3p

Amit most tudni lehet, annak alapján nem számíthatunk komoly áttörésre az adórendszert illetően. Az egyetlen vitathatatlan érdeme az adóváltozásoknak az, hogy valódi és látható nyilvántartások jöttek létre - mondta Erdős Gabriella, a PriceWaterHouseCoopers (PwC) cégtársa egy szerdai sajtótájékoztatón. Mfor.hu tudósítás.

Meglepő eljárást indított ellenünk az Európai Bizottság

Az áfa esetében - mint az ismeretes - nem módosításról, hanem egy új áfatörvény megírásáról van szó. Az ideális megoldás az lenne, ha a speciális esetekben alkalmazható csoportos áfaalanyiságot kiterjesztenék. Jelenleg ugyanis csak a holdingszerűen működő bankoknak van lehetőségük arra, hogy az egymás közti ügyleteknél csoportos áfaalanyiságot válasszanak.

Ez lényegében azt jelenti, hogy csoporton belül nem alkalmaznak áfafizetést (hiszen ami egyik oldalon a kiadási, másik oldalon a bevételi oldalon szerepel). Ennek kiterjesztése az összes kapcsolt vállalkozásra jelentősen megnövelné az adórendszer flexibilitását. Az áfa ugyanis ténylegesen nem kiadás a csoporttagoknak, de a cash flow szempontjából nagyon nagy költséget jelent.

Kamatkedvezmény

Jóllehet csoportos áfaszabályozásunk nincs, olyan rendszerünk viszont igen, amely a csoportadózás jeleit mutatja. Ez a kapcsolt vállalkozások kamatkiadásaira vonatkozik. Ha egy csoporton belül (tipikusan anya- és leányvállalat esetében) az egyik tag kölcsönt ad egy másik tagnak, az anya a kamat felével csökkentheti az adóalapot - cserébe a leány csak a kamat felét számolhatja el költségként.

Azzal, hogy a kamat fele levonható, az erre kiszabott társasági adó nem 16, hanem csak nyolc százalék - ugyanakkor a szolidaritási adóra nem vonatkozik a csökkentés, vagyis azt mindenképpen meg kell fizetni. Hatalmas jelentősége egyébként nincs ennek a dolognak az adózás összegét tekintve: 2005-ben ebből a kedvezményből pármilliárd forint származott (ugyanakkor határozottan nő ez az arány), vagyis nem a pénz a lényeg.

Versenyelőnyt jelent

Sokkal inkább az, hogy ezzel a lehetőséggel hazánk flexibilissé tette az anya-leány kapcsolatot azáltal, hogy az anyavállalat nem csak túladminisztrált és nehézkes tőkejuttatással adhat forrást a leánynak, hanem egy pillanatok alatt lezavarható kölcsönnel is.

Részben ennek köszönhető, hogy hazánk egyre népszerűbb célpont, s a vállalatok a hazai leányokon keresztül koordinálják a csoport finanszírozását. Ilyen típusú adóalapkorrekciós tétel nincs máshol Európában.

Ebbe a rendszerbe kérdezett most bele az Európai Bizottság (EB), amely az általa indította eljárásban azt firtatja, nem minősül-e ez a lehetőség állami támogatásnak. Ha igen, akkor bizonyos határidőn belül meg kell szüntetni.

Az ügyben az a fura, hogy ez a szabály 2003 óta van hatályban, vagyis a csatlakozási tárgyalások alatt megfelelt az EB-nek. Arról nem is szólva, hogy 2004-ben már volt ezzel az üggyel kapcsolatban egy levélváltás az EB és Magyarország között, s akkor nem volt semmi probléma.

Kérdés tehát, hogy mit akar a bizottság. Elképzelhető, hogy csak kürölnézett. Hollandia ugyanis előzetes kontrollra benyújtott egy ehhez hasonló koncepciót a bizottsághoz. Lehetséges tehát, hogy az EB mindösszesen az ügyben szaglászott, hogy milyen gyakorlatot folytatnak a tagállamok ezen a területen.

Mindazonáltal kevés esély van arra, hogy az EB állami támogatásnak, ennek következtében megszüntetendőnek ítéli a szabályozást. A bizottság által feltett kérdésekre az állam egyébként a napokban válaszolt, a végső döntésre pedig valószínűleg nem kell már sokat várni.

F. Szabó Emese

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!