4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Terjedőben van ugyan Magyarországon is a coaching, sokan még mindig nem tudják pontosan mi a különbség a tevékenység és a tanácsadás vagy éppen a tréning között. Az mfor.hu a DIADAL coachképzés első napján járt, ahol egyebek mellett ezek is kiderültek.

"Jártam olyan konferencián, ahol mindenki coach volt, amit a jelenlévő cégvezetők egyike kissé rosszul élt meg" - osztott meg a hallgatósággal egy személyes élményt Komócsin Laura, a Business Coach vezetője, "így amikor hozzám fordult, hogy mivel foglalkozom, azt válaszoltam, gyémántcsiszoló vagyok. Ami egyébként a tevékenységünket remekül leírja, hiszen már valamit elért vezetőkből igyekszünk kihozni a csillogást, a még magasabb teljesítményt."

A DIADAL modell kidolgozója, és a hazai coaching széleskörű elismertetésében oroszlánszerepet vállaló szakember szerint ugyan egyre több hazai vállalatnál ismerik fel a módszer létjogosultságát, annak általános elterjedéséről korántsem lehet beszélni. Egy korábbi amerikai felmérés szerint a válság ellenére a vállalatok erre a szolgáltatásra a korábbinál többet költöttek, és miközben a 90 százalékuk kipróbálta a coachingot, addig kétharmaduk rendszeresen használja. Ezzel szemben itthon egyelőre elsősorban a Magyarországon működő multinacionális vállalatok veszik igénybe az üzleti edzők szolgáltatásait.

De kik is a coachok?

Sokak számára továbbra sem érthető, hogy mit csinálnak a coachok, mi a különbség a tevékenység és a tréning vagy a tanácsadás között. Arról nem beszélve, hogy a személyes jelleg miatt körüllengi a coachokat egyfajta misztikum, és vannak, akik a (pszicho)terápiával mossák össze. A DIADAL coachképzésen kiderültek a legfontosabb különbségek. Így például a tanácsadás kapcsán érdemes kiemelni, hogy míg a coaching egy emberközpontú folyamat, és a coacholt személy (coachee) fejlesztése, jobbá tétele a cél, addig a konzultánsok a megbízó szervezet folyamatait, versenyképességét hivatottak előrevinni. Szintén fontos különbség, hogy a coach nem kész megoldásokat ad, hanem kérdésekkel segít feltárni a lehetséges alternatívákat, és a kiválasztott opcióhoz segít megtalálni az egyéni utat. Ezzel szemben a tanácsadók kész megoldásokat (best practice) kínálnak. Ennek kapcsán egy cégvezetőt idézett Komócsin Laura, aki azt mondta, hogy "ha a sikerért izzadni szeretnék, coachot hívok, ha mást akarok izzasztani, akkor tanácsadót."

Mint a módszer megalkotója elmondta, az édesapja időnként úgy jellemzi a munkáját, mint baráti beszélgetések, amiért még fizetnek is. Ugyanakkor itt egymást nem (feltételen) ismerő emberek találkoznak, ahol strukturált módon, meghatározott időkeretben próbálják a coachee által kitűzött célt elérni. Ehhez a coach esetenként komoly eszközrendszerrel nyújt segítséget. A terápiától többek között a két módszer mélysége különbözteti meg, ráadásul a terápia (szinte mindig) egy jóval hosszabb folyamat. Fontos különbség, hogy a terápia során egy adott szintre próbálják felhozni a kezelt személyt, a coachingnál viszont a jó vezetőből még jobbat próbálnak "faragni".

Kémia a felek között

A tréningekkel összehasonlítva érdemes kiemelni, hogy a coaching jóval személyre szabottabb, az egyéni problémák kezelésére koncentrál. Míg a tréner igyekszik a tudást átadni, addig a coach igyekszik a vezetőkből kihozni a bennük rejlő tudást, képességeket. A legfontosabb különbség azonban talán a felek közötti kémia szerepe, illetve szükséges a bizalom is.

A képzésen néhány abszurd meghatározás is szóba került a coaching kapcsán. Az egyik ilyen egy rádióbeszélgetés kapcsán hangzott el, amikor az újságró Komócsin Laurát, mint "üzleti típusú gyóntatópapot" konferálta fel.

KB
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!