül a futballvilághoz. A Socios különféle szurkolói tokenjeit megvásárló drukkerek egyszerre lesznek kitéve a szurkolói token és a Chiliz ingadozásának. A tokeneket viszonylag bonyolult folyamaton keresztül lehet csak hagyományos devizára váltani, nincs azonnali cash-out. Az Egyesült Királyság pénzfelügyeleti hatósága (Financial Conduct Authority, FCA) a The Athletic kérdésére válaszolva leszögezte: aki a szurkolói tokenek piacára lép be, készüljön fel a szabályozatlanságra és arra, hogy gyakorlatilag semmi sem védi a pénzét. A Socios is figyelmeztet: a szurkolói tokennel nem kriptovalutaként kell számolni (és nem is szükséges a tokennel kereskedni), hanem egy olyan virtuális használati tárgyként, amelynek segítségével exkluzív szolgáltatásokhoz, tartalmakhoz lehet hozzájutni.

A Socios és futball kapcsolatával hosszú, tényfeltáró cikkben foglalkozó The Athletic rámutatott: amíg mindenki tudja, mit csinál (és tisztában van a rizikóval), minden rendben, ám az „egyszerű futballrajongóra” nem feltétlenül áll ez, és ez nem is biztos, hogy jóra vezet. A nagy bejelentések idején jókora a spekuláció: Dreyfus maga jelentette be, hogy Lionel Messi PSG-be igazolása előtt félmilliárd dollár értékű PSG-token mozdult meg a piacon. A PSG-token ($PSG) értéke augusztus 9–11. között volt a legmagasabb – Messi 11-én írt alá –, utána gyorsan visszaesett, a csúcspontot jelentő 43,88 amerikai dollárhoz képest szeptemberben már csak 25-26 dollár volt az árfolyama. Igaz, ez is jókora magasság a júliusi 13 dollárhoz képest. Az Atlético Madrid-token ($ATM) augusztus 11-én ért az eddigi csúcsára, azaz a Messi-átigazolás egy másik, már bevezetett, szuperklubhoz kapcsolódó és jelentős számban vásárolható tokent is „megrántott” felfelé.

Olybá tűnik, nem is az esemény (Messi aláírása), hanem az akörüli hype volt az igazi felhajtóerő. A „Vedd a pletykát, add el a hírt” mondás igaza úgy néz ki, itt is érvényesül.

Egy kis felhördülés

A Socios nemcsak a virtuális térben és hirdetőtáblákon van jelen: előbb a Valencia, majd az Internazionale mezszponzora lett. Főleg az utóbbi kavart nagy vihart: az Inter és a gumigyártó Pirelli együttműködése 26 éves múltra tekintett vissza, a Pirelli-mezszponzoráció szinte az Inter-brand részévé vált. Óriási felhördülést váltott ki, amikor a milánói csapat bejelentette, ezentúl a $INTER fan token by Socios.com feliratot viseli a mezén. A szurkolók reakciója az új szponzort is meglepte, az Intert alighanem kevésbé, hiszen az olasz bajnoknál pontosan tisztában vannak azzal, hogy mennyire kötődnek a drukkerek a tradíciókhoz. Tradíció ide vagy oda, olasz lapértesülések szerint a Pirelli mintegy 10,5 millió eurót fizetett idényenként az Internek, a Socios viszont idényenként 20 milliót ad, márpedig ez nagyon jól jött a kínai tulajdonosi kör súlyos pénzügyi problémái miatt nehéz helyzetbe került, több kulcsjátékosát kiárusító klubnak.

Már a spájzban vannak

A szurkolói tokenek már a spájzban vannak. Két régiós nagycsapat, a lengyel Legia és a horvát Dinamo Zagreb is szerződést kötött a Sociosszal, előbbi már februárban, utóbbi augusztusban. A Legia tokenje ($LEG) már elérhető – az első 200 ezret a drukkerek mintegy 13 perc alatt felvásárolták –, a Dinamóé ($DZG) még bevezetés előtt áll. A Socios vagy szuperklubokra és topligás egyesületekre koncentrál (Barcelona, Inter, Juventus, Manchester City, Arsenal stb.) vagy olyan piacokra, amelyeken óriási a felhajtás a kriptovaluták körül, egyben óriási a futball népszerűsége is (Törökország), vagy olyan klubokra, amelyek anyaországukon belül és azon kívül, a kivándorló közösség körében is nagyon népszerűek (Flamengo, Corinthians, Independiente, Legia, Dinamo Zagreb).

A Socios (vagy a közép-európai piacon a Socioshoz hasonlóan már megjelent Bitci) gyors terjeszkedése miatt nem lenne meglepő, ha pár éven belül Magyarországon is bekopognának a szurkolói tokenek, és egy-egy klub drukkerei azt figyelnék, csapatuk európai kupaszereplése vagy egy válogatott játékos megvásárlásáról szóló hírek hatására hogyan megy fel-le a „klubvaluta” árfolyama. Hogy aztán a szurkolói tokenek tartósan a futballvilág részeivé válnak-e, vagy kikopnak, amint a felhajtás lecseng, azt egyelőre csak találgatni lehet.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!