3p

Nehezített körülmények között is növekedést ért el a magyar Spar: a vállalat bruttó forgalma tavaly 5 százalékkal emelkedett, miközben továbbra is jelentős veszteséggel működött. Az árrésstopot érintő további lépésekről a cég várhatóan csak a május végi határidő után hoz döntést.

Összesen 1111,6 milliárd forintos bruttó árbevételt ért el tavay a Spar Magyarország, ami csaknem 5 százalékos növekedés jelent az egy évvel korábbi, 1060 milliárd forintos összeghez képest. Az árbevétel-növekedéssel párhuzamosan a mennyiségi eladások változását tükröző volumen 2 százalékkal emelkedett. Ugyanakkor a Spar továbbra is masszívan veszteséges, ám ennek a mértékét majd csak a hivatalos beszámolójában ismerteti a vállalat – derül ki a vállalat csütörtöki sajtótájékoztatóján. 

A múlt év végére 652 üzletből állt a Spar hálózata, amelynek több mint fele saját tulajdonú bolt – köztük szupermarketek és Interspar áruházak. Emellett 305 egység franchise-rendszerben működik, ezek közül tavaly 35 új üzlet csatlakozott. A hálózathoz kapcsolódó franchise-üzletek jelentős korszerűsítésen és felújításon estek át, a mérföldkőnek számító 300. franchise bolt Lentiben nyílt meg. A csaknem négyezer szakembernek munkát adó franchise-hálózat forgalma megközelítette a 166 milliárd forintot, ami a Spar teljes bruttó árbevételének 15 százalékát tette ki. Heiszler Gabriella, a cég vezetője elmondta: a jövőben is várják új partnerek csatlakozását.

Kivárnak

Kérdésünkre, hogy a terjeszkedési tervekben szerepel-e nagy számban kis alapterületű, önkiszolgáló – akár eladómentes – boltok, például konténerüzletek létesítése, Heiszler Gabriella azt válaszolta, hogy ezt az üzleti modellt még nem látják megfelelőnek. Mindazonáltal fesztiválokon, marketinget erősítő lépésként szóba kerülhet ilyen boltok ideiglenes működtetése.

A cégvezető beszélt arról is, hogy elég nehéz piaci környezetben sikerült növekedést elérniük tavaly. Hozzátette: extrém árérzékenyek a vásárlók, ezt mutatja, hogy az akciós termékek mindent visznek. 

A Spar – részben a vásárlók árérzékenységére reagálva – követi azt a nemzetközi trendet, amely a saját márkás termékek kínálatának bővítését helyezi előtérbe. Ennek eredményeként 2024-re a vállalat már 4500 saját márkás árucikket kínált, miután egy év alatt 400 új termékkel bővült a paletta. Az újdonságok között élelmiszerek, kozmetikai termékek és vegyi áruk is szerepeltek.

Növekedést ért el a Spar 2024-ben
Növekedést ért el a Spar 2024-ben
Fotó: Spar Magyarország

A Sparnak havonta mintegy 1,5 milliárd forintos veszteséget okozó árrésstop-szabályozással kapcsolatban Heiszler Gabriella úgy nyilatkozott: meg kell várni a május 31-i határidőt, mivel a jelenlegi állás szerint addig marad érvényben az intézkedés. A Spar az akkori szabályozási feltételek ismeretében dönt majd a további lépésekről. A vállalat elbocsátásokat nem tervez, beruházási terveit pedig továbbra sem kívánja felülírni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!