5p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A harmadik negyedév sem hozott fordulatot a Mészáros Lőrinchez köthető vidéki lapok körében egyre jobban fogynak a vásárlók.

Fokozatosan egyre inkább szűkül a Mészáros Lőrinchez köthető vidéki lapok vásárlóinak köre - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség adataiból. A lapok értékesített példányszáma három hónap alatt átlagosan 2,5 százalékkal zsugorodott, éves bázison pedig átlagban több mint 13 százalékos a vásárlók lemorzsolódásának aránya. Persze, a nyomtatott lappiac általánosságban sem remekel, az eladott példányszámokat illetően a zsugorodás évek óta megfigyelhető trend, az országos terjesztésű kiadványok azonban néha-néha felmutatnak egy-egy jobb időszakot. A vidéki lapok esetében azonban ilyenről nem igazán beszélhetünk; egyértelműbbnek és határozottabbnak tűnik a trend, amire a harmadik negyedév is ráerősített.

A lenti grafikonon ez a határozott tendencia 2017 első negyedévétől kezdve jól kirajzolódik. Az addigi lassú zsugorodás hirtelen tempót váltott és meredek zuhanásba váltott.

Míg egy évvel ezelőtt a vidéki lapokból még közel 225 ezer példány kelt el, 2018 harmadik negyedévében már a 195 ezret sem érte el az eladások száma. A két évvel ezelőtti állapothoz képest, amikor Mészároshoz kerültek a vidéki lapok, az értékesítés még meghaladta a 249 ezret. Egy év alatt így tehát 13,4 százalékos a csökkenés mértéke,

a teljes Mészáros-érát nézve, vagyis az elmúlt két évben a vásárlók majdnem 22 százalékát veszítették el a lapok.

A legnagyobb lemorzsolódás a Naplóhoz köthető, 27,3 százalékos, így már a 23 ezret sem éri el az értékesített példányszám. Mögötte 26,4 százalékkal áll a Dunaújvárosi Hírlap, a harmadik legnagyobb vesztes pedig a Mészáros lakóhelyén is terjesztett Fejér Megyei Hírlap 25,7 százalékos mínusszal.

Csak a harmadik negyedévet nézve a legnagyobb veszteséget a Fejér Megyei Hírlapnál kellett elkönyvelni, hiszen az eladott 21 414 példány 4,4 százalékkal kevesebb a második negyedévinél. Éves bázison pedig mind közül a legnagyobb zsugorodást regisztrálhatja a lap: 18,6 százalékosat.

Három hónap alatt 4 százalékos, ezzel a második legnagyobb mértékű csökkenést mérték a 24 óra esetében, amitől 0,1 százalékponttal marad el a Dunaújvárosi Hírlap 3570 darabos átlagos értékesítése-csökkenése.

A kormánybarát személy megjelenése nem mindig jelent zuhanórepülést

A Mészáros Lőrinchez egyelőre még nem köthető további vidéki lapok közül a 2017 utolsó negyedéve óta Andy Vajna tulajdonában lévő Lapcom-kiadványok jól tartják magukat. Bár a piacot általánosságban is jellemző zsugorodás a Kisalföld és Délmagyar esetében is megfigyelhető, de távolról nézve sem látható olyan mértékű beszakadás, mint, ami például a fentebb tárgyalt lapoknál mutatkozott meg.

A Heinrich Pecina által birtokolt Russmedia (Inform Média) kiadványai viszont éles zuhanásnak indultak idén, aminek hátterében főként az előfizetések lemondása állhat.

Értesüléseink szerint  egyébként még idén Mészáros Lőrinc tulajdonába kerülhetnek a Lapcom lapjai is, sőt, egyes hírek szerint Heinrich Pecina is tárgyal a volt felcsúti polgármesterrel a Russmedia értékesítéséről. Amennyiben Vajna és Pecina lapja is Mészároshoz kerülnének, azzal a teljes vidéki piacot uralná. A Mediaworks-ös kiadványok elmúlt időszakban auditált teljesítménye alapján azonban Mészáros megjelenése után is folytatódna az értékesítés szignifikáns zuhanása.

Megtorpant a Népszava

Az általunk figyelt országos terjesztésű lapok közül az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet szenteltünk a Népszavának és a Nemzeti Sportnak. Előbbi a Népszabadság és a Magyar Nemzet megszűnésével új vásárlók ezreire tett szert, az ebből fakadó növekedés most azonban megtorpanni látszik. A harmadik negyedévben eladott 21 185 példány 1 százalékkal marad el ugyanis a második negyedévitől. Éves bázison azonban továbbra is 6 százalékos pluszban vannak.

Fordulatra utalnak a jelek a Nemzeti Sport esetében is. Több mint két év után először tudták negyedéves bázison növelni az eladásokat. A MATESZ által közölt 32 374 darabos átlagos értékesítés ugyanis 1,4 százalékkal haladja meg az előző háromhavi adatot, viszont éves bázison ez kevés volt a fordulathoz. Csak az elmaradás mértékét sikerült némileg enyhíteni: 8,6 százalékos a mínusz jelenleg.

A napilapok közül a legnagyobb zuhanást a Blikk könyvelte el. A második negyedévhez képest 11,1 százalékkal csökkent az eladott példányszám (81 178 darabra), amivel éves bázison 18,9 százalékos lett az elmaradás. Egy év alatt a vásárlói ötödét veszítette el a lap.

Ezzel szemben a Bors 50 717 darabos eladott példányszáma negyedéves bázison 2, éves bázison pedig 7,8 százalékos csökkenés eredménye lett.

A pletykalapok jól fogytak nyáron

Ami a hetilapokat illeti, negyedéves viszonylatban az esetek többségében sikerült növelni az eladásokat, amiben a nyári szabadságolások, nyaralások is hozzájárulhattak. Sokan szeretnek ugyanis a strandon napozás, pihenés közben nyomtatott lapokat olvasgatni. Ezt támasztja alá az is, hogy a legnagyobb mértékű növekedés a HOT! magazin esetében volt. Az átlagosan eladott 53 210 példány 10,3 százalékkal haladja meg a második negyedévi teljesítményt, igaz, ez továbbra is 2,7 százalékkal elmarad az előző évi több mint 54 ezres eladástól.

Ezzel párhuzamosan a Best magazin 2,5 százalékkal növelte az átlagosan értékesített példányszámot, a Story azonban nem talált magára. A 155 824 darabos értékesítés 0,9 százalékkal marad el a második negyedév teljesítményétől.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!