3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Változás jön az Aldi tejtermékeinél, lekerül a fogyaszthatósági idő a csomagolásokról az egyesült királyságbeli üzletekben. A boltlánc célja ezzel, hogy csökkentse a kukában landoló, de még biztonsággal fogyasztható élelmiszerek mennyiségét.

Alapvető élelmiszereket érintő változást jelentett be az Aldi: a boltlánc a friss tejek csomagolásáról leveszi az eddig használt fogyaszthatósági időre vonatkozó feliratot. Ehelyett a tejeken Angliában és Walesben a minőségét megőrzi felirat szerepel majd a Retail Gazette kiskereskedelmi szakportál cikke szerint. 

Mi a különbség?

A két jelölés között fontos különbség van. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szerint a minőségmegőrzési idő azt az időtartamot jelöli, ameddig az élelmiszertől elvárható, hogy a megadott tárolási körülmények között tartva biztonsággal fogyasztható marad és megőrzi eredeti minőségi tulajdonságait.

Ezzel szemben a fogyasztható jelölést jellemzően a mikrobiológiai szempontból gyorsan romló élelmiszerek esetén használják, és a megjelölt felhasználhatósági dátum után ezeknek az ételeknek a fogyasztása kockázatos lehet, veszélyt jelenthet az egészségre. Odafigyeléssel, az élelmiszerek helyes tárolásával azonban csökkenthető az élelmiszer-pazarlás. Az élelmiszerhulladékok kérdése a magyar háztartásokban is problémát jelent, a Nébih Maradék nélkül programjának adatai szerint évente 635 ezer tonna élelmiszer-hulladék keletkezik, ami fejenként 65 kilogrammot jelent, ebből pedig 25 kilogramm megelőzhető lenne.

Felezne az Aldi

 A brit Aldi a változtatást szintén a kidobott élelmiszerek mennyiségének csökkentésével indokolja, az új feliratok az év végéig jelennek meg a csomagolásokon. A vállalat célja, hogy 2030-ig a felére csökkentse az élelmiszer-hulladékot. Erre szükség is van, hiszen a hulladékcsökkentéssel foglalkozó WRAP brit jótékonysági szervezet szerint évente közel 300 ezer tonna tejet pazarolnak el a brit háztartások azért, mert nem fogyasztják el a fogyaszthatósági dátumig. Liz Fox, az Aldi fenntarthatósági igazgatója elmondta, folyamatosan azon dolgoznak, hogy fenntarthatóbb kiskereskedők legyenek, és ahol csak tudják, igyekeznek megelőzni az élelmiszer-pazarlást.

A változtatást egyébként a Marks&Spencer is meglépi, a tej ugyanis a harmadik legtöbbet pazarolt élelmiszer a brit háztartásokban a krumpli és a kenyér után. A sort egyébként tavaly a Morrisons élelmiszerlánc indította el tavaly, a Co-op-nál pedig a saját márkás joghurtokról tűnt el a felirat.

A zöldségeknél már működik

A zöldségeknél és gyümölcsöknél egyébként már szintén több kereskedő eltörölte az eddig érvényben lévő minőségmegőrzési időt Nagy-Britanniában. Az Aldi tavaly csatlakozott a Tescóhoz, a Sainsbury's-hoz és az M&S-hez, és több mint 60 friss gyümölcsön és zöldségen, így többek között almákról és körtékről, citrusfélékről, burgonyákról, sárgarépákról és hagymákról távolítja el a feliratot.

Megfékezné a pocéskolást az Aldi. Fotó: Depositphotos
Megfékezné a pocéskolást az Aldi. Fotó: Depositphotos

Az Aldinál egyébként tavaly tesztelték, hogyan lehet a sérült vagy a szavatossági idejükhöz közeledő termékeket megmenteni. A vásárlók ezeket a termékeket a Too Good To Go alkalmazáson keresztül vásárolhatták meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!