7p

Sokan és sokfélét mondtak már a panellakások piacáról, a legtöbben azt, hogy nem kifejezetten a legjobb befektetési forma manapság, egy-két kivétellel eltekintve nem érdemes megvásárolni, sőt, ha a házban nem várható felújítás, akkor akár meg is szabadulni tőle. Nagy kérdés azonban, hogy az eléggé lassan mozgó panelpiacon kinek és hogyan tudjuk eladni az egykor még szeretett panellakást, és főleg mennyiért. A Lakásmustra összegyűjtötte azokat a tippeket, melyek a panellakás eredményes eladását segíthetik.

A hirdetési újságok és az ingatlanközvetítő portálok továbbra is tele vannak panellakások hirdetéseivel a legváltozatosabb lakótelepeken és a legváltozatosabb állapotban. Tudni kell, hogy anno a panellakás sokaknak nagyjából „alanyi jogon” járt, amikor még létezett állami lakásépítés, nagyon sok ilyen házat húztak fel, és osztogattak különféle társadalmi köröknek – hogy melyiknek, az még ma is sok lakótelepen meglátszik. Az is viszonylag közismert tény, hogy a magas energiaköltségek miatt, valamint a sokszor rossz szigetelési megoldások örömére a vevők ritkán rendeznek közelharcot egy-egy lakás megszerzéséért.

1. Gondoljuk át, ki lehet a célcsoport?

Sok vásárló elvből meg sem nézi a panellakásokról szóló hirdetéseket, mások azonban – főleg akiknek csak ez a fajta lakástípus merül fel az árszínvonalat tekintve lehetőségként, könnyen becsalogatható a lakásba. Ideális célpont lehet az egyedülálló fiatal, vagy fiatal pár, ha egyetemi városban vagyunk a diákok (vagy szüleik), ahol akár a befektetési lehetőséggel is lehet érvelni (a 4-5 év alatt sem másnak fizet albérletet, hanem a saját lakásába a törlesztő részleteket), de hajthatunk a szétköltözőkre is, akik mindkét fél számára olcsó lakásmegoldást keresnek.

Ha jó állapotban van a lakás, netán a ház részt vett a panelprogramban, akkor szélesíthetjük a leendő vásárlók körét, egy szép panel – főleg ha nem túl nagy – akár még tényleg forgalomképes is lehet. Amennyiben olyan a viszonyunk a ház többi lakójával, házon belül is érdemes szétnézni, hátha valakinek éppen az a vágya, hogy összenyissa lakását a miénkkel, vagy esetleg belső kétszintes panellakást alakítson ki (ilyenek egyébként Káposztásmegyeren találhatóak, bár azok gyárilag készültek).

2. Hol hirdessünk, hogy álljunk neki az eladásnak?

Röviden össze lehet foglalni: a sikerhez minden lehetséges helyen. Tudja meg az egész világ, hogy a mi szuper lakásunk eladó, ráadásul jó áron. Érdemes feltölteni a lakást a netes ingatlanos adatbázisokba (ezek jó része általában díjmentes), feladhatunk pár hirdetést a papíralapú hirdetési újságokba is (de lehetőleg fotóval), érdemes a helyi médiumokat is megnézni, vannak-e hirdetési lehetőségek (ezek általában olcsók vagy ingyenesek), kreatív ötletként jusson eszünkbe a helyi tv képújságja, és persze az örökzöld szórólap vagy falragasz.

Ezekkel azonban érdemes óvatosan bánni. Nem minden erre alkalmas felület tulajdonosa szereti, ha összeragasztgatják oszlopát, falát ilyesmikkel, ezért próbáljunk a ténylegesen hirdetésekre használt felületeknél maradni. Az autók szélvédője alá tett papír nem annyira hatékony, egyrészt sokan kidobják, másrészt lehet, hogy lesz pár kellemetlen telefonhívásunk.

Az internetes hirdetés esetén ne fukarkodjunk a képekkel, egy szépen berendezett, jó állapotban lévő panellakás tud szemvonzó lenni, különösen, ha nincs telezsúfolva bútorokkal. Ha nem annyira jó a lakás, akkor keressük meg azt a napszakot, ami a legvilágosabb, fókuszáljunk a szebb részletekre, valamint ha szép a kilátás, vagy felső szinten vagyunk, semmiképpen ne hagyjunk ki a képek közül olyat, amelyik a panorámát mutatja be (már ha van ilyen…)

Ha úgy gondoljuk, megbízhatunk ingatlanirodát is panellakásunk eladásával. Több helyen kedvezményes jutalékkal várják az eladókat, hiszen a panelpiac egyik sajátossága volt régen,hogy a lakások lábon elmentek. Rengeteg ingatlaniroda van, válasszuk ki a nekünk legkedvesebbet, de nagyon nézzük meg, mit írunk alá a megbízási szerződésben – ahogy korábbi cikkünkben írtuk, néha érdekes dolgok is megbújnak a szövegben.

3. Paneltuning

A foszló tapétájú, bútorokkal telezsúfolt, piszkos padlószőnyeget kiállító panellakás aligha fogja megnyerni a vevők tetszését. Elő a takarítógépet (vagy béreljünk egyet), kifelé (vagy legalábbis a szerkénybe) a régi lomokkal, felesleges bútorokkal, amik csak a zsúfoltságérzetet növelik. Amennyiben van erő és kedv, egy tisztasági festést is érdemes csinálni, főleg ha ezt a lakás már megkívánja, ablakok lemosása, kilincsek fényezése – még akkor is, ha a lakás még az eredeti házgyári berendezésekkel üzemel. (Ez egyébként nem lesz feltétlenül akadály az eladáskor, de természetesen megfelelő árat kell majd megállapítani hozzá.)

Amit ne csináljunk: házi sufnituning megoldások, részleges, igénytelen felújítások – ezek csak szánalmassá teszik a lakásról kialakult képet, sajnos sokan gondolják úgy, hogy értenek a lakásfelújításhoz és a belsőépítészethez, pedig ez nem minden esetben van így.

Ha felújításba kezdenénk eladás előtt gondoljuk át, a ráfordított összeget érvényesíteni tudjuk-e majd az árban? Valószínű egyébként, hogy nem teljes mértékben. Ilyenkor egyébként már érdemes teljes gépészeti felújítást is végezni.

4. Mennyi legyen az ár?

Ebben nagy segítséget tudnak nyújtani a környéken megtekinthető hirdetések, az ingatlanos adatbázisok, esetleg maga az ingatlanközvetítő. Jó tudni, hogy azok az árak, amik a hirdetésben szerepelnek, nem biztos, hogy megegyeznek a valós adásvételi árakkal. Érdemes ezért beépíteni egy kis tartalékot az árba, hogy legyen miből alkudni.

Nagy szerepet játszik az árképzésbe a lakás és a ház állapota, valamint az, hogy egyáltalán hol vagyunk. Egészen más árakkal lehet szembesülni Kőbányán,mint mondjuk a Pók utcai lakótelepen – amennyiben abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy valamelyik divatlakótelepen található az eladó ingatlanunk, ezt semmi esetre se felejtsük el hangsúlyozni. Egyébként is érdemes megemlíteni a közelben található bevásárlási, szórakozási és minden egyéb lehetőséget – a lakótelepek egyik nagy vonzereje tud lenni, hogy minden ott van a közelben, és igazából semmivel sem kell foglalkozni.

Amennyiben a ház már levált a távfűtésről, várható a felújítási programban való részvétel, vagy bármilyen más extrát tartalmaz (ingyen kábeltv, internet, szuperpanoráma) feltétlenül említsük meg. Készüljünk fel azonban, hogy a vevők is pontosan tudják, mi a helyzet a panelpiacon, az ár lenyomásával fognak próbálkozni, valamint szinte biztos,hogy egészen sok kérdésük lesz a havi rezsiköltségekről, a társasház anyagi helyzetéről, áthallásról, és még számos egyébről, ami elsőre talán meglepő lehet (pl.: hány kutya van a házban?).

5. Ha jön a vevő…

Ha sikerült vevőjelöltet találni, fokozottan életbe lépnek a 3-as pontban írtak. Lehetőleg ne dobáljunk ki mindent a teraszra vagy erkélyre, mert valószínűleg azt is meg kell majd mutatni. A WC-ből szedjük le a különféle plakátokat (melyek akár cikik is lehetnek adott esetben), ha úgy gondoljuk, ideiglenesen telepítsünk ki pár virágot a folyósra, ha van balhés szomszéd, lehetőleg akkora időzítsük a mutatást, amikor ő nincs otthon.

A lépcsőházban egy időre távolítsuk el a „backdoor” üzeneteket, tartalmazzon az hosszas listát a közös költségtartozásokról, vagy akár az újabb beázáskor. Egy kis odafigyelés, és lehet, hogy eladó panellakásunk még ma elkel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!