Közel kétéves lendületes emelkedést követően 2015 első negyedévében megszakadt a Használtautó-index növekedési trendje. Ez az a mutató, amely az adott időszakban elkelt használtautók összértékét viszonyítja a válság kezdetekor, 2009 első negyedévében mért szinthez. Az idei év első negyedévében a Használtautó.hu 122,8 százalékot mért, szemben az előző negyedévi 134,4 százalékkal.
Az index előző negyedévhez képest történő visszaesését két tényezőnek köszönhetjük: egyrészt mintegy 3 százalékkal csökkent az eladott autók mennyisége, másrészt 5,7 százalékkal lett alacsonyabb az átlagár, ami a tavaly év eleji szintnek felel meg – derül ki a Használtautó.hu közleményéből.
Éves bázison ugyanakkor még mindig jelentős a növekedés, ugyanis az eladott autók mennyisége 8 százalékkal nőtt és ezzel párhuzamosan 113-ról 122 százalékra változott a Használtautó-index értéke is.
A portál szerint ugyanakkor visszaeséstől nem kell tartanunk az idén, tehát 2015 erősebb év lesz, mint a tavalyi. Emlékzetetnek, hogy a 2014-ben bevezetett vagyonszerzési illeték miatt szinte minden járműkategóriában jelentős áremelkedés zajlott le, a növekedés átlagos mértéke meghaladta a 8 százalékot. Ez az emelkedés azonban csak időleges lehet, hiszen a hazai személyautó-állomány átlagéletkora folyamatosan növekszik, ami a kínálatban megjelenő autók átlagárát hosszú távon mindenképpen lefelé nyomja. Szintén lefelé mozdulhatnak az árak, amennyiben az év egészére is jellemző lesz a mostani, 300 forint alatti euróárfolyam, amely az olcsóbbá váló exporton keresztül a hazai kínálat árát is érezhetően befolyásolja. Amennyiben ez a forgatókönyv valósul meg, hiába a további mennyiségi élénkülés, a Használtautó-index értéke jó eséllyel egész évben a tavalyi 134 százalékos rekordérték alatt marad.
Opel, Suzuki, VW
Száz eladott hazai használt autóból 14 az Opel, míg 10 a Suzuki emblémáját viseli. Ezt a két márkát sorrendben a Volkswagen (10%), a Ford (8%) és a Renault (7%) követi. Összességében ez az öt márka biztosítja a teljes hazai használtautó-forgalom felét.
Tavaly az újautó-piac növekedése ellenére sem tudtuk megfordítani az autópark öregedését.
mfor.hu