4p

Hollywoodban sokan félnek attól, hogy a mesterséges intelligencia térhódítása miatt elvesztik munkájukat. Az amerikai filmakadémia mostani döntése nem könnyíti meg a helyzetüket. 

Az idei Oscar-díjátadó előtt komoly szakmai vitát generált, hogy etikus-e mesterséges intelligencia (AI) használatával gyártott filmeket juttatni az Oscar-jelölt alkotások közé; van-e létjogosultságuk ezeknek a mezőnyben. Az AI alkalmazását a filmiparban dolgozók egy része több szempontból is aggályosnak tartja: egyrészt, mert olyan technológiai újításokat tesz lehetővé, amelyek teljesen más dimenzióba helyezik a mozgóképgyártást, csökkentve az emberi kreativitás és alkotás szerepét, másrészt mert az AI-val készült filmeket nehéz összehasonlítani – versenyeztetni – azokkal, amelyek készítéséhez nem veszik azt igénybe. 

A legutóbbi Oscar-nyertes filmek közül kettőhöz egész biztosan segítségül hívták a mesterséges intelligenciát. Egyik az Adrian Brody főszereplésével Magyarországon is forgatott amerikai-brit-magyar koprodukció, A brutalista. A három Oscar-díjjal jutalmazott filmdráma alkotói nem titkolták, hogy AI segítségével „javítottak” a magyar karaktert alakító, magyarul is beszélő Brody akcentusán. 

Hasonló célból, az énekhangok feljavítására használtak generatív mesterséges intelligenciát a 13 Oscar-jelölést begyűjtő, ám mindössze egyet díjra váltó spanyol nyelvű zenés bűnügyi vígjátékhoz, az Emilia Pérezhez. A film végül nem emiatt számított nagy buktának: a Filmakadémia tagjainak kegyeiből már akkor kiesett, amikor az Oscar-kampány hajrájában a főszereplő, Karla Sofía Gascón transznemű színésznő a közösségi médiában korábban tett, azóta visszavont rasszista és iszlamofób bejegyzései miatt került a lapok címlapjára. 

Nincs akadály: ez valóban jót jelent? 

Mostantól viszont sem az AI, sem egyéb digitális eszközök használata nem lesz aggályos, legalábbis az Oscar-jelölés szempontjából – erről számolt be oldalán az amerikai filmakadémia. Ezek nem segítik elő, de nem is rontják a jelölés esélyeit. Az Akadémia továbbra is a teljesítményt értékeli, figyelembe véve az alkotást meghatározó emberi kreativitást – áll a hivatalos indoklásban. 

Mi lesz, ha a mesterséges intelligencia átveszi az uralmat a filmiparban?
Mi lesz, ha a mesterséges intelligencia átveszi az uralmat a filmiparban?
Fotó: Depositphotos

Az AI villámgyors térhódítását látva – a szoftverfejlesztéstől kezdve a gyógyszeriparig egyre több területen alkalmazzák – nem volt kérdés, hogy a változás szele előbb-utóbb a filmipart is eléri. A speciális effektek használata eddig sem állt távol a filmkészítéstől, sőt. Az alkotók a hatvanas évek óta kísérleteznek aktívan azzal, hogy az adott korban rendelkezésükre álló technológiával minél látványosabb és valósághűbb képi világot teremtsenek – a vászonra. 

A generatív mesterséges intelligencia egyszerű szöveges parancsok révén a kapott adatok mintázatát értelmezve képes új szöveges, képi vagy hangtartalmak létrehozására. Segítségével könnyedén megváltoztatható egy színész, előadó vagy énekes hangszíne, stílusa, sőt, a megjelenése is, ami miatt egyre gyakrabban használják filmes és zenei produkciókhoz, részben a monoton és időigényes folyamatok automatizálásához. Ám amint arról népszerű művészeket idézve a BBC beszámolt, ennek nem mindenki örül. 

Félelmek és új lehetőségek

„Ha elvehetik az arcomat, a testemet és a hangomat, és rávehetnek arra, hogy olyasmit mondjak vagy tegyek, amibe nem volt beleszólásom, az nem jó” – nyilatkozta a BBC-nek Susan Sarandon amerikai színésznő, aki azon az állásponton van, hogy a mesterséges intelligencia mindennapos használata miatt a színészek idővel elveszíthetik munkájukat. Scarlett Johansson dán származású amerikai színésznő másfajta aggályokat fogalmazott meg: szerinte a technológia lehetőséget nyújt arra, hogy visszaéljenek képükkel vagy képmásukkal. 

A forgatókönyvírók egy része más szemszögből közelíti meg a dolgot: véleményük szerint az AI segítségével a stúdiók a költséghatékonyság és időspórolás jegyében számos munkafolyamatból iktathatják ki az emberi erőforrást – a kutatásoktól kezdve a forgatókönyvíráson át egészen a rendezésig –, ami a filmeket egyedivé és értékessé teszi. Ezek az aggodalmak egyébként már 2023-ban, az öt hónapig tartó színész- és forgatókönyvírói sztrájk alatt hangsúlyosak voltak. Akkoriban a szakszervezetek és a filmstúdiók között létrejött egy megállapodás az AI használatát illetően is, ám kérdés, hogy a technológia fejlődésével és egyre szélesebb körű elterjedésével ez miként változik és alakul. 
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!