10p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Miután felröppent a hír, hogy az angol labdarúgó Premier League vizsgálja „jelentőségteljes meccsek” külföldi megrendezését, a liga gyorsan cáfolta azt, hogy más országokba vinne a jövőben bajnokikat. Az átstrukturálás egyelőre valószínűleg csak az idény eleji, promóciós-pénzszerző túrák átszervezését érinti, de bármennyire is tabu a futballban a külföldön rendezett bajnoki, előbb-utóbb ez is logikus lépés lenne a liga brandjének kiterjesztésére, a csapatok népszerűségének növelésére és persze az újabb bevételi csatornák megerősítésére.

Tizenhárom éve, 2008-ban vetődött fel először a „39. forduló” terve az angol labdarúgásban: egy külföldön megrendezett játéknapé, mely mind a csapatoknak, mind a Premier League-nek plusz bevételi forrásokat nyithatna meg más, elsősorban tengerentúli országokban. Richard Scudamore, a PL akkori ügyvezetője azt mondta, a klubok benne lennének az ötletben, ám a szurkolók, a média, a sportdiplomácia és a politika világa egyaránt ellenezné a tervet, ezért annak megvalósítása egyelőre nem reális. A 39. forduló ötlete azóta is időről időre felvetődik, most szeptemberben is megtörtént ez, amikor a The Athletic arról írt, a Premier League „jelentőségteljes meccseket” vinne külföldre. A liga gyorsan leszögezte, nem bajnokikról van szó, de az igaz, hogy a Premier League vizsgálja, miként tudna „lukratív, új, külföldi piacokat” felkutatni. A PL-egyeztetések még korai fázisban vannak, de a liga és klubjai érdekei egybeesnek: még több bevételt szerezni, kipótolva a koronavírus-járvány ütötte lyukakat.

A tengerentúl varázsa

A The Athletic szerint a Premier League a következő tengerentúli piacokban látja a legnagyobb növekedési lehetőséget: Egyesült Államok, Kína, India, Brazília és Indonézia. A világ hat legnépesebb országából az az öt, melyben óriási a labdarúgás követőtábora és a Premier League, illetve csapatai népszerűsége. A marketingben és a márka külföldi kiterjesztésében élen járó PL csapatai már jó ideje alaposan kihasználják a nyári felkészülési időszakot: általában az Egyesült Államokban és Ázsiában turnéznak, kapcsolatot teremtenek a helyi (gyakran hatalmas) szurkolótáborral és persze bezsebelik a jelentős túrapénzeket, mint a futballhőskor csapatai. A legutóbbi, járvány által még nem érintett évben (2019) a Manchester United közel 13 millió fontot kasszírozott (ennyi volt idén Cristiano Ronaldo átigazolási díja is, amit a Juventusnak fizetett ki a klub).

Korábban annyi pénz jött be egy túrából, amennyibe most Ronaldo került (Forrás: instagram.com/cristiano)
Korábban annyi pénz jött be egy túrából, amennyibe most Ronaldo került (Forrás: instagram.com/cristiano)

„Általában garantált fellépti díjat kapunk az ilyen túrákért. További bevétel folyik be szponzorációs lehetőségekből, amelyeket felajánlunk már meglévő partnereinknek és lehetséges új támogatóknak is. A 2019–2020-as idényben a promóciós barátságos mérkőzéseink 12,9 millió fontot hoztak, és ebben nem szerepel a túrákhoz kapcsolódó szponzori pénz. Hiszünk abban, hogy ezek a promóciós turnék további növekedést tesznek lehetővé” – vonta meg a mérleget az MU hivatalos jelentése.

A Premier League csapatai 2007 és 2017 között 42 országban fordultak meg, a liga minden riválisánál nagyobb figyelmet fordít a márka „szórására” szerte a világban. A bajnokság élcsapatai alig-alig játszanak már Nagy-Britannián belül felkészülési mérkőzést, a Premier League klubjai találkozóik kevesebb mint harmadát rendezték az Egyesült Királyságon belül az előző évtizedben – már amíg a pandémia haza nem kényszerített mindenkit. A Manchester United tavaly és idén minden felkészülési találkozóját Angliában bonyolította le, ehhez hasonló legutóbb 1994-ben fordult elő, amikor az előszezon mérkőzéseit Anglia mellett Írországban és Skóciában játszotta a klub. A külföldi túrák szervesen hozzátartoznak az előszezonhoz, és a csapatok (legalábbis a csapatok pénzügyi részlegei) alig várják, hogy ezek újrainduljanak, pláne, hogy a Premier League klubjai 2019–2020-ban egymilliárd fontos, adózás előtti veszteséget könyveltek el.

Egy kis bökkenő

A tengerentúli túráknak van azonban egy kis bökkenője (leszámítva a járványt, amely jelenleg megakadályozza a turnézást): a közönség hozzászokik a PL-csapatok felbukkanásához és a barátságos mérkőzéseken túl mást is szeretne látni. Mert hogy a barátságos mérkőzések szórakoztatóak lehetnek, de pont az a keménység és izgalom hiányzik belőlük, amiért a topligás futballt százmilliók nézik. A 2013 óta futó, a pandémia miatt a legutóbbi két évben törölt International Champions Cup (ICC) rendre összeereszti négy kontinensen (Észak-Amerika, Európa, Ázsia, Ausztrália) a világ topklubjait, ám ezeket a találkozókat is legfeljebb glorifikált felkészülési mérkőzéseknek lehet nevezni, hasonlóan a különböző kisebb trófeákhoz, amelyeket kiírnak a turnézó csapatok számára. A FIFA klubvilágbajnokságra vonatkozó terve – a jelenleg meglehetősen periférikus torna felduzzasztása és nyári időpontra helyezése – az imént említett szuperklub-turnékat érintheti érzékenyen, igaz, a nemzetközi szövetség pénzdíjai elég csábítóak lehetnek…
A bővített klubvilágbajnokság azonban egyelőre csak terv – nyolc európai csapat vehet majd részt rajta.

A közönség bő két évtized alatt megszokta, hogy az európai topligák klubjai végigturnézzák a kontinenseket. Ebben már nincs újdonság. Nehéz lenne élesebbé tenni az ICC-hez hasonló felkészülési tornákat – a sok cserelehetőségre szüksége van a csapatukat próbálgató edzőknek, ez viszont nincs jó hatással a mérkőzések minőségére, ahogy a találkozók intenzitása sem mérhető a tétmeccsekhez. Bármilyen kupát is írnak ki a csapatoknak, a „barátságosság” ténye mindig körül fogja lengeni ezeket a találkozókat.

Az előző szezonban több BL-meccs is érkezett Budapestre, ám ezek zártkapusak voltak (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)
Az előző szezonban több BL-meccs is érkezett Budapestre, ám ezek zártkapusak voltak (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Ugyanezzel a problémával szembesültek az amerikai major sportok, amikor elkezdték turnéztatni a csapataikat: először óriási szó, hogy egy NBA-kosárlabdacsapat, NHL-jéghokicsapat vagy NFL-együttes Európába avagy Ázsiába látogat, ám tizedszerre már megszokottá válik. Ugyan lehet új városokba, új országokba vinni a felkészülési meccseket – ezt a fociklubok gyakran a szponzori szerződéseikhez is igazítják –, de a lényeg nem változik: a mérkőzések nem élesek. Az amerikai major sportligák mindegyike meghozta ugyanazt a döntést: alapszakasz-mérkőzéseket, már téttel bíró találkozókat is elkezdett „exportálni”. Kisebb-nagyok kihagyások szoktak lenni, ám több külföldre vitt meccsszéria (mint az NFL London Games) állandó programponttá vált.

  • NBA (kosárlabda): 1990 óta játszanak külföldön alapszakasz-mérkőzéseket (Anglia, Franciaország, Japán, Mexikó)
  • MLB (baseball): 1996 óta játszanak külföldön alapszakasz-mérkőzéseket (Anglia, Ausztrália, Japán, Mexikó)
  • NHL (jégkorong): 1997 óta játszanak külföldön alapszakasz-mérkőzéseket (Anglia, Csehország, Finnország, Japán, Németország, Svédország)
  • NFL (amerikai futball): 2005 óta játszanak külföldön alapszakasz-mérkőzéseket (Anglia, Mexikó)

A major sportoknak viszont van két nagy előnyük is a futballcsapatokkal szemben. Egyrészt valamivel kisebb a közösségi kötődés, üzletiesebb a liga és kevésbé fanatikusak a helyi rajongók – a szurkolók könnyebben lenyelik, ha a promóció és a bevétel-, valamint presztízsnövelés érdekében egy-egy meccset más országba visznek. Másrészt az NFL kivételével a többi ligában igen hosszú az alapszakasz, így egy hazai mérkőzés megrendezésének elvesztése aligha van nagy befolyással annak alakulására.

A Jacksonville Jaguars számára London már-már hazai pályának számít (Forrás: NFL)
A Jacksonville Jaguars számára London már-már hazai pályának számít (Forrás: NFL)

Szuper lesz a kupa?

A labdarúgóklubok mindkét, az imént említett fejtörőt meg kell, hogy oldják. Minden topliga kétkörös rendszerben (mindenki játszik mindenkivel, egy meccs otthon, egy idegenben) bonyolítja le a bajnokságot, és a mérkőzések viszonylag alacsony száma miatt senki sem szeretné, ha „külföldre rángatnák” egy hazai találkozó helyett. Kisebb csapatok aligha mennének bele ilyenbe, de az élklubok is húzódoznának – a plusz utazás, az esetleges időeltolódás, a hazai környezet elvesztése mind érthető okok a külföldi meccsek elvetésére. A hazai törzsszurkolókkal a felmérések alapján nem lehetne lenyeletni, hogy egy-egy meccs más országba kerüljön: az elutasítás egyöntetűnek tűnik. A drukkerek már így is gyakran panaszkodnak, hogy háttérbe szorulnak a globális rajongótábor mögött, holott ők azok, akik hétről hétre a lelátón vannak. Elképzelhetjük, milyen lenne a reakció, ha a méregdrága szezonbérlet eggyel kevesebb meccset tartalmazna, mert kedvenceik épp az Egyesült Államokban vagy Ázsiában erősítik brandjüket. Ehhez csapódnak még a logisztikai nehézségek, a megfelelő infrastruktúra megtalálásának problémája (a játéktér minősége például fontos kérdés), no meg az is, hogy ki kellene térni a helyi bajnokság elől, hiszen annak képviselői aligha látnának szívesen „betolakodókat”.

Ezért vetődött fel annak idején a 39. játékhét kérdése, és ezért cirkulált az NFL-ben is egy hasonló elképzelés: jöjjön egy plusz forduló, amelyet teljes egészében külföldön rendeznek és amelynek eredménye beleszámít a bajnokságba. A gyakorlatba viszont még senki sem ültette át ezt az ideát. A különböző nagy sportbajnokságok ráadásul PR-okokból egyre jobban igyekeznek „környezetvédő” imázst felvenni, ezt mutatja a szeptemberi Tottenham–Chelsea találkozó, amelyet az első „zéró karbonkibocsátású” találkozóként hirdettek. Ezzel nem fér össze, ha a liga teljes mezőnyét a tengerentúlra küldik…

A Manchester Citynél nincsenek anyagi gondok, de a végső lökést mégis a pénz adhatja meg (Forrás: mancity.com)
A Manchester Citynél nincsenek anyagi gondok, de a végső lökést mégis a pénz adhatja meg (Forrás: mancity.com)

A bajnokságokban tehát még egy ország sem próbálta megvalósítani a külföldre vitt fordulót, a nemzeti kupa pedig ugyanúgy „szent és sérthetetlen", pláne, hogy azt nem egy liga, hanem az országos szövetség rendezi. A ligakupák viszonylag érdektelenek és alacsony presztízsűek, marad hát a szuperkupa. Ez hagyományosan egy mérkőzést jelent a bajnok és a kupagyőztes között, és ennek külföldre vitele már rendszeres:

  • Francia Szuperkupa: játszották már Ausztriában, az Egyesült Államokban, Gabonban, Izraelben, Kanadában, Kínában, Marokkóban és Tunéziában
  • Olasz Szuperkupa: játszották már az Egyesült Államokban, Katarban, Kínában, Líbiában és Szaúd-Arábiában
  • Spanyol Szuperkupa: játszották már Marokkóban és Szaúd-Arábiában

A tradicionalista angolok (a kupadöntők helyszíne a Wembley) és németek (nem visznek külföldre versenysorozatot) kivételével tehát már három topligás bajnokság idény eleji Szuperkupa-mérkőzéseit elvitték más országba. A helyi közönség kap egy (viszonylag) éles meccset várhatóan topcsapatokkal, a Szuperkupa általában a felkészülési időszak és a bajnokság közti láncszem, a klubok és a liga profitál a terjeszkedésből. Nagyon könnyen lehet, hogy az angolok efelé kacsingatnak és nem lenne meglepő, ha más országokban is átvennék a spanyoloktól a bővített Szuperkupa koncepcióját: ebben már négy csapat (a két kupadöntős és a bajnokság két legjobb, nem kupadöntős csapata) vett részt. A négycsapatosra bővített spanyol Szuperkupa minden találkozóját 40–60 000 helyi néző kísérte figyelemmel 2019-ben Szaúd-Arábiában.

Bár elsőre a klubok megelégednének azzal is, hogy újra elkezdődjenek a jövedelmező nyári turnék, a jövő valóban az lehet, hogy a tengerentúli közönség még jobb bevonása, a „kinti” szurkolótáborral ápolt kapcsolat megerősítése és persze a nagyobb bevétel miatt tétmérkőzéseket is elvigyenek az anyaországból. Mint oly sok feszítő kérdés esetében, itt is visszatartó erő a futball és futballszurkolók tradicionalizmusa, ám alighanem eljön az a pont, amikor ezt felülírják a pénzügyi érdekek. Ha nem most, hát egy évtized múlva.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!