A karácsonyi és az év végi felelős vásárlást, hitelfelvételt és digitális biztonságot támogató kampányt indít a Magyar Nemzeti Bank.
Az idei második negyedévben a bankkártyás vásárlások közel 30 százalékát, 1,23 ezer milliárd forintot online, különböző webshopokban költött el a lakosság. Ezzel párhuzamosan jelentősen nőtt a kártyás visszaélések száma, ami a karácsony előtt erősödő forgalomban tovább emelkedhet. A kiberbűnözők ebben az időszakban is a figyelmetlenségünkre, befolyásolhatóságunkra, át nem gondolt döntéseinkre számítanak. Az internetes bankolás és online vásárlás során ezért fokozott óvatosság ajánlott!
A leggyakrabban előforduló csalási módszerek közé tartoznak az online csomagküldési szolgáltatókhoz, online piacterekhez, webáruházakhoz kapcsolódó átverések. E szolgáltatók nevében karácsony közeledtével egyre több adatszerző e-mailt és sms-t küldhetnek majd a csalók, így – főképp, ha tényleg vannak online rendeléseink – érdemes fokozott figyelemmel eljárni ezek megnyitásakor, elolvasásakor, valamint körültekintőnek lenni az alkalmazások letöltése során - derül ki a jegybank közleményéből.
Ha ismeretlen a szolgáltató vagy a levél feladója, bizalmas banki adatainkat kérik el vagy internetes program telepítését kezdeményezik, akkor érdemes azonnal törölni az adathalász levelet. Ha valóban küldeményt várunk, hívjuk fel közvetlenül a csomagküldőt az általunk már ismert, hivatalos telefonszámukon, és ott érdeklődjünk a részletekről.
A "Hitel nem ajándék" című kampányhoz tartozó tartalmak itt érhetőek el. A vásárlási hajrá előtt az MNB honlapján további tanácsok olvashatók a karácsonyi online vagy kártyás vásárlások kapcsán a digitális biztonságról, a kiberbűnözők elleni védekezés lehetőségeiről. Érdemes felkeresni a témában a KiberPajzs oldalt és Nemzeti Kibervédelmi Intézet honlapját is.