2p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az elektromos autók piaci térnyerése Európában továbbra is erősen függ az állami ösztönzőktől. Ahol a támogatásokat csökkentették vagy megszüntették, ott az eladások drámai visszaesést mutatnak – miközben a magasabb jövedelmű országokban a BEV-ek már a mainstream piac részévé váltak – olvasható a NextAuto cikkében.

Gazdasági háttér: a jövedelem határozza meg az elektromos autók arányát

Az ACEA és az Eurostat adatai alapján szoros kapcsolat figyelhető meg az egy főre eső GDP és a tisztán elektromos járművek (BEV – Battery Electric Vehicle) piaci részesedése között.
A 40 ezer eurós GDP-határ fölött lévő országokban a BEV-ek átlagos aránya 29,7%, míg az alatta lévő tagállamokban csupán 6,9%.Dánia 63,8%-os BEV-arányával vezeti az európai rangsort, míg a kevésbé tehetős országokban az elektromos átállás sokkal lassabb – olvasható az autólízing specialista cikkében.

Magyarország: kedvező kivétel az alacsonyabb jövedelmű országok között

Magyarország az EU-átlag alatti GDP ellenére is jól szerepel: 2025 január–augusztus között az új autók 8,3%-a volt tisztán elektromos. A növekedésben kulcsszerepet játszik a vállalati elektromosautó-program, amely segíti a flottacseréket és a magánhasználatú autók elterjedését is.

Támogatásokkal működik a piac – nélkülük összeomlik

A célzott állami programok hatása kézzelfogható:

  • Lengyelországban az új támogatási rendszer megduplázta a BEV-regisztrációkat, autónként 4400–9400 eurónyi megtakarítást kínálva.
  • Szlovéniában az idei augusztusban indult program 89%-os növekedést hozott.
  • Portugália ma már 20% feletti BEV-arányt ért el a széleskörű ösztönző csomag révén.

A másik oldalon viszont Franciaország és Németország példája mutatja, hogy a támogatások visszavonása azonnali zuhanást eredményez: Franciaországban a 7000 eurós támogatás csökkentése után az eladások harmadára estek, Németországban pedig a 2023-as kivezetés megállította a növekedést – hívja fel a figyelmet a NextAuto.

Megfizethetőség nélkül nincs zöld átállás

Az elektromos autók infrastruktúrája és modellválasztéka rohamosan fejlődik, de a piac kulcsa továbbra is a megfizethetőség. Az állami ösztönzők nem csupán vásárlásösztönző eszközök, hanem a teljes zöld átállás motorjai is – nélkülük az elektromos mobilitás egyelőre csak a tehetősebbek kiváltsága marad.

(x)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!