4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Némileg közeledtek a végzős hallgatók és a munkaadók kezdő fizetésre vonatkozó elképzelései: míg a közgazdásznak tanulók havi nettó 155 ezer forintra számítanak, addig a műszaki pályára készülők 165 ezer forintos bérért mennének el dolgozni – derült ki egy szerdai sajtótájékoztatóval egybekötött eseményen, amelyen a legvonzóbb vállalatokat is díjazták.

Néhány területen közeledett a hazai munkáltatók és a leendő munkavállalók, azaz az egyetemekről, főiskolákról frissen kikerülő hallgatók álláspontja: ilyen például a kezdő bér. Míg korábban irreálisan magas fizetésért szerettek volna elhelyezkedni a végzős tanulók, addig idén már lényegesen alacsonyabb számot jelöltek meg a végzősök – derült ki az Aiesec nonprofit szervezet és a Develor Tanácsadó Zrt. közös felméréséből.

155-165 ezer nettóval számolnak

Bár a kezdő fizetésre vonatkozó elvárások még mindig magasak, azok mára átlagosan hatezer forinttal csökkentek. A közgazdasági végzettségűek nettó 155 ezer forintot szeretnének kapni, míg a műszaki pályára készülők 165 ezer forinttal érnék be. Csupán 27 százalékuk jelölte meg a reális összeget: nagyjából nettó 100-130 ezer forintot.

A korábbiakkal ellentétben egyre több diák jön rá arra, hogy időben kell elkezdeni az álláskeresést: 11 százalékról 30-ra emelkedett azok aránya, akik már a diplomaosztás előtt egy évvel nekifognak e tevékenységnek.

Érdekesség, hogy a hallgatók 70 százaléka úgy gondolja, a diploma után négy hónapon belül munkába tud állni. Pedig a valóság mást mutat: sokszor fél-egy év alatt találnak csak végzettségüknek megfelelő munkát.

Felmérték azt is, milyen helyeken informálódnak a diákok az elhelyezkedési lehetőségekről, és meglepődve tapasztalták, hogy a felsőoktatási intézményekben működő karrierirodáknak ebben kevés szerepük van. Ennél sokkal többen tájékozódnak interneten álláshirdetéseket böngészve.

Nem olyan jók, mint kellene

Sinka Judit, az Electrolux munkatársa, a kutatás szakértői csoportjának tagja figyelmeztetett: nagyobb hangsúlyt kellene fektetni arra, hogy tanácsadással, kompetenciafejlesztéssel készítsék fel a végzősöket a majdani munkavégzésre a karrierirodákban.

Szintén fontosnak tartja, hogy a cégek nagyobb hangsúlyt fektessenek a szakmai gyakorlatokra: több hónap alatt vértezzék fel a fiatalokat szakmai tudással, illetve a gyakorlat végén értékeljék is őket.

A diákok készségeit, kompetenciáit vizsgálva kiderült: nagyjából kétszer olyan jónak tartják magukat, mint amire valójában a munkahelyeken szükség van, vagyis nagy a különbség a vélt és a valós kompetenciák között.

Ugyanakkor az nem feltétlenül hátrány, hogy a hallgatók többsége határtalan önbizalommal rendelkezik, hiszen a jó fellépésre szükség van az állásinterjúkon, véli Sinka Judit.

Az idegen nyelvekkel még mindig hadilábon állunk: a hallgatók 36 százalék bár ért egy-egy nyelvet, mégsem képes azon kommunikálni.

Reálisabb a diákok önképe a tekintetben is, hogy - a mostani felmérés szerint - már nem akarnak rögtön, egy-két éven belül középvezetői pozícióba kerülni. A hallgatók fele elégedett, ha ez 3-4 éven belül sikerül.

Továbbra is preferáltak az olyan kreativitást igénylő munkakörök, mint a marketinges, a pr-os, illetve a termékfejlesztő, pedig az ilyen jellegű munkahelyek száma korlátozott – hangsúlyozta Sinka Judit.

A szakmai alázat is hiányzik   

Hozzátette: tudatosítani kellene a diákokban, hogy vannak más alternatívák is. Kiemelte, hogy nagyon fontos a szakmai alázat is, vagyis hogy a fiatalok meghallgassák az idősebb szakértőket, és tanuljanak tőlük – a látszat szerint ugyanis sokaknál ez is hiányzik.

A 15 éve futó kutatatássorozat során idén először a közgazdaság végzettségű hallgatókon kívül műszaki pályára készülő diákokat is megkérdeztek. A felmérés során elkészítették a fiatalok körében legvonzóbb vállalatok rangsorát is (lásd keretes írásaink – a szerk.)

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!