3p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A magyar munkaerőpiac helyzete számos szakmában kihívások elé állítja a dolgozókat, de talán nincs még egy terület, ahol ez annyira megmutatkozik, mint a fuvarozásban. Mi motiválja a magyar sofőröket arra, hogy inkább külföldön keressék a boldogulásukat? Ahhoz, hogy rálássunk, fontos lenne megvizsgálnunk a hazai munkahelyi körülményeket és azok összehasonlítását más európai országokkal.

 

 

Miért vonzóbbak a nyugat-európai cégek?

Gondoltál-e már arra, hogy a bérkülönbségek mennyire befolyásolják a sofőrök döntéseit? Magyarországon a bejelentett alapfizetés általában 177.000 és 300.000 forint között mozog, míg Nyugat-Európában, például Ausztriában vagy Németországban, ez az összeg lényegesen magasabb. Ott az alapbér mellett különböző extrák is elérhetők, mint a 13. és 14. havi fizetés vagy a családi juttatások. Az anyagi biztonság erős érv a külföldi munkavállalás mellett.

A magyar kamionsofőrök a közvetlen környezetükből nem ritkán hallanak olyan esetekről, ahol cégek a dolgozók fizetéséből vonják le a járműveken keletkezett károk költségeit. Nyugaton ez aligha fordulhatna elő, hiszen ott nagyobb figyelmet fordítanak a biztosítások kezelésére és az alkalmazottak védelmére.

Az adminisztratív terhek és büntetések súlya

Nem árulunk el titkot azzal, hogy a bürokratikus terhek komoly hatást gyakorolnak a sofőrök életére. Magyarországon az állami adminisztráció gyakorta bírságorientált, ami további stresszt generál. Sokan úgy érzik, hogy a legkisebb szabálysértés is szigorú pénzbírsággal jár, miközben a cégek még mindig nem hajlandók versenyképes béreket és feltételeket biztosítani. Az ilyen nyomáshelyzet miatt nem csoda, hogy sokan a külföldi munkalehetőségeket keresik.

Érdekes adat, hogy a magyar napidíjak jelentősen alacsonyabbak, mint például a Németországban vagy Ausztriában elérhető fizetések. Így válik egyre vonzóbbá a kiutazás és munkavállalás a határokon túl.

Új munkaerő a horizonton

Az utóbbi években egyre gyakrabban próbálnak külföldi munkavállalókkal, például ukrán és indiai sofőrökkel pótolni a munkaerőhiányt. Ezek az új munkavállalók még alacsonyabb bérekért is hajlandók dolgozni, ami további kihívások elé állítja a hazai sofőröket. A kormány próbálkozása, miszerint limitálja a vendégmunkások számát, egyelőre kevésnek bizonyul. A magyar sofőröket azonban inkább vonzza Nyugat-Európa, ahol az elvégzett munka valódi elismerést kap.

Magyar lehetőségek és kihívások

A jelenlegi helyzet ellenére vannak cégek, mint például a Sofőr állás portál, akik azon dolgoznak, hogy hatékonyan összekapcsolják a magyar sofőröket és a hazai vállalatokat. Céljuk, hogy mindkét fél számára kedvező megoldásokat nyújtsanak. Ez nem egyszerű feladat, de akik komolyan veszik a sofőrök megbecsülését, hosszabb távon több előnyre számíthatnak.

Vajon hogyan lehetne elérni, hogy a magyar cégek visszacsábítsák a külföldre költöző sofőröket és biztosabb alapokat teremtsenek a hazai munkaerőpiac számára? A munkahelyi körülmények javítása és a jövedelmek közötti különbségek csökkentése lehet a kulcs? A kérdést továbbra is érdemes napirenden tartani, hogy valódi előrelépés történhessen.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!