2018. október 12. 18:26
mfor.hu

A támogatásról szóló szerződés aláírása előtt árulta el a pontos összeget Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A miniszter úgy véli, busásan megtérül Magyarországnak az a több mint 12,3 milliárd forint, amellyel a magyar kormány támogatja a BMW debreceni beruházását. Szijjártó Péter az aláírási ceremónián bejelentette azt is, hogy a kormány döntése értelmében a leendő BMW autógyár telephelyéhez közel új csomópontot alakítanak ki az M35-ös autópályán, 2x2 kétsávosra bővítik az odavezető összekötő utat, konténerterminált építenek villamosított vasúti összeköttetéssel, új telekommunikációs és gázhálózatot alakítanak ki.

Az egymilliárd eurót meghaladó beruházásból felépülő, 560 focipályának megfelelő területen megvalósuló leendő debreceni BMW-gyárban évente 150 ezer gépkocsit gyártanak majd, és több mint ezer új munkahelyet teremtenek - sorolta a külgazdasági miniszter.

Ami a 12,3 milliárd forintnyi támogatást illeti, az eddig is sejthető volt, hogy 10 milliárd forintot meghaladó összeget ad a kormány a gyárhoz - mint azt Gulyás Gergely munkatársunk kérdésére elárulta egy Kormányinfón.

A támogatás nagysága egyáltalán nem nevezhető aránytalannak vagy épp kiemelkedőnek, hiszen a hatodik legmagasabb. Az egyedi kormánydöntések révén támogatott projektek listáján

  • az élen a Mercedes-gyár áll, mely 2008-ban 22,1 milliárd forintot kapott a 2500 munkahelyet létrehozó beruházásához.
  • A második helyen 16 milliárddal az Apollo Tyres 975 munkahelyet teremtő projektje (2014-es döntés volt),
  • 15,8 milliárdot kapott 2005-ben a Hankook Tire 1508 új állással járó beruházása,
  • 2011-ben 13 milliárddal támogatta az állam az Audi-gyárat, mellyel 1800 új munkahely jött létre,
  • 2016-ban pedig 12,8 milliárdot kapott a Mercedes újabb beruházása, mellyel 1000 új munkahelyet létesítettek.

A BMW-gyár az egy új munkahelyre jutó állami támogatás szemszögéből sem lesz kirívó projekt. Egy munkahely létrejöttét ugyanis 12,3 millió forinttal segíti az állami, és mint az a lenti táblázatból is kiderül, az Apollo Tyres beruházásának fajlagos támogatottsága sokkal nagyobb volt. Egy munkahely ugyanis több mint 16 millió forint állami támogatást emésztett fel.

Szijjártó Péter szerint a magyar gazdaság "dimenzióváltás állapotában van", ahová érdemes lesz a magas technológiát, a kutatás-fejlesztési eredményeket befektetni.

Hozzátette: tavaly 8 ezer milliárd forintot termelt a magyar autóipar, az idén pedig újabb nemzetgazdasági rekord dőlhet meg: az autóipar teljesítménye meghaladhatja a 9 ezer milliárd forintot. Jelezte az is, hogy a Magyarországon gyártott autók 91,1 százalékát exportálják.

"A BMW debreceni beruházása ezt a lendületet viszi tovább", ami jó lehetőséget teremt arra, hogy a gazdasági növekedés tartósan 4 százalék fölött legyen - mutatott rá a külügyminiszter.

Oliver Zipse, a BMW csoport igazgatótanácsának tagja azt mondta, több mint 160 európai helyszínt vizsgáltak meg mielőtt "Debrecenben megtalálták amit keresnek". Jelezte, hogy a döntésben sokat számított a város hozzáállása, a jó infrastruktúra, a megfelelő nagyságú terület megléte és a képzett munkaerő rendelkezésre állása, illetve az, hogy mind a magyar kormány, mind a debreceni önkormányzat elkötelezte magát megfelelő képzések indítására.