A piacvezető Hungarikum Alkusz Cégcsoport öt tagvállalata – a HUNInsurance Kft., a HUNInsurtech Kft., a HUNPartner Kft., a HUNPénzügyi Tervező Kft., valamint a HUNRisk.hu Kft. – egyesült a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt.-vel. Az egyesüléssel Magyarország legnagyobb és legeredményesebb, 100 százalékban hazai tulajdonú biztosítási és pénzügyi szolgáltató vállalata jött létre.
Az egyesüléssel egyidőben a Hungarikum Alkusz 12 pontot tartalmazó javaslatcsomagot állított össze a piacot felügyelő szervezetek részére annak érdekében, hogy közösen lássanak neki a biztosítási piac évtizedek óta szükséges radikális fejlesztésének.
A piac és a piacvezető
Míg a TOP 20 alkusz értékesítési árbevétele átlagosan 14 százalékkal nőtt 2022-ben az egy évvel korábbihoz képest, addig a Hungarikum Alkusz Cégcsoport forgalombővülése ugyanezen időszakban a 24 százalékot is meghaladta. 2022-ben a cégcsoport több mint 17,5 milliárd forint árbevétellel zárta az évet, ami mintegy 430 százalékos növekedést jelent a 2018-as évhez képest. Ezzel a Hungarikum Alkusz piaci részesedése kiemelkedő, közel 20 százalékos. 2023 első öt hónapjában az árbevétele meghaladta a 9,3 milliárd forintot, időarányosan 28 százalékos növekedést produkálva 2022 azonos időszakához képest.
A társaság piaci jelentőségét jól mutatja, hogy együttműködésért felelős Partner Programjához az elmúlt 4 évben 24 alkusz és 6 függő tanácsadói csoport csatlakozott, tanácsadói létszámuk meghaladja a 350 főt, dealeri hálózatuk pedig mintegy 100 kereskedőpartnerrel dolgozik együtt és összesen több mint 400 ezer szerződést kezel. A Partner Program teljes körű védőhálót, jogszerű működést, stabil adminisztrációs hátteret és erős érdekképviseletet biztosít a hozzá csatlakozó alkuszok és többesügynökök részére.
Kihívás az online piacon
A tagvállalati fúzióval egyidőben a cégcsoport 2023. július 1-jétől új arculattal és aktív kommunikációs jelenléttel még tovább erősíti a Hungarikum Alkusz márkanevet a hazai piacon.
A társaság két és féléves intenzív fejlesztési munka után idén szeptemberben az online biztosításközvetítő piacra is megérkezik, és a biztosítási szektorban a digitalizáció új szintjét valósítja meg Magyarországon. Célkitűzése, hogy három éven belül legalább 1 millió ügyfél szerződését kezelje digitális felületein keresztül, technológiai fejlesztései révén folyamatos kapcsolatot építsen ki ügyfeleivel, hogy a lehető legtöbb figyelmet tudja fordítani a biztosítási igényeik megértésére és megoldására. A biztosítási ismeretek hiányának pontos feltérképezésével és célzott edukációval ugyanis jelentősen javítható a magyar társadalom pénzügyi tudatossága!
Kiút a képzés
Ezzel párhuzamosan hatalmas szüksége van a biztosítási szektornak a fiatal tehetségek bevonzására, ugyanis a szakma átlagéletkora 55 év, a 30 év alatti biztosítási tanácsadók aránya pedig mindössze 7 százalék. Többek között ezen iparági kockázatot (is) felismerve a magyar biztosítási piacon a Hungarikum Alkusz elsőként kezdeményezte a felsőoktatási intézményekben a biztosításszakmai képzés elindítását, melynek eredményeképpen a győri Széchenyi István Egyetemen ez év szeptemberében el is indul a két féléves biztosítási és pénzügyi tanácsadói felsőoktatási szakképzés. A társaság emellett további egyetemekkel is egyeztetést folytat a képzés megkezdéséről, reményeik szerint az ország számos pontján és a fővárosban működő felsőoktatási intézményekkel is sikerül majd megállapodniuk.
Van mit javítani
A biztosítási szektor méretét, és azon belül is az alkuszok és többes ügynökök szerepét jól mutatja, hogy a biztosítási szektor a nemzetgazdaság 2,2 százalékát adja, a szektoron belül pedig az alkuszok és a többes ügynökök a szerződések darabszáma tekintetében a teljes biztosítási piac 46,3 százalékát, a szerződések állománydíja tekintetében pedig a teljes biztosítási piac közel felét, 47 százalékát közvetítették 2022-ben.
Ezen arányok még további javítására, a versenyhelyzet élénkítésére és a penetráció emelésére a biztosítási iparág teljes megreformálására van szükség 30 év után. Ennek első lépéseként a Hungarikum Alkusz komplex 12 pontos javaslatcsomagot fogalmazott meg a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, a Magyar Nemzeti Bank és a Magyar Biztosítók Országos Szövetségének irányába, hogy párbeszédet kezdeményezve, közösen lássanak neki a feladatnak.
A konzultációs témakörök a piaci verseny élénkítését, prudens működési rend felállítását, a biztosítási penetráció erősítését, ezzel összhangban pedig a biztosítási tanácsadók számának növelését, valamint az ügyfelek biztosításaival kapcsolatos valós érdekképviseletének kialakítását támogatják.
Alapvető hiányosságok
A javasolt 12 témakör megvalósítása csakúgy, mint a már bevezetett Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások, a prudenciát, az átláthatóságot, a következetességet támogatnák a teljes biztosítási és biztosításközvetítői piacon. Az elmúlt évek gazdasági változásai egyértelműen hangsúlyossá tették, hogy az ingatlanok alulbiztosítottságának kérdéskörével szabályozói szinten is foglalkozni kell. A Hungarikum Alkusz által vizsgált szerződéses állományban előfordult akár 400-500 százalékos alulbiztosítottság is, ami azt jelenti, hogy káresemény bekövetkeztekor hiába rendelkezik az ügyfél biztosítási szerződéssel, a biztosító baj esetén nem fizet. A társaság szakértői szerint elengedhetetlen, hogy éves rendszerességgel (szükség esetén fél évente) hivatalosan tegyék közzé ajánlásukat az újjáépítési egységárakra vonatkozóan és ezen javaslatukat a biztosítótársaságok tekintsék kötelezően iránymutatónak.
Másik kiemelten fontos javaslat a káresemény során, a biztosító által nyújtott szolgáltatások határidejének szabályozása. Jelenleg ugyanis a jogszabályok kizárólag az ügyfelek számára előírt határidőkről rendelkeznek, pedig éppen ugyanennyire fontos lenne, hogy az ügyfelek is kiszámíthatóan és előre szabályozott keretek között juthassanak a kárkifizetéshez.
Egy következő javaslat kifejezetten a piaci verseny élénkítését célozza azáltal, hogy kötelezővé tenné a biztosítótársaságok számára az ügyfelek szerződéseihez kapcsolódó kárstatisztikák, ügyfeleknek történő rendelkezésre bocsátását. Az intézkedés hiányában ugyanis versenyhelyzeti előnybe kerül az a biztosítótársaság, amely a szerződést kezeli, hiszen a kártörténet birtokában pontosabb díjajánlatot tud kínálni ügyfelének, mint versenytársai. Ezáltal az ügyfél elesik a legjobb piaci ajánlat megtalálásának lehetőségétől.
A Hungarikum által készített javaslatcsomag elemei:
- A gondozóváltás/örökítés hiányzó jogszabályi alapjának megteremtése
- Az időjárási határértékek egységesítése a biztosítási feltételekben
- A biztosításközvetítők foglalkoztatási jogviszonyának választási szabadsága
- Egységes biztosítási fogalomtár megteremtése
- Kártörténeti nyilvántartásból történő lekérdezés biztosítása alkuszok részére
- Többes ügynökök állományátruházás szabályainak jogszabályi rögzítése
- Független biztosításközvetítő (alkusz) tevékenység végzésének személyi feltételeinek kiegészítéseű
- A biztosításközvetítők szabad elhelyezkedésének garanciája
- A biztosításközvetítők létszámának növelését elősegítő intézkedések