3p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Messze maga mögött hagyta versenytársait a magyarországi kiskereskedelemben a Lidl, az utána következő Spart is szinte csak kicsit pontnak láthatja a visszapillantó tükörben.

Tempós, 14 százalékos bővüléssel 1611 milliárd forintra nőtt a Lidl árbevétele 2024-re, miközben a szűk értelemben vett konkurencián belül már 20 százalék felett van a cég piaci részesedése – vette át a Trade Magazin hírét a Telex. A versenytársak látványosan lemaradtak, miközben a Reálnak még csökkent is a forgalma.

A magyar törvények szerint a nálunk működő cégeknek május végéig kell közzétenniük az előző évre vonatkozó céges beszámolóiknak. A kiskereskedelemben azonban több piaci szereplő is a naptári eltérő üzleti évet alkalmaz, így ők máskor szokták közölni azokat az adatokat, amelyek alapján össze lehetne hasonlítani a teljesítményüket. A Trade Magazin az elérhető adatok és a piaci trendek alapján minden évben előjön egy becsléssel, ami szerint 2024-ben nem változott a kiskereskedelmi toplista, de forgalmat tekintve nagyon durva eltolódás következett be a kiskereskedelmi láncok között. A 2010-es évek első felében még a Tesco volt Magyarország vezető kiskereskedelmi lánca, amit forgalom tekintetében a Coop, a CBA és a Spar követett. A német diszkontláncok (Lidl, Aldi és Penny Market) akkor még viszonylag kis játékosoknak számítottak. Az elmúlt évtizedben ez a három cég a versenytársaknál sokkal nagyobb ütemben tudta növelni forgalmát, amivel 2020-ra a Lidl piacvezetővé vált. Az Aldi és a Penny Market ugyan nem tudott felkerülni a kiskereskedelmi piac dobogójára, de forgalom szempontjából leelőzték a Reált és az Auchant. Még látványosabb a piac eltolódása, ha nem az árbevételt, hanem a piaci részesedést nézzük. A három német diszkontlánc piaci részesedése 2013-ban 16 százalék alatt volt, 2024-re azonban 38 százalékra emelkedett. A 2024-es adatokban újdonságnak számít, hogy több mint tíz év után újra van olyan kiskereskedelmi lánc, amelynek 20 százalék fölött van a piaci részesedése. 2013-ban ez a Tesco volt (ami mostanra 12 százalékra zsugorodott), míg 2024-ben a Lidl, amely 12 év alatt megháromszorozta a piaci részesedését.

A cikkből kiderül az is, hogy a Spar 24,7, az Aldi 27,3 veszteséget termelt tavaly, míg a Penny 4,7, az Auchan pedig 6,9 milliárd nyereséget termelt. A Tesco és a Lidl hivatalos beszámolója még nem jelent meg, így a nyereségről vagy veszteségről még nincs adat. A CBA, a Coop és a Reál franchise-rendszerben működnek, így ha összesített forgalmat lehet is náluk becsülni, nyereséget vagy veszteséget nem.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!