3p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fapados légitársaság bejelentette, hogy kivonul Abu Dhabiból, és újra Kelet-Közép-Európára összpontosít, miután a közel-keleti geopolitikai feszültségek szertefoszlatták a nyereséges működés reményét a térségben.

A magyar alapítású diszkont légitársaság hat éve nyitott bázist az Egyesült Arab Emírségek fővárosában, abban bízva, hogy a Közel-Kelet lesz a következő nagy növekedési motorja. Az elmúlt hónapokban azonban a régióban egyre gyakoribb légtérzárások és bizonytalan biztonsági helyzet miatt a társaság hétfőn bejelentette: szeptemberben leállítja az Abu Dhabiból induló helyi járatait – foglalja össze a Reuters.

Váradi József vezérigazgató szerint a régi piacok ígéretesek
Váradi József vezérigazgató szerint a régi piacok ígéretesek
Fotó: MTI / Czeglédi Zsolt

Visszatérés

„Visszatérünk a kenyérpiacunkhoz, Közép- és Kelet-Európához – ezek azok a piacok, amelyekről tudjuk, hogy működnek” – mondta Váradi József vezérigazgató a Reutersnek. Hozzátette: „Az elmúlt években keveset fektettünk be ebbe a térségbe, most viszont ismét teljes erővel koncentrálhatunk rá.”

A Wizz részvényei 2,6 százalékkal emelkedtek a londoni tőzsdén a bejelentés után. Az árfolyam azonban így is körülbelül 62 százalékkal alacsonyabb, mint két évvel ezelőtt, részben a Pratt & Whitney GTF típusú hajtóműveinek technikai hibái miatt, amelyek több repülőgép ideiglenes leállítását tették szükségessé.

A légitársaság a következő öt évben 280 új repülőgépet vár az Airbustól, ezek túlnyomó többségét a régióban tervezi üzembe állítani. A vállalat jelenlegi üzleti tevékenységének körülbelül kétharmada Kelet-Közép-Európához kötődik, míg Nagy-Britannia, Olaszország és Ausztria együttesen is kevesebb mint 30 százalékot tesznek ki. Abu Dhabi aránya mindössze 5 százalék körüli.

Váradi szerint a régióban elegendő utazási kereslet lesz a növekvő flotta fenntartásához, függetlenül attól, hogy Ukrajna mikor és milyen formában nyílik újra a kereskedelmi légi forgalom előtt. „Nagyszerű lenne, ha Ukrajna ismét a térkép része lenne” – jegyezte meg.

Túl forró volt egyébként is

A vezérigazgató ugyanakkor már a jelenlegi feszültségek kiéleződése előtt is jelezte, hogy Abu Dhabi nem bizonyult ideális működési terepnek egy fapados modell számára. A szélsőségesen forró és poros környezetben a hajtóművek gyorsabban kopnak, ami rontja az üzemi hatékonyságot. Emellett a társaság nem kapta meg azokat az indiai és pakisztáni piaci jogosultságokat sem, amelyeket a bázis megnyitásakor ígértek, így a tervezett terjeszkedés elakadt.

A Wizz korábban közös vállalkozást működtetett az Abu Dhabi Developmental Holdinggal (ADQ), amely szintén kiszáll a projektből. A társaság szeptemberben végleg leállítja az Egyesült Arab Emírségekből induló menetrend szerinti járatait.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!