Az albán nemzeti tanács nemrég kiadta az építési engedélyt a Rinas Nemzetközi Repülőtérre vezető vasútvonal kiépítésére, írja az Iho.hu. Szintén jóváhagyták a Tirana–Durrës vonal felújítását: a beruházást 2021. júniusára tervezik átadni, addigra tehát a sínen jelenleg nem megközelíthető Tiranába is visszatérhetnek a vonatok, nem kell már az elővárosban buszra szállni. A két projektnek köszönhetően pedig nemsokára mind az albán fővárosba, mind Durrësbe negyedórán belül el lehet majd jutni a reptérről. Mindezt úgy, hogy Albániának mondhatni két vasútvonala van, melyen napi négy vonatpár jár.
Ezzel szemben Budapest reptéri vonata továbbra is csak álom. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötöttpályás megközelítését évtizedek óta tervezik megoldani. Volt már szó arról, hogy
- a 120a vonalba kötik bele,
- hogy meghosszabbítják odáig a metrót,
- a 100a vonalból kiágazó átmenő vonal is szóba került, ami a Debrecen és Szeged felé utazóknak lenne hasznos
Az Iho pedig olyan tervről is tud, mely szerint csak a Nyugati és a repülőtér között közlekedne a vonat. Viszont egyik elképzelésből sem lett semmi, így az albán főváros néhány éven belül ennyiben biztosan lekörözi a magyart.
Az albán reptéri vasút összesen 90,4 millió euróba kerül. Ebbe az Európai Unió 35,4 millió eurót ad a Nyugat-balkáni Fejlesztési Keretből (WBIF), további 36,8 millió eurót az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) hitelez, és csak a fennmaradó tizenhat millió eurót kell az albán költségvetésnek biztosítania.