Sok kamionos akkor is a mohácsi Duna-hídon és az M6-oson közlekedik majd, ha ez az útvonal 40 kilométerrel hosszabb, mint a már meglévő, M5-M0-M1-es irány – közölte a Telexszel az Építési és Közlekedési Minisztérium a mohácsi Duna-híd ügyében feltett kérdéseinkre. Érvelésük szerint a határátkelőkön és esetleges balesetek miatt kialakult sorok kikerülése érdekében a fuvarozóknak érdemes lehet a hosszabb, de gyorsabb útvonalat választani.
A 2023-ban jóváhagyott projektre nettó 295, bruttó 389 milliárd forintot szánnak, a kivitelezést a Duna Aszfalt végzi. A cég tulajdonosa, Szíjj László nyerte meg a 2024-es közbeszerzési versenyt korábbi cikkünk szerint:
A hídhoz gyorsforgalmi utak kapcsolódnak, amelyek célja, hogy a teherforgalom jelentős részét az M6-os autópályára tereljék.
Azonban az útvonal 30-40 kilométerrel hosszabb lesz a meglévő M5-ös iránynál.
A minisztérium érvelése szerint a hosszabb távolság ellenére az útvonal gyorsabb lehet, mivel a határátkelőknél gyakori várakozási időket elkerülhetik. Hozzátették: az M5-ös és az M0-s gyűrű forgalma egyre kiszámíthatatlanabb, balesetek miatt gyakran alakulnak ki többórás torlódások.
Az új útvonal hatékonysága nagyban múlik a szerb oldalon épülő Vajdaság Mosolya gyorsforgalmi úton, amely a magyar határtól indul. Bár az építkezés első szakasza 2023 végén elindult, annak befejezése 2026-ra várható. Egy logisztikai szakértő azonban kétségesnek tartja, hogy a teljes projekt 2028-ra elkészül.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium közölte: a szerb úthálózat fejlesztése kizárólag Szerbia hatáskörébe tartozik, de a két ország közötti szakmai kapcsolatokat jónak tartják.