A dubaji csoki a 2025-ös év egyik első közösségi médiás trendje volt, az emírségeki Fix csokigyártó kreálmánya meghódította a hálót, az őrületet elindító videó már 120 millió megtekintésnél jár – emlékeztet a Guardian.
A social media trend azonban más hatát is okozott: nemzetközi pisztáciahiányt. Ez az alapanyag döntően az Egyesült Államokban és Iránban terem, és mostanra annyira megugrott a kereslet, hogy egy év alatt a pisztácia ára fontonként 7,65 dollárról 10,30-ra nőtt.
Fotó: Depositphotos
A dió már eleve hiánycikk volt az Egyesült Államok gyenge tavalyi termése miatt – pedig az ország a világ legnagyobb exportőre. Bár a termés mennyisége alacsonyabb volt a szokásosnál, a minősége viszont kiemelkedő, ezért leginkább egész, héjas dióként adták el, ami tovább csökkentette a csokikhoz szükséges, tisztított pisztáciamag mennyiségét.
Irán ezzel szemben csak az utóbbi hat hónapban 40 százalékkal több pisztáciát szállított az Egyesült Arab Emírségekbe, mint az azt megelőző teljes évben.
Más neves csokoládégyártók, mint a Läderach vagy a Lindt, villámgyorsan előrukkoltak a saját pisztáciás termékeikkel – de mostanra már ezek a cégek is alig bírják tartani a lépést a világszintű kereslettel.