A trolibuszok szinte borítékolhatóan összetörnek pár autót minden évben, az okozott kár értékénen továbbra is a kamionok állnak az élen, a nagy teljesítményű autósok és a fehér furgonosok viszont egyre körültekintőbben vezetnek a biztosítási statisztikák szerint.
Kiderült, kik voltak 2024-ben a közutak rémei, akik a legtöbb kárt okozták a saját hibájukból a vétlen közlekedőknek. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adatai szerint 6,33 milliónál is több kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződést kezeltek tavaly a biztosítók, ezek 2,12 százalékánál kellett kártérítést fizetniük, mivel a jármű vezetője hibázott. Ez nagyjából 134,2 ezer esetet jelent, ami viszonylag szerény szám, ennél kevesebb kárt ugyanis utoljára 2020-ban, a covid évében okoztak a magyar sofőrök.
A biztosítók ugyanakkor annyira nem örülhetnek, a károk értéke ugyanis növekszik, tavaly egy átlagos kgfb-s kárnál már több mint 975 ezer forintot kellett fizetniük a károsultaknak, és borítékolható, hogy az idén a milliós lélektani határt is átlépi majd a károk átlagos értéke.
Troli, kamion, autóbusz: gyakoriak a balesetek
A biztosítók legnagyobb rémálmai a trolibuszok, ezek ugyanis folyamatosan törik a körülöttük lévő autókat. Tavaly a troliknál a kárgyakoriság a 40,5 százalékot is meghaladta, de más években sem szokott 30 százalék alá menni. Szerencsére az okozott károk értéke viszonylag alacsony, nem érte el tavaly a 850 ezer forintot. A trolik szűk utcákban is járnak, a holtterük nagy, érdemes az autósoknak ezt figyelembe véve közlekedni, illetve parkolni a járművek vonalán.
A kárgyakorisági lista második helyén a vontatók, vagyis a kamionok állnak, tavaly a 13,85 százalékuk okozott saját hibás balesetet. Ez a szám szerencsére évről évre javul, bár a 2020-as covidos év szintjére még nem esett vissza, akkor 11,22 százalékos volt a kárgyakoriság. A kamionok által okozott károk ugyanis jellemzően a legnagyobb értékűek, az átlagos kár meghaladja a 2 millió forintot, ami azt is jelenti, hogy sok ezek közül sajnos személyi sérüléssel is jár.
Szintén gyakran okoznak balesetet a buszok, tavaly 8,88 százalékuknál történt kgfb-s kifizetés a károsultak számára. Az autóbusz kategórián belül érvényes a megállapítás, hogy minél nagyobb, annál veszélyesebb. A 10-19 férőhelyes kisbuszoknál mindössze 1,44 százalékos volt a kárgyakoriság, a 80 férőhelyesnél nagyobb csukósoknál már csaknem 12 százalék. Ezekre sem véletlenül írják ki, hogy ügyeljenek az autósok a holttérre, amikor a jármű mellett haladnak, vagy előzésre készülnek. A buszok átlagosan valamivel több mint egymillió forintos kárt okoztak a baleset vétlen résztvevőinek.
A legnagyobb átlagos károkat a kamionok okozzák Fotó: Depositphotos
A nagy autós már nem olyan veszélyes
A kgfb-szerződések csaknem 70 százalékát személyautókra kötik meg, ezeknél 2,12 százalékos rekordalacsony kárgyakoriságot mértek. Úgy tűnik tehát, a sofőrök egyre jobban vezetnek, amiben persze a vezetést támogató megoldások is sokat segíthetnek.
A személyautóknál még a covid évében, a kijárási korlátozások idején sem volt ilyen alacsony ez a mutató.
Az átlagos kár nem egészen 908 ezer forint volt a személyautós kgfb-s baleseteknél.
Mind az átlagos kárban, mint a kárgyakoriságban vannak azonban eltérések az egyes járműkategóriák között. Tavaly viszont megdőlt az a mítosz, hogy a nagy teljesítményű autók sofőrjei okozzák a legtöbb kárt, a kárgyakorisági toplistát ugyanis a közepes, 71-100 kW teljesítményű kocsik vezették 2,45 százalékkal. RACE-001 és társai arányosan nézve kevesebbszer okoztak kárt, a 180 kW-nál erősebb motorral szerelt autóknál 2,34 százalékosra csökkent az arány. Az sem feltétlenül igaz már, hogy a nagyobb autóval nagyobb balesetet okoznak, az átlagos kár ugyanis éppen a legkisebb teljesítményű, 37 kW-ánál is kisebb motorral szerelt autóknál következett be, ezeknél majdnem 1,2 millió forint volt.
Az is jól látható az adatokból, hogy egyre többen autóznak nagy teljesítményű gépjárművel. A 180 kW-nál nagyobb autók száma tavaly 16 százalékkal 108,5 ezerre nőtt, öt évvel korábban még csak 52 ezer ilyen erős motorral szerelt autó volt a magyar utakon. A 100-180 kW-os autók száma is dinamikusan bővül, tavaly már 960 ezer futott belőlük az utakon. A 70 kW-osnál kisebb motorral szerelt gépjárművek száma viszont csökkenni kezdett 2024-ben.
A motorosokra viszont igaz a sztereotípia
Az ész nélkül száguldozó, másokat veszélyeztető nagy autós sztereotípiáját tehát a statisztikák most már nem igazolják, a motorosoknál viszont továbbra is kimutatható, hogy a nagyobb motorral szerelt gépek vezetői gyakrabban okoznak saját hibás balesetet, és azok súlyosabbak, mint a kisebb robogók esetében.
Magyarországon egyre többen ülnek motorra, tavaly már több mint 239 ezer kgfb-szerződést kötöttek ilyen járművekre, 12 ezerrel többet, mint egy évvel korábban, és 100 ezerrel többet, mint 2014-ben.
A motor szezonális jármű, kevesebbet is használják, mint az autót, ezért a kárgyakoriság is alacsony, 0,39 százalék átlagosan. Ahogy nő a teljesítmény, úgy emelkedik ez a mutató, 12 kW alatt csak 0,3 százalék, 70 kW fölött pedig már 0,47 százalék, vagyis egy legalább 100 lóerős motorral másfélszer olyan gyakran okoznak balesetet, mint egy kis robogóval. Ráadásul, míg a kisebb motorokkal okozott károk értéke alig haladja meg a félmillió forintot, a nagyok baleseteiben átlagosan csaknem 1,5 millió forintos kár keletkezik.
A szabályokra fittyet hányó motoros pizzafutárok is sokak szemét szúrják a forgalomban, és nem véletlenül. Segédmotoros kerékpárokra 294 ezer kgfb-szerződést kötöttek tavaly, ezek 0,17 százaléka okozott balesetet, amelynél kárkifizetés történt. A kárgyakoriság ebben a járműkategóriában a többivel ellentétben egyáltalán nem csökkent az elmúlt évek során, sőt 2020 óta inkább stagnált vagy enyhén emelkedett. Az átlagos kárösszeg szintén nőtt, megközelítette az 550 ezer forintot.
A robogósoknál enyhén emelkedik a kárgyakoriság Fotó: Mfor
Mi a helyzet a fehér furgonosokkal?
A közutak rémei között tartják még számon a fehér furgonos kisteherautósokat, de ők is egyre szelídebben vezetnek. A jegybank adatai szerint az ilyen járművekkel történt károk gyakorisága is csökken évről évre. Teherautóknál tavaly 3,76 százalékos kárgyakoriságot mértek, ami történelmi mélypont. A 3,5 tonnánál kisebb megengedett össztömegű járműveknél 3,3 százalékos volt ez az arány, vagyis tavaly 1000-ből 33 ilyen járműnek volt kgfb-s kárkifizetése. 3,5-12 tonna között 4,91 százalékos volt a kárgyakoriság, az annál nagyobb teherautóknál pedig 7,56 százalék. Csak a 12 tonnásnál nagyobb tehergépkocsiknál mért növekedést az MNB, minden más kategóriában javultak az adatok.
Az átlagos kárösszeg a teherautónál 960 ezer forint volt, a tipikus „fehér furgonosok” átlagosan 970 ezer forintnyi kárt okoztak.
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!