A hirdetési újságok és az ingatlanközvetítő portálok továbbra is tele vannak panellakások hirdetéseivel a legváltozatosabb lakótelepeken és a legváltozatosabb állapotban. Tudni kell, hogy anno a panellakás sokaknak nagyjából „alanyi jogon” járt, amikor még létezett állami lakásépítés, nagyon sok ilyen házat húztak fel, és osztogattak különféle társadalmi köröknek – hogy melyiknek, az még ma is sok lakótelepen meglátszik. Az is viszonylag közismert tény, hogy a magas energiaköltségek miatt, valamint a sokszor rossz szigetelési megoldások örömére a vevők ritkán rendeznek közelharcot egy-egy lakás megszerzéséért.
1. Gondoljuk át, ki lehet a célcsoport?
Sok vásárló elvből meg sem nézi a panellakásokról szóló hirdetéseket, mások azonban – főleg akiknek csak ez a fajta lakástípus merül fel az árszínvonalat tekintve lehetőségként, könnyen becsalogatható a lakásba. Ideális célpont lehet az egyedülálló fiatal, vagy fiatal pár, ha egyetemi városban vagyunk a diákok (vagy szüleik), ahol akár a befektetési lehetőséggel is lehet érvelni (a 4-5 év alatt sem másnak fizet albérletet, hanem a saját lakásába a törlesztő részleteket), de hajthatunk a szétköltözőkre is, akik mindkét fél számára olcsó lakásmegoldást keresnek.
Ha jó állapotban van a lakás, netán a ház részt vett a panelprogramban, akkor szélesíthetjük a leendő vásárlók körét, egy szép panel – főleg ha nem túl nagy – akár még tényleg forgalomképes is lehet. Amennyiben olyan a viszonyunk a ház többi lakójával, házon belül is érdemes szétnézni, hátha valakinek éppen az a vágya, hogy összenyissa lakását a miénkkel, vagy esetleg belső kétszintes panellakást alakítson ki (ilyenek egyébként Káposztásmegyeren találhatóak, bár azok gyárilag készültek).
2. Hol hirdessünk, hogy álljunk neki az eladásnak?
Röviden össze lehet foglalni: a sikerhez minden lehetséges helyen. Tudja meg az egész világ, hogy a mi szuper lakásunk eladó, ráadásul jó áron. Érdemes feltölteni a lakást a netes ingatlanos adatbázisokba (ezek jó része általában díjmentes), feladhatunk pár hirdetést a papíralapú hirdetési újságokba is (de lehetőleg fotóval), érdemes a helyi médiumokat is megnézni, vannak-e hirdetési lehetőségek (ezek általában olcsók vagy ingyenesek), kreatív ötletként jusson eszünkbe a helyi tv képújságja, és persze az örökzöld szórólap vagy falragasz.
Ezekkel azonban érdemes óvatosan bánni. Nem minden erre alkalmas felület tulajdonosa szereti, ha összeragasztgatják oszlopát, falát ilyesmikkel, ezért próbáljunk a ténylegesen hirdetésekre használt felületeknél maradni. Az autók szélvédője alá tett papír nem annyira hatékony, egyrészt sokan kidobják, másrészt lehet, hogy lesz pár kellemetlen telefonhívásunk.
Az internetes hirdetés esetén ne fukarkodjunk a képekkel, egy szépen berendezett, jó állapotban lévő panellakás tud szemvonzó lenni, különösen, ha nincs telezsúfolva bútorokkal. Ha nem annyira jó a lakás, akkor keressük meg azt a napszakot, ami a legvilágosabb, fókuszáljunk a szebb részletekre, valamint ha szép a kilátás, vagy felső szinten vagyunk, semmiképpen ne hagyjunk ki a képek közül olyat, amelyik a panorámát mutatja be (már ha van ilyen…)
Ha úgy gondoljuk, megbízhatunk ingatlanirodát is panellakásunk eladásával. Több helyen kedvezményes jutalékkal várják az eladókat, hiszen a panelpiac egyik sajátossága volt régen,hogy a lakások lábon elmentek. Rengeteg ingatlaniroda van, válasszuk ki a nekünk legkedvesebbet, de nagyon nézzük meg, mit írunk alá a megbízási szerződésben – ahogy korábbi cikkünkben írtuk, néha érdekes dolgok is megbújnak a szövegben.
3. Paneltuning
A foszló tapétájú, bútorokkal telezsúfolt, piszkos padlószőnyeget kiállító panellakás aligha fogja megnyerni a vevők tetszését. Elő a takarítógépet (vagy béreljünk egyet), kifelé (vagy legalábbis a szerkénybe) a régi lomokkal, felesleges bútorokkal, amik csak a zsúfoltságérzetet növelik. Amennyiben van erő és kedv, egy tisztasági festést is érdemes csinálni, főleg ha ezt a lakás már megkívánja, ablakok lemosása, kilincsek fényezése – még akkor is, ha a lakás még az eredeti házgyári berendezésekkel üzemel. (Ez egyébként nem lesz feltétlenül akadály az eladáskor, de természetesen megfelelő árat kell majd megállapítani hozzá.)
Amit ne csináljunk: házi sufnituning megoldások, részleges, igénytelen felújítások – ezek csak szánalmassá teszik a lakásról kialakult képet, sajnos sokan gondolják úgy, hogy értenek a lakásfelújításhoz és a belsőépítészethez, pedig ez nem minden esetben van így.
Ha felújításba kezdenénk eladás előtt gondoljuk át, a ráfordított összeget érvényesíteni tudjuk-e majd az árban? Valószínű egyébként, hogy nem teljes mértékben. Ilyenkor egyébként már érdemes teljes gépészeti felújítást is végezni.
4. Mennyi legyen az ár?
Ebben nagy segítséget tudnak nyújtani a környéken megtekinthető hirdetések, az ingatlanos adatbázisok, esetleg maga az ingatlanközvetítő. Jó tudni, hogy azok az árak, amik a hirdetésben szerepelnek, nem biztos, hogy megegyeznek a valós adásvételi árakkal. Érdemes ezért beépíteni egy kis tartalékot az árba, hogy legyen miből alkudni.
Nagy szerepet játszik az árképzésbe a lakás és a ház állapota, valamint az, hogy egyáltalán hol vagyunk. Egészen más árakkal lehet szembesülni Kőbányán,mint mondjuk a Pók utcai lakótelepen – amennyiben abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy valamelyik divatlakótelepen található az eladó ingatlanunk, ezt semmi esetre se felejtsük el hangsúlyozni. Egyébként is érdemes megemlíteni a közelben található bevásárlási, szórakozási és minden egyéb lehetőséget – a lakótelepek egyik nagy vonzereje tud lenni, hogy minden ott van a közelben, és igazából semmivel sem kell foglalkozni.
Amennyiben a ház már levált a távfűtésről, várható a felújítási programban való részvétel, vagy bármilyen más extrát tartalmaz (ingyen kábeltv, internet, szuperpanoráma) feltétlenül említsük meg. Készüljünk fel azonban, hogy a vevők is pontosan tudják, mi a helyzet a panelpiacon, az ár lenyomásával fognak próbálkozni, valamint szinte biztos,hogy egészen sok kérdésük lesz a havi rezsiköltségekről, a társasház anyagi helyzetéről, áthallásról, és még számos egyébről, ami elsőre talán meglepő lehet (pl.: hány kutya van a házban?).
5. Ha jön a vevő…
Ha sikerült vevőjelöltet találni, fokozottan életbe lépnek a 3-as pontban írtak. Lehetőleg ne dobáljunk ki mindent a teraszra vagy erkélyre, mert valószínűleg azt is meg kell majd mutatni. A WC-ből szedjük le a különféle plakátokat (melyek akár cikik is lehetnek adott esetben), ha úgy gondoljuk, ideiglenesen telepítsünk ki pár virágot a folyósra, ha van balhés szomszéd, lehetőleg akkora időzítsük a mutatást, amikor ő nincs otthon.
A lépcsőházban egy időre távolítsuk el a „backdoor” üzeneteket, tartalmazzon az hosszas listát a közös költségtartozásokról, vagy akár az újabb beázáskor. Egy kis odafigyelés, és lehet, hogy eladó panellakásunk még ma elkel.