Február első napjaiban írtunk cikkünkben arról, hogy egy december végi rendeletmódosításban fontos, a webshopokat érintő változtatást rejtett el a kormány, amely kimondta, hogy az eladott termékek „kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja”.
Azt akkor senki sem tudta biztosra, hogy ez pontosan mit takar, hiszen a lazább olvasat szerint a webshopoknak csak fel kell kínálniuk, hogy a megvett árut az állami céggel – egész pontosan annak csomagszállító leányával, az MPL-lel – is kiküldik, ha a vevő ezt szeretné. A szigorúbb olvasat szerint viszont minden magyarországi webshopnak le kell szerződnie a Postával, és a vásárlások során a csomagküldési szolgáltatások akár teljes palettáját fel kell kínálnia a házhoz szállítástól az automatás átvételig.
Itt a postai közlés
A felvázolt dilemmára a Magyar Posta hétfői közleménye úgy tűnik, választ ad, hiszen ahogy írták, bár
a Magyar Posta Zrt.-nek törvényi kötelezettsége, hogy a postai szolgáltatásokat mindenki számára elérhetővé és hozzáférhetővé tegye, ezáltal biztosítva, hogy lakóhelye földrajzi elhelyezkedésétől függetlenül a lakosság hozzáférjen az egyetemes postai hálózat igénybevételével ellátható, megfizethető és megfelelő minőségű postai szolgáltatásokhoz. A 2024. március 28-ától hatályos kormányrendeletben is ez érvényesül, amelynek értelmében az egyetemes postai szolgáltatót, azaz a Magyar Posta Zrt-t minden esetben közvetlen teljesítési kötelezettség terheli.
Ugyanakkor hangsúlyozták, mindez nem jelent kizárólagosságot, így nem csorbul a webshop szerződéskötési szabadsága, további futárszolgálatokkal megállapodhat. A jogszabály teljesítése érdekében a webshopoknak a posta honlapján történő regisztrációt követően elegendő a Magyar Posta Zrt. postai (kézbesítési) szolgáltatásának többi szolgáltatóval azonos módon történő feltüntetése honlapjukon.
Ennek alapján tehát a lazább értelmezés lehetett a törvényalkotó célja, így a webshopok – legalábbis részben – megnyugodhatnak.