2p

Egyre kedvezőbben ítélik meg a magyar fogyasztók a közeljövő kilátásait a Nielsen felmérése szerint.

A piackutató cég internetes felméréséből kiderült, hogy 2015 negyedik negyedévében nyolc ponttal, 63 pontra emelkedett a fogyasztói bizalmi index, értéke utoljára 2008-ban volt nagyobb. A magyar fogyasztók azonban még így is pesszimistábbak az európai átlagnál, az európai index 77 pontról 81-ra nőtt a tavalyi első negyedévhez képest. Ez a pozitív trend egyedül Európában jellemző, Ázsia-Óceánia középértéke változatlanul 107, míg a többi régió kisebb átlagos bizalommal zárta az évet, mint amekkorával kezdte.  

A bizalmi index 100 pont alatti értéke a fogyasztók pesszimizmusát jelzi, míg 100 pont felett optimizmusukat tükrözi a közeljövő kilátásairól. Ez alapján a legnagyobb gazdaságok közül csak Kína (107 pont) és az Egyesült Királyság (101 pont) tartozik az optimista zónába.

A piackutató szerint a bizalom szintjének eltérései kifejezik azt a sokféle szempontot, ahogyan a fogyasztók érzékelik a gazdasági élet eseményeit saját régióikban és globálisan.

A magyarok például tavaly a negyedik negyedévben nagyobb arányban ítélték kedvezőnek a személyes pénzügyi helyzetüket és munkahelyi kilátásaikat, míg vásárlási kedvük stagnált.

Utóbbit befolyásolják az aggodalmak, így például soha nem látott magas arányt ért el Észak-Amerikában (27 százalék) és Európában (22 százalék) az olyan fogyasztók aránya, akik a terrorizmust tartják első vagy második legnagyobb gondjuknak. Magyarországon a válaszadók 13 százaléka tartozik ebbe a körbe, 7 százalékponttal többen, mint a harmadik negyedévben.

A bevándorlást az USA mellett az érintett közép-európai és skandináv országok válaszadói említették kiemelkedő mértékben  első vagy második legnagyobb gondjukként. Magyarországon viszont fordított a trend, a bevándorlás a negyedik helyre került a fő gondok rangsorában, 18 százalékos említéssel. Megelőzi az adóssággal (22 százalék), a munkahelyek biztonságával (21 százalék) és az egészséggel (20 százalék) kapcsolatos aggodalom is.

A felmérés szerint a saját országának gazdasága a válaszadók 55 százaléka szerint van válságban, Európában átlagosan 64, Magyarországon pedig a megkérdezettek 67 százaléka osztotta ezt a véleményt.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!