Összesen 1111,6 milliárd forintos bruttó árbevételt ért el tavay a Spar Magyarország, ami csaknem 5 százalékos növekedés jelent az egy évvel korábbi, 1060 milliárd forintos összeghez képest. Az árbevétel-növekedéssel párhuzamosan a mennyiségi eladások változását tükröző volumen 2 százalékkal emelkedett. Ugyanakkor a Spar továbbra is masszívan veszteséges, ám ennek a mértékét majd csak a hivatalos beszámolójában ismerteti a vállalat – derül ki a vállalat csütörtöki sajtótájékoztatóján.
A múlt év végére 652 üzletből állt a Spar hálózata, amelynek több mint fele saját tulajdonú bolt – köztük szupermarketek és Interspar áruházak. Emellett 305 egység franchise-rendszerben működik, ezek közül tavaly 35 új üzlet csatlakozott. A hálózathoz kapcsolódó franchise-üzletek jelentős korszerűsítésen és felújításon estek át, a mérföldkőnek számító 300. franchise bolt Lentiben nyílt meg. A csaknem négyezer szakembernek munkát adó franchise-hálózat forgalma megközelítette a 166 milliárd forintot, ami a Spar teljes bruttó árbevételének 15 százalékát tette ki. Heiszler Gabriella, a cég vezetője elmondta: a jövőben is várják új partnerek csatlakozását.
Kivárnak
Kérdésünkre, hogy a terjeszkedési tervekben szerepel-e nagy számban kis alapterületű, önkiszolgáló – akár eladómentes – boltok, például konténerüzletek létesítése, Heiszler Gabriella azt válaszolta, hogy ezt az üzleti modellt még nem látják megfelelőnek. Mindazonáltal fesztiválokon, marketinget erősítő lépésként szóba kerülhet ilyen boltok ideiglenes működtetése.
A cégvezető beszélt arról is, hogy elég nehéz piaci környezetben sikerült növekedést elérniük tavaly. Hozzátette: extrém árérzékenyek a vásárlók, ezt mutatja, hogy az akciós termékek mindent visznek.
A Spar – részben a vásárlók árérzékenységére reagálva – követi azt a nemzetközi trendet, amely a saját márkás termékek kínálatának bővítését helyezi előtérbe. Ennek eredményeként 2024-re a vállalat már 4500 saját márkás árucikket kínált, miután egy év alatt 400 új termékkel bővült a paletta. Az újdonságok között élelmiszerek, kozmetikai termékek és vegyi áruk is szerepeltek.
Fotó: Spar Magyarország
A Sparnak havonta mintegy 1,5 milliárd forintos veszteséget okozó árrésstop-szabályozással kapcsolatban Heiszler Gabriella úgy nyilatkozott: meg kell várni a május 31-i határidőt, mivel a jelenlegi állás szerint addig marad érvényben az intézkedés. A Spar az akkori szabályozási feltételek ismeretében dönt majd a további lépésekről. A vállalat elbocsátásokat nem tervez, beruházási terveit pedig továbbra sem kívánja felülírni.