3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tíz százalékkal esett vissza tavaly a magyarországi üdítőital- és gyümölcsléfogyasztás - közölte csütörtökön az a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége, amely szerint ezzel 2012-ben is folytatódott az alkoholmentes italgyártó ágazat mélyrepülése.

A szövetség hangsúlyozza, hogy az éves szinten 170 milliárd forint termelési értéket előállító, közvetve és közvetlenül több tízezer embernek munkát adó hazai gyártók 2011-ben és 2012-ben mintegy 700 embert kényszerültek elbocsátani a kisebb forgalom, az alapanyagköltségek emelkedése és a növekvő adóterhek miatt. Az elbocsátások várhatóan 2013-ban is folytatódnak.

A szövetség adatai szerint szénsavas üdítőitalokból tavaly 54,6 litert fogyasztott évente egy-egy ember, ez az érték 2011-ben még csaknem 57 liter volt. Gyümölcsléből is keveset fogyasztottak a magyarok: tavaly 20,4 liter fejenként, míg az azt megelőző évben 23,7 liter volt a fogyasztás.

Az alkoholmentes italok hazai piaca - az ásványvizek kivételével - évek óta zsugorodik; a kedvezőtlen folyamat 2008-tól drasztikusan felgyorsult.

"A magyar élelmiszeripar egyik legfiatalabb és korábban lendületesen növekvő ágazata a csökkenő kereslet és az emelkedő költségek miatt 2004 és 2011 között összességében 11 milliárd forintos veszteséget halmozott fel" - emelik ki a gyártók.

Az élelmiszeripart általában sújtó tehernövekedés - növekvő energia és üzemanyagárak, az alapanyagok drágulása - mellett jelentősen megugrottak az alkoholmentes italágazatot különösen érintő adók, illetve egyéb jogcímen kivetett új közterhek is, így a környezetvédelmi termékdíj, a népegészségügyi termékadó, vagy az élelmiszerlánc-felügyeleti díj - olvasható a közleményben.

A szövetség kiemeli, hogy a környezetvédelmi termékdíj, a népegészségügyi termékadó és az áfa-elvonások csaknem 30 százalékkal nőttek tavaly, egyetlen év alatt.

A költségek növekedését a gyártók a csökkenő kereslet mellett nem tudják érvényesíteni a fogyasztói árakban, az ágazat termékeinek árindexe ezért csaknem egy évtizede elmarad az infláció és a költségszint növekedése miatt indokolt mértéktől. A fogyasztói árak átlagosan mindössze 10-30 százalékkal emelkedtek 2005-óta.

Mindezek következtében a Magyarországon gyártott termékek komoly versenyhátrányt kénytelenek elszenvedni a külföldről érkező import termékekkel szemben, a cégek az exportot erősítő beruházások helyett így a túlélésért küzdenek.

Az alkoholmentes italok értékesítésének visszaesése közvetlenül érinti az ágazat agrárbeszállítóit és a kereskedelmet is, ami halmozódó veszteségeket jelent a magyar gazdaság számára - hívják fel a figyelmet a gyártók.

A szövetség reméli, hogy a magyar államháztartás egyensúlyi helyzetének javulása idővel lehetőséget teremt az élelmiszeripari különadók fokozatos csökkentésére.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!