4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt napokban több mint 10 százalékkal esett vissza az olaj világpiaci ára, azonban a következő napokban még nem számíthatunk arra, hogy jelentősen csökkenni fog a benzin ára itthon. Mindennek főleg a Mol sajátos árképzési stratégiája az oka.

Két héttel ezelőtt az olaj világpiaci ára 143 dollár volt hordónként, a múlt pénteken pedig 147,27 dollárral új csúcsot döntött a fekete arany a New York-i árutőzsdén. Az elmúlt napokban aztán meredeken lefelé fordult a nyersanyag ára, tegnap már 129,29 dollárért is lehetett olajat kapni. Mindez azt jelenti, hogy egy hét alatt mintegy 18 dollárral csökkent az árfolyam, ami 12,2 százalékos visszaesést jelent. Ennek ellenére egy liter benzin ára a magyar kutaknál június közepe óta alig változott.

Az elmúlt napok olajárcsökkenését legtöbben azzal magyarázzák, hogy a magas infláció és a lassuló gazdasági növekedés a világ nagy olajfogyasztó országaiban csökkentette a keresletet a nyersanyag iránt.


A héten például bejelentették, hogy az amerikai olajkészletek 3 millió hordóval emelkedtek, miközben a piaci szereplők 1,2 millió hordós csökkenést vártak, pedig a kitermelés nem nőtt számottevően.

Ráadásul az elmúlt napokban a forint is erősödött az amerikai dollárral szemben, igaz, nem olyan mértékben, mint amilyen mértékben az olajár csökkent. A múlt heti olajárcsúcs idején 146,95 forintba került egy dollár, ugyanez az árfolyam tegnap 145,69 volt.

Aki autóval utazik, az általában azt hinné, hogy ha csökken az olaj világpiaci ára, akkor néhány napon belül a benzinár is csökkenni fog, ez azonban nem mindig van így. "A világpiaci ár csökkenésére általában lassabban reagálnak a magyar benzinárak, mint az emelkedésre. Ha emelkedik az olaj ára, akkor szinte hetente hallani, hogy megint emel a Mol is, az árcsökkenésénél viszont hosszabb az átfutási idő" - mondta el kérdésünkre Vágó Attila, a Concorde elemzője.


"A Mol a benzin tőzsdei referenciaárához viszonyítva határozza meg az üzemanyagárakat itthon, általában igyekszik a cég kisimítani a rövid távú ugrálásokat az árfolyamban" - tette hozzá Duronelly Péter, a Budapest Alapkezelő befektetési igazgatója. A benzin világpiaci referenciaára egyelőre nem esett annyit, mint a nyersolajé, de így is 6-7 százalékkal csökkent az utóbbi napokban.

"A benzin tőzsdei ára még így is a júniusi szinten van, ugyanis az elmúlt hetek áremelkedéseit a Mol nem követte le, így most az áreséskor sem lehet arra számítani, hogy rögtön csökkenni fog az üzemanyagok ára" - mondta el Duronelly Péter. Éppen ezért szerinte akár az is elképzelhető, hogy a Mol nem is fog árat csökkenteni. Ha lesz árcsökkentés, akkor az a következő hetekben lehet, ugyanis általában a tőzsdei ár változása után 2-3 hetet szokott kivárni a Mol, ami alatt kiderül, tartós-e az esés.


"A benzin tőzsdei referenciaára középtávon függ a nyersolaj világpiaci árától, rövid távon viszont közrejátszanak a finomítói kapacitások és a készletek is, általában 1-2 hetes késéssel szokta követni a benzinár az olajárat" - tette hozzá Duronelly Péter. Szerinte ahhoz, hogy a magyarországi benzinárakban is megjelenjen a hatás, további 5-10 százalékos csökkenésre lenne szükség a benzin tőzsdei árában.

Vágó Attila arra számít, hogy néhány hét után az árcsökkenés akár már a kiskereskedelmi árakban is megjelenhet: "Első körben 5-6 forinttal csökkenhet a benzinár a következő két hétben a mostani olajáresés miatt" - mondta el az elemző.

A Gazdasági Versenyhivatal egyébként már 2000-ben vizsgálta a Mol árképzését, az olajcég ellen gazdasági erőfölénnyel visszaélés miatt indított eljárást, melyet végül megszüntetett. Az akkori határozatból kiderült, hogy a benzin jegyzési ára mellett a Mol a szállítási költségeket és az egyéb költségeket is beépíti az árba. A szállítási költségek nyolc évvel ezelőtt e jegyzési ár 15-20 százalékát tették ki, emellett úgynevezett készletezési hozzájárulási díjat is építettek az árba, mely egy előre meghatározott összeg volt literenként.

Az olajárral kapcsolatban egyelőre a nemzetközi szakemberek sem értenek egyet abban, hogy a mostani esés csak természetes korrekció, vagy valóban megfordultak a trendek. A legtöbb elemző még kivár azzal, hogy egyértelműen véleményt mondjon a kérdésben.

Egyelőre tehát senki ne számítson arra, hogy olcsóbban fog tankolni a benzinkúton, de ha a következő napokban folytatódik a tendencia, akkor rövidesen a benzinárak is csökkenésnek indulhatnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!