4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Összesen 76 millió forintra bírságolta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az Uniqa Biztosító Zrt.-t a biztosító nyilvántartási, ellenőrzési és állománykezelési rendszereinek nem megfelelő működése, és az ebből eredő számos jogszabálysértő gyakorlat miatt - közölte a jegybank csütörtökön.

A biztosítónál ezenkívül ügyfél-tájékoztatási és panaszkezelési hiányosságokat is feltárt a jegybank, amely a biztosító 2012. február 17. és 2014. december 5. közötti tevékenységét tekintette át egy átfogó vizsgálat keretében.

Az MNB több jogsértő gyakorlatot azonosított a biztosító vállalatirányításának részterületeihez kapcsolódóan. A jegybank e körben alkalmazott felügyeleti intézkedései a biztosító vállalatirányítási, illetve belső ellenőrzési rendszerének megerősítésére irányultak, többek között a biztosítót arra kötelezve, hogy felügyelőbizottsága a jövőben mindig jogszabályszerűen, teljeskörűen lássa el a belső ellenőrzés irányításával kapcsolatos feladatait.

Kiemelten vizsgálta az MNB az Uniqa számviteli jogszabályokon alapuló kötelezettségeinek teljesítését. Itt a számlarend kialakítása, a számlakezelés, az osztalék-elszámoláshoz kapcsolódó könyvvitel, és a biztosító leltárral kapcsolatos eljárásai kapcsán tárt fel súlyosabbnak minősülő, az eredményadatokat éveken át torzító hatású hiányosságokat. A jegybank ehhez kapcsolódóan is kötelezte a biztosítót ellenőrzési tevékenységének megerősítésére.

A jegybank megállapította, hogy a biztosító nyilvántartási-ellenőrzési, azaz állománykezelési rendszere több területen nem megfelelően működött. Az Uniqa-nak úgy kell átalakítania ezeket a rendszereket, hogy azok a létrejött biztosítási szerződéseket a szerződési feltételekkel következetesen összhangban kezeljék, a kötelező gépjármű felelősség biztosítás (kgfb) esetén az ajánlatokat megfelelő időben feldolgozzák, kötvényesítsék, így a biztosító ne mulassza el, vagy teljesítse késedelmesen számos adatbeszerzési, értesítési, tájékoztatási kötelezettségét.

Az MNB több intézkedést hozott az Uniqa-val szemben az ügyfeleket hátrányosan érintő, a biztosítási szerződések tartalmi elemeire vonatkozó hiányosságok miatt is. A jegybank a biztosító gépjármű-kárrendezési gyakorlatának egyes eljárási lépéseit is jogsértőnek minősítette, ügyfélérdek sérelmének lehetőségét tárta fel, ezért kötelezte a biztosítót gyakorlata korrekciójára.

Mivel az Uniqa sok tekintetben, számos alkalommal - így a kgfb-nél a termékre vonatkozó ügyfél-tájékoztatások szinte teljes körénél, az életbiztosításoknál a szerződéskötést megelőző tájékoztatásoknál, az igényfelmérésnél, illetve a biztosítás hatálya alatt és megszűnése után teljesítendő információk esetében - megsértette a fogyasztóknak a termékről és szolgáltatásról való megfelelő tájékozódáshoz való jogát, a jegybank több kötelezést hozott e jogsértő gyakorlatok megszüntetésére is.

A jogsértések miatt az MNB 60 millió forint prudenciális, és 16 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki a biztosítóra, és 2015. szeptember 30-i, illetve október 30-i határidővel kötelezte a jogsértések megszüntetésére hozott intézkedésekről való beszámolásra.

A bírságösszegek meghatározásánál a jegybank figyelembe vette az Uniqa által elkövetett jogsértések súlyosságát, számosságát, az ügyfelek érdekeinek tényleges és lehetséges sérelmét, a biztosító MNB-vel való együttműködését és piaci súlyát is. Súlyosító körülménynek számított például a rendszerhibák miatti jelentős számú jogsértés. Enyhítő körülmény volt, hogy a biztosító már a vizsgálat során számos esetben intézkedett a megállapított hiányosságok kijavítása, az ügyfeleket ért hátrányok orvoslása iránt - olvasható a közleményben.

Az Uniqa Biztosító az MNB közleményére a következő reagálást küldte az MTI-nek: az MNB is kiemelte a határozatában, hogy a biztosító már a vizsgálat során intézkedett a megállapított hiányosságok kijavításáról. Legfontosabb feladatának azt tekinti, hogy ügyfeleit továbbra is magas színvonalon, az érdekeiket szem előtt tartva szolgálja ki. Ennek érdekében az Uniqa - a felügyeleti vizsgálattal párhuzamosan - elindította a belső folyamatok és rendszerek átfogó vizsgálatát és haladéktalanul korrigálja a kifogásolt pontokat.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!