2020. február 12. 09:05
mfor.hu

Sajtóhírek szerint nagy összegeket pumpálhattak a Fidesz-közeli magyar cégek olyan szlovén cégekbe, amelyek azután továbbutalták a pénz egy részét Észak-Macedóniába, hogy ott pártmédiát támogassanak.

A cikk eredetileg a media1-en jelent meg.

A legsúlyosabb bűncselekményeket vizsgáló szlovén nemzeti nyomozó iroda, az NPU

nyomozást indított az MTVA volt üzleti és termékfejlesztési igazgatója, és a Schatz Péter által vezetett R-Post-R d.o.o. nevű cég ellen.

– erről a Necenzurirano szlovén tényfeltáró portál nyomán a 24.hu számolt be, hozzátéve, hogy a nyomozás célpontja emellett a Nova24TV is, amely az SDS-médiabirodalom zászlóshajója.

Schatz Péter nem csak mint volt MTVA-vezető ismert: az ő érdekeltségébe tartozott korábban a Ripost című bulvárnapilap, amely később a fideszes médiaholdinghoz, a KESMA-hoz került az elhíresült 2018 novemberi ajándékozási ügylet során, amikor is több száz médiatermék tulajdonosa döntött hasonló ajándékozás mellett.

Ömlik a pénz Orbán Viktor közeléből a szlovén médiába

Media1 is beszámolt arról tavaly, hogy jelentős összeget pumpált Orbán Viktor miniszterelnök nem hivatalos tanácsadója, Habony Árpád és köre a szlovén sajtóba, azon belül is olyan médiatermékekbe, amelyek az SDS nevű szlovén párt befolyása alatt állnak. Orbán Viktor miniszterelnök jó viszonyban van az SDS párt vezetőjével, Janez Janša-val.

24.hu hétfőn írt arról, hogy a Necenzurirano újabb részleteket tárt fel a magyar pénzek tranzakcióival kapcsolatban. Többek között kiderült, hogy

  • 2018 augusztusa óta legalább 4 millió euró került át magyar cégektől Szlovéniába, azt megelőzően pedig 2,4 millió euró;
  • A 4 millió euróból 1,5 millió euró olyan szlovén médiacégeknél maradt mint a Nova24TV.si vagy a Nova Hiša, amelyek SDS-közeli cégek és a pártpropaganda részei;
  • A tranzakciók kulcsfigurái Schatz Péter és Adamik Ágnes, akik korábban együtt dolgoztak az MTVA-nál;
  • A szlovén lap szerint a pénz a Mészáros Lőrinchez is köthető építőipari cégtől, a Belfry Zrt.-től, a Habony Árpád nevével fémjelzett V4NA hírügynökségtől és a magyar Riposttól származik.

Egy jobboldali észak-macedón pártnak is jutott a pénzből

Korábban a Media1 is írt arról, hogy Adamik Ágnes 2018-ban Crecol Media néven alapított céget Szlovéniában 400 ezer eurós befektetéssel, majd ő és Schatz beszállt több olyan macedón sajtótermékbe, amelyek a Magyarországra szökött és itt menedékjogot szerző Nikola Gruevszki volt észak macedón miniszterelnök pártját, a VMRO-DPMNE-t támogatják.

A Necenzurirano a hétfői cikkében az Észak-Macedóniába áramló pénzekről is részletesen írt:

  • A  2,5 millió euró Szlovéniából továbbment Észak-Macedóniába, méghozzá Schatz Péter szlovén folyószámlájáról, és arra használták, hogy a jobboldali ellenzéki párt, a VMRO-DPMNE médiáját támogassák vele;
  • A fideszes pénzekkel megtámogatott észak-macedón ellenzéki média rendszeresen és élesen támadta az országa NATO-tagsága mellett érvelő Zoran Zaev miniszterelnököt;
  • Orbán Viktor magyar miniszterelnök többször is kiállt a VMRO-DPMNE mellett, amelynek elnöke, Nikola Gruevszki éppen Magyarországon talált menedékre;
  • A VMRO-DPMNE-t nem csak Orbán Viktor támogatja, hanem Vlagyimir Putyin is, ezért a Necenzurirano szerint az ügyletek mögött orosz támogatás és orosz pénzek is állhatnak; főleg, hogy újságírók már 2017-ben figyelmeztettek arra, hogy az orosz titkosszolgálat Nyugat-ellenes propagandát terjeszt Észak-Macedóniában.

(media1)