7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ahogy a Neoton szám is mondja: "220 felett, elhagyom a valóságot...", hát a Forint az EUR-val szemben már tovább tart, és már 280 felett van, a dollárral szemben még vár ránk ez a határ. Nézzünk meg egy világgazdasági helyzetképet!

Az autóipar szinte az egész világgazdaság egyik húzóágazata, a beszállítókkal együtt. Ha ez az iparág leáll, vagy problémája van, akkor annak nagyon mély hatása lesz. Ha az ember egy felületes pillantást vet az autóiparra, azt látja, hogy milyen jól ment a cégeknek a 2001-2003-as, a mostanihoz képest minirecesszióban. Az amerikai és európai eladások bár stagnáltak, az EM (periféria) autóeladások megmentették a világot. Nélkülük az iparág problémái már sokkal hamarabb előjöttek volna. Mi a probléma? TÚLKAPACITÁS. Nézzük meg részletesebben az amerikai értékesítési adatokat: az elmúlt évben úgy volt fenntartható a 15 millió (kb átlagos) eladási szám, hogy az autóipari cégek a vásárlói diszkontokat felemelték átlagban 4500 USD-ra, mely a 90-es évek elején még 1300 USD volt. Ezt úgy tudták kitermelni, hogy a pénzügyi cégük olcsón vett fel hitelt, és annak a profitnak egy részét adták a vásárlónak. Miért tudott olcsón hitelt felvenni? Mert az általunk már a fórum indítása óta "elátkozott" Greenspan 1%-on hagyta az USA kamatokat sokáig. Ez annyi pénzt pumpált a rendszerbe, hogy a hitelt szinte úgy vágták utánad. Míg korábban meg kellett dolgoznod keményen és spórolni éveket egy autóért, addig most utánad vágták. A cégeknek is. Lízingeljed csak fiam!
Az autócégek bankjai (GMAC, FMC, Porsche Bank etc) ezeket a hiteleket újracsomagolták, és szerte szét adták a világban sok buta alapkezelőnek (nem mind!). Nem csak nekik, hanem cégek pénztárosainak is, akik a cég készpénzét fektették be papírokba. Ezzel hely szabadult fel a mérlegben ugyanakkora saját tőke mellett, és mehetett az új hitel. Ez addig megy, amíg az eszköz ára el nem kezd esni (lásd USA ingatlan) vagy amíg van felvevő az újracsomagolt papírokra (ami most negatív, azaz az egész piac eladó).

Visszatérve a problematikához, az egész autóipar az olcsó finanszírozás (továbbadva a diszkontokban) és az EM kereslet miatt tudott idáig jutni. Elgondolkodtunk már azon, miért kell nekünk 3-4 évente új autó? És amit egyszerűen leadunk pár év után és beszámítják az újba miért kell ez nekünk. A régi kocsink meg megy tovább más szegényebb országba, ahol azt ott újból eladják hitelre… . A saját mohóságunkat is okoljuk a válság miatt. Sok esetben már nem élnek a nagyszülők, akik figyelmeztettek volna a problémára, illetve ha meg is tették volna az lett volna a válasz, hogy "ez most más, mami". Hát nem más. Teljesen igaza van Jaksitynak: miért kell nekünk annyi autó, és ha azoknak 80%-át hitelre vesszük? A Rába meg veszi a saját részvényeit. Örülhet, ha jövőre lesz még annyi megrendelése, hogy működjön. A cégek ezen visszavásárlásai (melyről írtunk, és mely írást páran kritizáltak) eddig SEMMIT nem értek el, elodázták talán a részvények árának esését, de ezzel kvázi sok ember bérét költik el. ELSPEKULÁLTÁK. A világ egyik legnagyobb (ha nem) pénzügyi krízisének közepén. Most erről mit gondoljon az ember? Hát nem tanulnak soha? Kaszinóznak a saját részvény vételekkel, hogy majd azokat drágábban eladják. Vagy nem.

Az autóipar jó példa az óriásira nőtt kapacitásoknak! Szinte MIND HITELBŐL volt finanszírozva. Mi lesz most? Az, aminek már évek óta lennie kellett volna: kapacitásleépítés, de iszonyatos. Nincs hitel, nincs vásárló, nem kell annyi termék, elbocsájtás, még kevesebb vásárló, még több elbocsájtás… . Ördögi kör. Régen ezt meg tudta fogni a monetáris és fiskális politika kamatvágásokkal, állami szerepvállalással, de most? Annyi a hitel a világban, mint még soha! Az a baj a mostani válságban, hogy GLOBÁLIS, még az EM országok is nyakig benne. Korábban volt EM válság, akkor segítettek a fejlett országok, de most? A világ minden állama ugyanazzal a problémával küzd: ez azt jelenti, mindenki a maga kis országa megmentésén ügyködik. Ki segít akkor majd másnak? Talán még jó is, hogy a magyar válság most van, most még kapunk pénzt, de ha majd a balti országok, a románok, bulgárok, törökök mind kilincselnek, akkor már lehet nem lesz mit adni. Vagy amit akarsz annak nincs értéke. Tudom , ez ISZONYATOSAN pesszimistán hangzik, de ez nagyon benne van a pakliban. És ezt az autóipar példáján bemutatva, de az LCD iparág például szintén nem más, és lehetne sorolni. Óriási konszolidációs hullám előtt állunk: autóipar, bankipar nagyon sok cég megszűnése, és összeolvadása várható. GM, Ford, Chrysler közül 6 hónapon belül valamelyik akár becsődölhet, persze tagadják, de ez normális. A jobb opció lenne egy összeolvadás (GM, Chrysler) és a kapacitások masszív csökkentése. Ezt tárgyalják most, egy csőd veszélyes, hiszen azzal a márkának annyi. Ki venne csődben lévő autógyártótól?. Európában pl. a BMW értékesítésének NAGY része lízingelt. Mi lesz, ha a kis német etc cégek sorra mennek majd tönkre és adják vissza a céges autókat, melyek az autócégek mérlegében sokkal magasabban vannak értékelve? Mivel mindent hitelre vettünk, ezért mindennek az ára, ami hitelből lett véve, le fog esni. A tejnek, kenyérnek nem, mert azt nem hitelből vesszük. Pedig lehet, az sem lenne rossz… .Mi lesz a Porsche értékesítésével, mely kizárólag a luxus szegmentre koncentrál? A Porsche pár évvel ezelőtti recesszióban a csőd szélén volt. És ez most mélyebb recesszió, és most próbálják a VW-t bekebelezni, nem kis mértékben a VW 15 milliárdos cash-állománya és kevésbé ciklikussága miatt. De ugyanúgy konszolidáció lesz a teherkocsi gyártóknál is etc.

Szóval az egész világban nem kell annyi áru. És most NEM lehet olcsó kamattal és állami politikával megmenteni a dolgokat. Persze próbálják, de a fogyasztás addigi szintje annyira brutálisan magas volt, hogy nincs az a pénz, amit bele tudnak pumpálni a gazdaságba. Látjuk kis hazánkon, mi történik. Az orosz fogyasztás közel leállt (ott is nagy a gáz, lásd a részvényindexeket), nem is beszélve más EM országról. Amúgy is, meg kell kérdőjelezni: tényleg minden banknak adni kell állami segítséget, vagy nem kéne tartogatni arra, ha majd a mezőgazdaságnak kell? Mert ugye sok mezőgazdasági cég is hitelből él. Nem túl kicsik az államok ebben a válságban ahhoz, hogy mindenkin segítsenek? Most az történik, hogy mint a forró krumplit, a hiteleket virtuálisan dobálják egyik kézből a másikba: banktól az államhoz. De sokan még nem érzik: a kis francia Napoleon, Sarközy már részvényeket akar vetetni az európai államokkal, hogy indítsanak azok is olyan jóléti alapot (mint az orosz olajalap, vagy a svéd, vagy az arabok, melyek az olajjövedelmeket fektetik be), ami "olcsó" részvényeket vesz. Két dolog: mi az olcsó? Eddig mindenki bukott, aki vett és megtartotta, mert olcsók a részvények, másik miből???? Államkötvényből, ha így haladnak, kérdéses lesz, ki vesz majd államkötvényt és milyen áron… . Bármilyet.


Hát így állunk. Globális kapacitáscsökkentés jön majd, melyet mindannyian megsínylünk. Hozzászoktunk a jóléthez nagyon, és elfelejtettük a gazdaság árnyoldalait. A világgazdaság alapvető állapota az egyensúlytalanság, szóval amikor épp egyensúlyban van, az véletlen. Sok a kérdés, az államok megtesznek mindent, reméljük elég lesz. De tegyünk meg mi is mindent, ami módunkban áll.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!