3p

Igazi időutazáson vehet rész azt, aki a Debrecen-Mátészalka vasútvonalon közlekedik. Az élményt igencsak beárnyékolja, hogy télen nem lehet kilátni az ablakon a kosztól, a WC-használatot jobb ha elfelejti, sötétben viszont "kellemes" félhomály fokozza az utazási élményt.

(Fotó: mateszalkaleaks.blog.hu)

A Debrecen-Mátészalka vasútvonalról nehezen lehetne elmondani, hogy megfelel a modern kor követelményeinek: szinte állandóak a késések, a pálya állapota miatt jó, ha 50 km/h-val közlekedhet a vonat, ráadásul ez a korszerűsítésnek és a modernebb kocsik beszerzésének is gátat szab. A hab a tortán pedig az, hogy bár korábban arról volt szó, 30 milliárd forintból uniós pályázat révén megvalósulhat a felújítás, az IKOP-projektek közül végül ezt a tételt kivette a fejlesztési tárca. Ennek pedig 825 ezer ember látja kárát.

A szakasszal azonban nemcsak a haladási sebesség a probléma, és az, hogy napjában mindössze egyetlen InterCity járat közlekedik, hanem az utazás körülményei is igencsak kifogásolhatók.

Télen nem lehet kilátni, annyira piszkosak a kocsik kívülről, nyáron a hőség idején az akár 60 fokos kocsik műbőrülése okoz gondokat, sötétedés után a világítás épp csak súrolja az elfogadható szintet, a WC használata pedig kisebb kalandtúrával is felér a piszok miatt.
(Fotó: regionalbahn.hu)

A Mátészalkaleaks blog az állapotok miatt a MÁV Start Zrt.-hez fordult, ahol részletes, ám kevésbé kielégítő válaszokat kaptak a felvetett panaszokat érintően.

1) A világítás alacsony színvonalát érintően a gond az, hogy folyamatosan kilopják az izzókat a kocsikból, amit a műhelyben pótolnak, ám az nem tart sokáig. "Mindazonáltal előfordul, hogy a folyamatos nagy mennyiségű pótlás miatt sajnálatosan akadozik az anyagellátás, ilyen esetben az utastéri izzók átcsoportosításra kerülnek" - válaszolta a MÁV. Vagyis az egyik vonalon közlekedő kocsikból áttesznek pár izzót a másik vonalra, hogy biztosítsák az elfogadható szintet és ne legyen járatkiesés.

Műbőr mindenhol
(Fotó: mfor.hu)

2) Miért rettentően koszosak a kocsik télen? A válasz nagyon egyszerű: a 21. században ott tartunk a "jobban teljesítő Magyarországon", hogy 0 fok körüli hőmérséklet esetén a MÁV nem végez külső mosásokat a kocsin. Vagyis azok nagyjából minimum 3 hónapig mosás nélkül közlekednek.

3) Talán a legabszurdabb a helyzet a WC-ket illetően. Kezdjük ott, hogy a MÁV válasza szerint "a téli időszakban a magasabb szintű belső tisztítások is csak korlátozottan valósulnak meg". Az időjárási viszonyok miatt ugyanakkor nemcsak a takarítás nem megy zökkenőmentesen, de a víztartályok feltöltése is elmarad. "A víztartályok szétfagyásának megelőzése érdekében a WC-k vízfeltöltésére nem kerül sor, mivel a szerelvényeket folyamatosan fűteni nem áll módunkban, illetve az álló kocsik tartályaiból a víz leengedésére nincs kapacitásunk" - részletezte válaszában a közlekedési társaság.

Hozzátették: "a vízhiány miatt a szappan és kéztörlő kihelyezése sem történik meg".

Vagyis ha elkerülhetetlen a WC használata, télen az utas nem fogja tudni leöblíteni a WC-t, mivel nincs víz. Ha nincs víz, kezet mosni sem tud, ezért szappan sem kell, és mivel kezet mosni nem lehet, nem kell a kéztörlő sem. Az okfejtés még éppen logikus is, ám meglehetősen abszurd és semmiképpen sem utasbarát.

Magyarország 21. század
(Fotó: mateszalkaleaks.blog.hu)

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!