A Népszava megkereste Hajdú Rolandot, a Continental makói gyárában működő Gumiipari Szakszervezet helyi titkárát azzal kapcsolatban, hogy az eddigi információk szerint novemberben és decemberben is 20-25 munkavállalót küld el a cég. Hajdú elmondta, a gyárvezetés nem tájékoztatta a szakszervezetet sem az elbocsátások tényéről, sem annak mértékéről.
A cikk szerint a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft.-nél nem autógumik előállítása folyik, hanem autóalkatrészek gyártása, közel 1800 munkavállaló foglalkoztatásával, a tervezett elbocsátások okairól a gyár dolgozói kizárólag a sajtóból értesültek.
Az érintettek értetlenségüket fejezték ki, mert amennyiben igaz a termékeik iránti keresletvisszaesésre történő hivatkozás, akkor a jelek szerint a makói gyár esetében nem számolnak a kereslet későbbi növekedésének lehetőségével, holott az autóipari beszállítóknál megszokott jelenség ez a hullámzás.
A cikk szerint a dolgozók azt is feltűnőnek tartják, hogy jelenlegi ismereteik szerint csak magyar munkavállalóktól szabadul meg a cég, és legtöbb esetben húsz évet is meghaladó munkaviszonnyal rendelkezőknek intenek búcsút.
A cég indokol, de mintha a külföldieknek állna a zászló
A gyárban terjednek olyan hírek, ami szerint elképzelhető, hogy külföldi munkavállalók előtt nyithatja meg az utat a mostani elbocsátási hullám. A Népszava szerint ezt támaszthatja alá, hogy jelenleg közel százötven indonéz munkás dolgozik a gyárban.
A Continental a portál megkeresésére adott válaszában egyébként egyebek mellett azt írta, hogy
„a 2022-ben tapasztalt növekvő megrendelésszám miatt például ebben az időszakban Makón több mint 500 fővel bővültünk. Jelenleg viszont a piac romlásának és az elmaradó megrendeléseknek köszönhetően olyan lépéseket kell megtennünk, amelyek biztosítják fenntartható üzleti működésünket és ezzel együtt a lehető legkevésbé érintik munkavállalóinkat. Ezen alapelvek mentén hoztuk meg döntésünket a hivatkozott létszámmódosításról, melyről a törvényi előírásoknak megfelelően értesítettük a helyi érdekképviseleteket. A jelenlegi lépés nagyrészt a kölcsönzött munkavállalókat érinti és a folyamatot 2023 végéig hajtjuk végre.”
A szakszervezeti képviselő szerint ugyanakkor nagyjából ötven elbocsátott munkavállaló között nagy számban találhatóak olyanok, akiknek a munkaviszonya elérte, sőt meghaladta a húsz évet a makói gyárban. Olyanokat is elküldenek, akik állítólag fél éve még az indonéz munkavállalók betanítását végezték a makói gyárban, és akiket joggal tartanak a legkiválóbb helyi dolgozóknak.