Az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki tavaly 138 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el (zárónapi árfolyamon), amelyből mindössze 29 millió forintot fizettek be társasági adó formájában.
A csekély összeg oka, hogy a cégek számos tétellel tudták csökkenteni adóalapjukat, illetve volt olyan cég is, amely adókedvezményben részesült. A társasági adó alapját ugyanis az adózás előtti eredmény, a növelő, illetve a csökkentő tételek eredménye adja, amelyből 500 millió forintig 10, afölött 19 százalékot kell az államkasszába befizetni.
A hazai autógyárak tavalyi pénzügyi helyzetéről itt írtunk részletesebben:
Az ipart reccsentette, de a bevétele alig csökkent a Suzukinak
Ezért jó nekünk, hogy rákaptak az emberek az Opelekre
Milliárdos osztalékot fizetett a győri Audi
Kisöpörték tavaly a kecskeméti Mercedest
Az autógyárak esetében a társasági adó alapjának elszámolásában a legnagyobb tételt az értékcsökkenések jelentették. Azért beszélünk „értékcsökkenésekről”, mert van egy adótörvény szerint elszámolt összeg, amely csökkenti az alapot és van egy számviteli törvény szerinti, amely pedig növeli. Ezek mellett olyan elemekkel tudják csökkenteni a cégek az alapot, mint a fejlesztési tartalék képzése, vagy a kutatás-fejlesztési ráfordítások.
Az Audinál a 319 millió eurós adózás előtti eredményt további 642 milliós tétel növelte, azonban a csökkentő tételek összértéke meghaladta az 1 milliárd eurót, így az adóalap már negatív előjelű lett.
A cég például több mint 400 millió eurót költött közvetlen és vásárolt kutatás-fejlesztésre, de adományoztak is 922 ezer eurót. A cégnek így ebben az évben nem volt társaságiadó-fizetési kötelezettsége.
A Mercedes 63,8 millió euró adózás előtti eredményt ért el és az adó alapja 6,7 millió euró lett. Azonban a cég kapott több mint 1 millió euró adókedvezményt, így a TAO-befizetése végül 77,5 ezer euró (24,4 millió forint) lett. A cég egyébként tavaly 50 ezer euró értékben adományozott.
Az Opel esetében a csökkentő tételek szintén meghaladták a növelők és az adózás előtti eredmény összegét, így nem kellett társasági adót fizetnie, sőt a korábbi évekre vonatkozó ellenőrzés miatt még 860 euró (271 ezer forint) visszajárt. Az Opel egyébként tavaly 1,6 millió euró fejlesztési tartalékot képzett, amelyet levonhatott az alapjából.
A Suzuki szintén negatív tartományba vitte az adóalapját, de az elszámolásban szerepel egy 15,5 ezer eurós (4,9 millió forint) adófizetési kötelezettség, amely nyilván más – esetleg korábbi – elszámolásból eredhet. A cégnél komoly csökkenő tétel volt a kísérleti fejlesztés 4,4 milliós tárgyévi összege.
A cégek 2013-ban a tavalyinál valamivel több, 1,2 milliárd forint társasági adót fizettek, de a 133,5 milliárdos adózás előtti eredményhez képest ez sem egy vaskos összeg.
Mielőtt azonban bárki felháborodna, hogy a cégek mennyire nem járulnak hozzá a közterhekhez, fontos tudni, hogy ez egy igen csekélynek mondható összeg ahhoz képest amelyet bérköltségként, járulékok formájában tesznek be az államkasszába, vagy fizetnek ki a hazai beszállítóknak.
mfor.hu