4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyarországi gépkocsi-regisztrációs adó kaotikusra sikerült története úgy tűnik nem jutott el keleti szomszédunkhoz: a csatlakozáskor frissen bevezetett román intézkedésről máris kiderült, hogy nem EU konform. Kovács László, az Európai Bizottság adóügyi biztosaként vizsgálatot kezdeményezett. Nem az új adó ténye, csak a mértéke jogsértő.

Tavaly év végén a fuvarozók érdekképviseletei hangosan tiltakoztak a számukra többletköltséget jelentő új adófajta ellen, de a jelenlegi problémának nem ez az oka. A gond a frissen hatálybalépett rendelkezés szerint fizetendő adó mértéke, amelynek kiszámítási képlete hátrányosan különbözteti meg az Európából behozott használt autókat a hazai gyártású új autókkal szemben. Márpedig a csatlakozási szerződés 90. paragrafusa tiltja az ilyen gyakorlatot, amint arra Kovács László figyelmeztette is Romániát. Az adóügyi biztos vizsgálatot indított és jelezte, hogy márciusban eljárás is indulhat az új tagállammal szemben a közösségi jog megsértése miatt, ha addig a kérdést nem rendezik az EU elvárásoknak megfelelően.

Még a magyarnál is rosszabb a képlet

A regisztrációs adó bevezetését Sulfina Barbu környezetvédelmi miniszter kezdeményezte, aki most hangosan kritizálja a Parlamentet, amely jelenlegi formájában megszavazta a jogszabályt. Az eredeti javaslat szerint az adó maximális mértéke 3500 euró lett volna, azonban a költségvetési bizottságtól már nyolcezer eurós felső értékű díj került a Parlament elé, amely jóváhagyta a módosítást. A környezetvédelmi miniszter a költségvetési bizottság ellenzéki elnökét hibáztatja, aki viszont figyelmeztet, hogy mind a szakbizottságban, mind pedig a törvényhozásban vita nélkül fogadták el az adótörvényt (amelynek része ez a szabályozás).

Függetlenül attól, hogy végeredményben kinek a hibájából született a jogszabály, a pillanatnyi helyzet szerint az adó kiszámítási képletén változtatni kell, mert a jelenlegi formában az is előfordulhat, hogy egy használt autó esetében magasabb a regisztrációs adó, mint a gépjármű értéke. Kovács László szerint ráadásul a román számítási formula még a magyarnál is erősebben diszkriminálja a külföldi használta autók behozatalát, márpedig a hazánkban alkalmazott módszer sem volt elfogadható az EU számára.

Környezetvédelmi megfontolások

Az uniós csatlakozás után megszűnő importvámok pótlását szolgáló adó megállapításánál a környezetvédelmi megfontolások is fontos szerepet játszanak, sőt, a román miniszterasszony szerint kizárólag ez a szempont a releváns. A túlzott mértékű díj ellentmond a bevezetés logikájának, állítja. "Ösztönzőnek szántuk, amelynek az embereket arra kellene késztetnie, hogy minél jobb és a környezetre nézve minél kevésbé ártalmas kocsit vegyenek maguknak. Az elv egyszerű volt: ha vennél egy háromezer eurós autót és fizetned kell még kétezer euró adót utána, akkor már inkább egy ötezer eurós autót veszel, ami után az adó csak párszáz euró" - magyarázta román lapoknak a miniszter.

A regisztrációs adóról nem mondanak le, hiszen az teljesen indokolt - érvel a miniszter, azonban a mértékén változtatni kell, és ezt a kormány meg is teszi.

Meggyőzni Brüsszelt

Nem indul eljárás Románia ellen, ha a törvényt módosítják - nyilatkozta a Mediafax hírügynökségnek Linda Vatenaite, a Bizottság jogásza. Sebastian Vladescu pénzügyminiszter bejelentette, hogy tárgyalásokat kezdeményeznek az unió szakembereivel, de csak az adó mértékéről, nem pedig a tényéről, hiszen 16 másik tagállamban is létezik hasonló adófajta. A tárgyalásokon - teljes jogú tagállamként fellépve - meg szeretné győzni a brüsszelieket, hogy Romániának szüksége van erre az adóra, hogy megvédhesse magát az erősen környezetszennyező gépjárművek beáramlásától.

Szomszédunk - erőfeszítései ellenére - rosszul áll a gépjárműpark életkora tekintetében: hiába vontak ki a forgalomból az elmúlt két évben harmincezer autó-matuzsálemet, a román utakon közlekedő kocsik fele ma is 12-15 éves.

A tárgyalások az új tagállam és a Bizottság között megkezdődtek, eredmény néhány héten belül várható. A román polgárok addig is a hatályban lévő törvény szerint kiszámított regisztrációs adót fizetik az államkincstárnak.

Bárányi Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!