3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Továbbra sem kerül le a napirendről a 2020-as futball EB-re felépülő új Puskás Ferenc Stadion ügye. Ami nem is csoda, hiszen a korábbi tervek szerint 100 milliárd forint körülire saccolt (hiszen részletes engedélyes és kiviteli tervek nélkül nem is meghatározható) aréna most már nettó 142 milliárdba kerül, nem számolva a 7 milliárdos tartalékkeretet, valamint a bontás és a tervezés ugyancsak hasonló nagyságrendű költségeit. És nem számolva a parkolókat, amiket az Index szerint kifelejtettek a tervezés során.

A stadion ára mindezekkel a költségekkel együtt már inkább a bruttó 200 milliárdot közelíti, hiszen a bontás 4 milliárdja mellé még a viszontagságos tervezés 3 milliárdja is társul. Mindeközben a stadion az eredetileg tervezettnél kisebb lesz, és kevesebb luxusfunkciója lesz.

Nem lesz például zárható tetőszerkezet, föld alól elővarázsolható atlétikai pálya vagy mozgatható gyep. A létesítmény bruttó beépített összterülete 72 ezer négyzetméterrel, azaz 30 százalékkal csökkent. Az ára viszont közel a duplájára nőtt

- írja az Index.

Az új Puskás tavalyi terve (Építészfórum)

A 2,1 millió forintos egy helyre vetített ár Fürjes Balázs kormánybiztos szerint teljesen átlagosnak mondható nemzetközi viszonylatban, ám hazai viszonylatban ez lesz a legdrágább futballstadion, hiszen még az MTK kész és a Haladás épülő stadionja is jóval olcsóbb (előbbi egy székre vetítve 1,36 millió, utóbbi pedig 1,52 millió forintba kerül), mint a Puskás. Nem is beszélve az áv stadionjának választott Fradi-arénáról, amely csak 0,57 millió forintos költségével az egyik legköltséghatékonyabb új futball-létesítmény.

Egy távoli látványterv (Építészfórum)

Még rosszabb a helyzet, ha a valós nézőszámra vetítjük a költségeket. Így, ahogy azt korábban megírtuk, nagyjából 10 millió forintba kerül egy - a stadionba valóban ellátogató - szurkolóra vetítve a Puskás. (Ha a bontási, tervezési és az egyelőre még nem ismert parkolópítési költségeket is beleszámoljuk, akkor inkább már 11 millióhoz közelít az egy szurkolóra eső ár.)

A hab a tortán azonban az, hogy úgy tűnik, a költségekből kifelejtették a megfelelő számú parkolóhelyek megépítését, ami teljesen egyértelműen a beruházás része lenne.

A Skardelli György tervező által megadott információk szerint 566 darab lesz belőlük az épületben, a tervmódosításkor kötött szerződésben „kb. 600” szerepel.

A hatályos jogszabály viszont hasonló funkciójú épületeknél 15 nézőnként követel meg egy parkolóhelyet, ami a durván 67 000 ezres kapacitás esetében 4 466 darabot jelent, azaz majd 4 000 hiányzik.

A kiviteli tervben szereplő parkolók kizárólag a sportolóknak, VIP-vendégeknek és egyéb hivatalos személyeknek lesznek fenntartva. A tervmódosítás szövege szerint „a nézők parkolása várhatóan az istvánmezei területtől átellenben lévő vasúti terület felett kialakítandó parkoló lemezeken lesz biztosítva”.

Összehasonlításul egy tegnapi hír: a Chelsea új, 60 ezres stadionja 500 millió fontba, azaz 179 milliárd forintba kerül majd. Ott talán nem felejtik ki a parkolókat.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!