Sok a szkeptikus hang a beruházás és annak megvalósítása körül, egyesekben az is felmerült, hogy az egésznek nincs semmi értelme, és inkább villamost kellett volna venni, vagy építeni. Az épülő metró azonban igen hasznos hirdetési eszköz lesz, különösen azokban a kerületekben, ahol metrót eddig csak hírből ismertek, valamint viszonylag sok megálló létesül. A XI. kerület pedig pontosan ilyen.
Korábban még nem ment
A 4-es metró épülésével párhuzamosan már többször is megjelentek olyan hirdetések, melyek a dél-budai eladó ingatlanokat a metróval, illetve annak közelségével hirdettek. Az ingatlanirodák tapasztalatai szerint azonban csak emiatt kevesen jöttek, főleg nem a befektetők. Az egyik neves hálózat munkatársa a Lakásmustrának elmondta, hogy ő egyetlen olyan befektetővel találkozott, aki „jobb időkre” megvett magának néhány lerobbant és emiatt nagyon olcsó panellakást az egyik tervezett megálló közelében.
Ahogy azonban közeledik az átadás időpontja, és az építkezés egyre látványosabb, úgy kezd el visszaszivárogni az ingatlanhirdetésekbe a 4-es metró, mint az értékesítést elősegítő elem. Ebből a s szempontból Dél-Buda helyzete optimális, hiszen a pesti oldalon ezzel érvelni elég nehézkes, hiszen a Kálvin tér - Fővám tér környékén már régóta van metróállomás, ugyanez a helyzet a VIII. kerületi szakaszon is, ahol egyes részeken mindössze két villamosmegálló különbség lesz a két vonal állomása között. A XI. kerület ugyan viszonylag jó tömegközlekedéssel rendelkezik, de a metró azért jelentősen javítani fogja a lehetőségeket, és talán a sokak által utált 7-es busznál gyorsabban is el lehet majd jutni A-ból B-be.
Kelenföld, mint új decentrum?
A metróberuházáshoz jól jön majd a kelenföldi új városközpont esetleges elkészülte. A jórészt panellakásokból álló terület iránt jelenleg már enyhén emelkedik az érdeklődés, 200-250.000 forint közötti négyzetméterárakon bőségesen lehet válogatni az eladó lakótelepi lakások között, legyenek akár a kelenföldi, akár a Fehérvári úti lakótelepen, Gazdagrét is jól járhat hosszú távon, ha legalább egy rákötő járatot indít majd a BKV, illetve a gyakorlatban is megvalósul a napokban felröppent ötlet a virágpiacig történő hosszabbításról.
Az ideális persze az lenne, ha a metró, akár a felszínen is, egészen elmenne a Budaörsi bevásárlóközpontokig, ahol egy P+R parkolóhoz csatlakozva enyhíteni tudná az M1/M7-es autópálya bevezető szakaszán tapasztalható reggeli áldatlan állapotokat. Ennek megvalósulására jelenleg gyakorlatilag azonban nincs esély, de a Kelenföldi pályaudvar és környékének szerepe hosszabb távon felértékelődhet, különösen, ha végre elcsitulnak a botrányos állapotban lévő pályaudvar műemléki védettségével kapcsolatos parttalan kötélhúzások – sokan nehezen értik és érzik, hogy ugyan mi megőrizni való van a pályaudvar épületein.
Zöld, kert, és luxus is van
Tévedés azonban azt hinni, hogy a metró csak a lakótelepi lakások értékesítését teszi majd egyszerűbbé, hiszen a XI. kerületben számos igen hangulatos, zöld környezetben található társasházi lakás, családi ház, vagy éppen villa közül lehet válogatni. Az infrastruktúra jó, ráadásul a sokak által használt M1-es és M7-es autópálya is könnyen megközelíthető.
Érdemes tehát most elkezdeni a nézelődést a piacon, hiszen a válság miatt (is), az árak még nyomottak, a megfelelő ingatlan megtalálása után azonban egész jó, hosszútávú befektetésre lehet szert tenni egy dinamikusan fejlődő környéken - nem beszélve a Gellérthegyről, melynek értékén tovább dobhat a lábánál lévő metróállomás.